Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Banan

Sitat fra: Olemann på søndag 07. mai 2017, klokken 21:53
Et delpoeng var og er at det hjelper om man liker krangel og rettsaker om man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene.

Men det å antyde at man liker krangel og rettsaker dersom man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene - ja DET er selvsagt helt vanlig på dette forumet? Så var det dette med flisen i eget øye osv..  ;D

Enkelte kan slenge med leppa om folk de ikke er enige med - mens hvis andre svarer...

alv1

Tenker at hvis det hadde vært opp til Opel så hadde de levert 3000 biler i første batch, og etterfylt påfølgende så snart det hadde latt seg gjøre...

Banan

Eller muligens bløffe med en lav pris for å få applaus i media, for så å skrive kontrakt på tusenvis av biler mens de holdt tett om at leveringstiden i realiteten var opp mot 2 år.

Hadde de i utgangspunktet opplyst om høyere pris og reell leveringstid - så tror jeg antallet kontrakter hadde gått kraftig ned - og konkurrentene som hadde biler å levere kunne solgt istedet.

Opel startet ifølge Wikipedia produksjon av biler i 1899 - som nå er 118 år siden. At de ikke klarer å holde oversikt på antall solgte mot produksjonstakt - eller ikke evner å få klarlagt produksjonsvolum før de setter igang med å skrive kontrakter - tror jeg NULL på. Det er ikke snakk om amatører dette her, og jeg heller mer til teorien jeg beskriver over - og at det har skjedd med overlegg for å skrive flest mulig kontrakter for så å håpe at kundene ville svelge både forsinkelse og prisøkning.

Gordon Retriever


Gordon Retriever

Jeg vurderte ny Opel for et par år siden, men etter å ha besøkt et par forhandlere slo jeg det fra meg.  Ikke på grunn av bilene, men det var litt for tydelig at forhandlerapparatet hadde hatt sin storhetstid for 20-30 år siden.

Hvis det nå kommer et mye mindre antall Ampera-E til landet enn det man hadde håpet på, kan dette faktisk være en blessing in disguise både for de heldige som får kjøpe bil, og for Opel:  For hadde ettermarkedsapparatet vært klart til å håndtere påtrykket av 4000+ nye kunder?

Olemann

Det var da voldsomt, vet ikke hvorfor du siterer meg her, men oppfatter en slags anklage så jeg får kommentere.

Jeg har aldri påstått at noen person jeg er i dialog med liker krangel og rettsaker dersom man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene.  Jeg har derimot sagt at "det hjelper om man liker krangel og rettsaker om man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene."  Det er noe helt annet.

Og det mener jeg forstatt, nettopp fordi min vurdering av sansynligheten for å vinne en erstatningssak er svært liten, derimot vil man, om man liker denne type krangel, sikkert oppleve det som meningsfylt nettopp fordi saken kommer til å bli lang og krevende.  Og da vil jo det jo være OK å kjøre saken, selv uten erstatning.

PS! Det heter ikke flisen i eget øye, det er bjelken i eget øye, flisen tilhører broder'n. ;) 


Sitat fra: Lurt av Opel på søndag 07. mai 2017, klokken 22:56
Sitat fra: Olemann på søndag 07. mai 2017, klokken 21:53
Et delpoeng var og er at det hjelper om man liker krangel og rettsaker om man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene.

Men det å antyde at man liker krangel og rettsaker dersom man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene - ja DET er selvsagt helt vanlig på dette forumet? Så var det dette med flisen i eget øye osv..  ;D

Enkelte kan slenge med leppa om folk de ikke er enige med - mens hvis andre svarer...

AmocoCadiz

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 07. mai 2017, klokken 23:16

Hvis det nå kommer et mye mindre antall Ampera-E til landet enn det man hadde håpet på, kan dette faktisk være en blessing in disguise både for de heldige som får kjøpe bil, og for Opel:  For hadde ettermarkedsapparatet vært klart til å håndtere påtrykket av 4000+ nye kunder?
Det var da voldsomt til positiv holdning    ;)

for å føre resonementet ditt videre kan det også bli en Blessing in Disguise for alle de tusenvis Opelexit'ene  (Opexit?) som i 2018 får seg en mere moderne og  sexy elbil fra enten Musk eller Ghosn som faktisk hittil har levert varene.

