Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: Ampera på torsdag 04. mai 2017, klokken 08:29
Salget av Bolt EV i USA jan-april 2017, 4384 stk + 579 i 2016.
Men finner ikke info om det er noe særlig ventetid på bolt i USA, da må det vare noe spesielt med produksjon av Opel...

Tror ikke det er noe annet enn at Opel Europa ikke gir alle bilene til Opel Norge, som tidligere antatt. Men det er bare spekulasjoner, får se hva forhandler sier imorra. Hvis antatt levering ikke er før juni/juli 2018 for meg, så er det stor sjanse for at det blir nye Leaf, i3 eller Ioniq istedet.

Espen Hugaas Andersen

Egentlig mistenker jeg at GM/Opel vil fokusere mer på Europa. Etter at Bolt mer eller mindre floppet i USA kan det være attraktivt å sende flere biler til Europa. Da er det nok ikke slik at Norge alene vil klare å ta unna volumet, og da må de begynne å klargjøre nye markeder allerede nå. Da er plutselig ikke Norge det eneste prioriterte markedet i Europa, og de første bilene blir spredt utover i ett tynt tynt lag.

Utfordringen med Bolt i USA er at den ikke er en sedan, og ikke ser ut som en bil til 35-40k USD. Til den prisen kan man heller kjøpe BMW 3-serie, eller til og med BMW X3, som begynner på 40k USD.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

alagerqv

#1262
Det er både skremmende, frustrerende og irriterende å lese dette...  Jeg skrev kontrakt med forhandleren på Fornebu 17/10-16, og i min kontrakt står det avtalt leveringstidspunkt 01.07.2017. Det står også med noe mindre font «Levering avtales nærmere, men er antatt sommeren 2017».

Spørsmålet er jo da hvilket slingringsmonn den lille skriften juridisk tillater, det er jo ganske stor forskjell på sommer 2017 kontra vinter, vår eller sommer 2018.

Selv tenker jeg at det lukter gratis eller meget sterkt rabatterte vinterdekk om bilen for øvrig blir som avtalt ved sen levering.



Counterpointer

Opel har hatt to problemer. For mange kunder og for få biler.
Nå får de enda færre biler og en del irriterte/frustrerte kunder. Tviler sterkt på at de kommer til å gi noen økonomiske kompensasjoner for å beholde kunder når de har alt for mange i utgangspunktet.
Selvfølgelig ville de helst selge biler til absolutt alle som i det hele tatt ville vurdere det, men det er helt utopisk.
Nå må de prøve å levere de bilene de får og ikke lage mer problemer.

De "krevende" kundene faller nå ifra, hvertfall en del av dem. Og en god del "spekulanter" antageligvis, samt de som ikke vil/kan vente på det de antar blir leveringstid. Alt dette bidrar til å senke presset på Opel, så det kommer de til å gjøre fint lite for å motvirke.

Forhandlerne gir jo haugevis med ulike signaler, dette vil forvirre bildet, som det allerede har gjort i stor grad.

Glan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. mai 2017, klokken 07:09
Sitat fra: Glan på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:58Skal visst være ca 12 uker bestillingstid på chevy Bolt om man bestiller den til norge. Litt stivere pris men mere utstyr og slipper å ha med Opel å gjøre.
Da slipper man også å hurtiglade, i og med at den ikke har hurtiglader som er kompatibel med hurtigladerne i Europa.
Kan ikke tenke meg den blir levert med type 1 combo i europa og tror ikke noe på at den ikke kan hurtiglades. Uansett hadde det ikke vert et stort inngrep å bytte kontakt da det skal vere kun den fysiske kontakten som er forskellig.

simon.s

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:24
Opel har hatt to problemer. For mange kunder og for få biler.
Nå får de enda færre biler og en del irriterte/frustrerte kunder. Tviler sterkt på at de kommer til å gi noen økonomiske kompensasjoner for å beholde kunder når de har alt for mange i utgangspunktet.
Selvfølgelig ville de helst selge biler til absolutt alle som i det hele tatt ville vurdere det, men det er helt utopisk.
Nå må de prøve å levere de bilene de får og ikke lage mer problemer.

De "krevende" kundene faller nå ifra, hvertfall en del av dem. Og en god del "spekulanter" antageligvis, samt de som ikke vil/kan vente på det de antar blir leveringstid. Alt dette bidrar til å senke presset på Opel, så det kommer de til å gjøre fint lite for å motvirke.

Forhandlerne gir jo haugevis med ulike signaler, dette vil forvirre bildet, som det allerede har gjort i stor grad.

Så sant som det er sagt :+1:
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

Ampera

#1266
Telcontar det er nok produksjonen som er problemet, de skulle vart oppe i 2500 biler hver mnd nå, mens den var på  jan 1,162
feb 952
Mars 978   
april 1,292
+ noe få biler til Canada.

Men kan det virkelig vare LG som ikke leverer nok? For fra jan-april har de jo solgt 7370 Volt som har vel 17 kw pakke levert av samme produsent LG .

Tellus

Sitat fra: Ampera på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:27
Telcontar det er nok produksjonen som er problemet, de skulle vart oppe i 2500 biler hver mnd nå, mens den var på  jan 1,162
feb 952
Mars 978   
april 1,292
+ noe få biler til Canada.

Men kan det virkelig vare LG som ikke leverer nok? For fra jan-april har de jo solgt 7370 Volt som har vel 17 kw pakke levert av samme produsent LG .

GM rapporterte 4000 biler i 'inventory'. Vet ikke hvor mange de hadde per 31.12.2