AmocoCadiz

Sitat fra: TM på søndag 07. mai 2017, klokken 21:57
BMW har en utrolig kundevennlig holdning til prisgaranti. Annonserer de prisøkning fra en gitt dato, så garanterer de gammel pris dersom kontrakt signeres før prisøkningen inntreffer. Det gjelder selv der kunden bevisst ber om senere levering for å få nyere årsmodell. At Opel krever kundene for prisøkning når ved uforutsette utsettelser av leveransen er kundebehandling som står til stryk. Bygger ikke akkurat kundelojalitet på den måten.
Etter Opel nå selvforskyldt mangler sitt kundeomdømme med dampvals i media og forum på net,
blir denne katastrofale kundehåndteringen et skrekk og gru pensum på BI, hvordan IKKE gjøre det.

Banan

Sitat fra: Olemann på søndag 07. mai 2017, klokken 23:31
Det var da voldsomt, vet ikke hvorfor du siterer meg her, men oppfatter en slags anklage så jeg får kommentere.

Jeg har aldri påstått at noen person jeg er i dialog med liker krangel og rettsaker dersom man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene.  Jeg har derimot sagt at "det hjelper om man liker krangel og rettsaker om man vil kjøre dette som en erstatningssak for domstolene."  Det er noe helt annet.

Og det mener jeg forstatt, nettopp fordi min vurdering av sansynligheten for å vinne en erstatningssak er svært liten, derimot vil man, om man liker denne type krangel, sikkert oppleve det som meningsfylt nettopp fordi saken kommer til å bli lang og krevende.  Og da vil jo det jo være OK å kjøre saken, selv uten erstatning.

PS! Det heter ikke flisen i eget øye, det er bjelken i eget øye, flisen tilhører broder'n. ;)

Fort gjort å ta det jeg skrev som en anklage - forutsatt at man liker å krangle. Men OK - du har sikkert rett i alt, og ferdig med det.

Hva enkelte synser om rettssak eller ikke - er egentlig lite interessant. Jeg er ikke så bevandret i dette med rettsaker som du ser ut til å være, og derfor overlater jeg saken til Forbrukerrådet og juristene der - for på den måten å få en vurdering fra folk som vet hva de snakker om.

Forbrukerrådet har så langt sendt meg en generell uttalelse - og det er at Opel ikke kan øke pris dersom kontrakten har fastsatt leveringstid uten reservasjoner. Det å ukritisk inngå kontrakt på biler uten å ha kontroll på hvor mange biler de får fra fabrikk - er ikke Force Majeure. Videre at man har krav på erstatning for eventuelle tap som følge av forsinkelsene. Forbrukerrådet er gratis og det samme er Forbrukerklageutvalget - og får man klar beskjed på at det er en håpløs sak, så stopper man da bare. Men som sagt - det er bedre å bruke fagfolk en synsere.


Banan

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 07. mai 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 07. mai 2017, klokken 23:16

Hvis det nå kommer et mye mindre antall Ampera-E til landet enn det man hadde håpet på, kan dette faktisk være en blessing in disguise både for de heldige som får kjøpe bil, og for Opel:  For hadde ettermarkedsapparatet vært klart til å håndtere påtrykket av 4000+ nye kunder?
Det var da voldsomt til positiv holdning    ;)

for å føre resonementet ditt videre kan det også bli en Blessing in Disguise for alle de tusenvis Opelexit'ene  (Opexit?) som i 2018 får seg en mere moderne og  sexy elbil fra enten Musk eller Ghosn som faktisk hittil har levert varene.

Helt riktig resonnert. Jeg bestilte i kveld en Tesla model 3 - fordi jeg er ikke sikker på at Opel vil få så mange biler til. Hvorfor i all verden skal PSA selge biler med visstnok 9000USD tap pr.bil når de selv har andre merker som også har elbiler - slik som Renault Zoe med 400km rekkevidde og pris 272.000.- som de tjener penger på?

Kommer ikke Amperaen, så får jeg heller vente på Teslaen  :+1:

Måkemannen

Sitat fra: Lurt av Opel på mandag 08. mai 2017, klokken 00:10
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 07. mai 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 07. mai 2017, klokken 23:16

Hvis det nå kommer et mye mindre antall Ampera-E til landet enn det man hadde håpet på, kan dette faktisk være en blessing in disguise både for de heldige som får kjøpe bil, og for Opel:  For hadde ettermarkedsapparatet vært klart til å håndtere påtrykket av 4000+ nye kunder?
Det var da voldsomt til positiv holdning    ;)

for å føre resonementet ditt videre kan det også bli en Blessing in Disguise for alle de tusenvis Opelexit'ene  (Opexit?) som i 2018 får seg en mere moderne og  sexy elbil fra enten Musk eller Ghosn som faktisk hittil har levert varene.

Helt riktig resonnert. Jeg bestilte i kveld en Tesla model 3 - fordi jeg er ikke sikker på at Opel vil få så mange biler til. Hvorfor i all verden skal PSA selge biler med visstnok 9000USD tap pr.bil når de selv har andre merker som også har elbiler - slik som Renault Zoe med 400km rekkevidde og pris 272.000.- som de tjener penger på?

Kommer ikke Amperaen, så får jeg heller vente på Teslaen  :+1:
Sier du nå at PSA står bak Renault?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


...

Sitat fra: Lurt av Opel på mandag 08. mai 2017, klokken 06:33
- og derfor bestilte jeg altså igår 1.stk Tesla model 3 :)
Skal du se snurten av en Model 3 i 2018, burde du nok vært tidlig oppe en dag i slutten av mars 2016...

Banan

#1422
Sitat fra: Måkemannen på mandag 08. mai 2017, klokken 00:12

Sier du nå at PSA står bak Renault?

Du har rett - og jeg feil... Renault er IKKE et merke under PSA-group - 1p til deg  :)

Men både Peugeot og Citroen er eid av PSA-group og selger el-biler.

Men poenget var at PSA-group allerede produserer elbiler, og  dette er nok også et firma som har til hensikt å tjene penger - ikke å tape (visstnok?) 9000US$ for hver bil de selger. Derfor er jeg lite sikker på at de vil fortsette å selge Opel Ampera-e, og enda mindre sikker på at de vil levere 4000 biler til Norge fremover.

https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

http://www.side3.no/motor/tusenvis-av-nordmenn-venter-pa-ampera-e---na-har-fabrikken-kvittet-seg-med-opel/3423320978.html

4000 biler x 9000US$ = 36.000.000US$ som igjen = 326.163.600 blanke norske kroner...

Man kan kanskje mene at jeg er pessimistisk, men jeg har forstått det slik at de aller fleste firmaer i 2017 ikke drives med det formål å med åpne øyne kaste 320 millioner kroner + garantiansvar i opptil 8 år for 4000 biler ut av vinduet - kun for at noen (i det store bildet) få kunder i bitte lille Norge ikke skal bli sure. Derfor tror jeg at det jeg skriver her dessverre er realistisk. Det samme tenkte muligens GM.... - og solgte hele greia?

- og derfor bestilte jeg altså igår 1.stk Tesla model 3 :)

Teslaen kommer seint - men bedre seint.... enn aldri?

Stikkkontakt

Dersom  du bestilte en M3 så er du langt fremme i køen. Var ikke klar over at designstudio var åpnet..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nix på mandag 08. mai 2017, klokken 06:53Skal du se snurten av en Model 3 i 2018, burde du nok vært tidlig oppe en dag i slutten av mars 2016...
Jeg vil egentlig tro at det er fortsatt mulig å få Model 3 i 2018, kanskje til og med Q1 2018, om man velger riktig utstyr. (Altså ikke AWD, ikke performance, største batteri, mm.) AWD og performance kommer ikke før litt senere på året, trolig tidligst Q2 for AWD og Q3 for performance, så man kan kanskje snike seg inn før disse leveransene starter. Jeg tviler litt på at det er veldig mange i Norge som ikke vil ta med AWD, altså hopper man glatt langt frem i køen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA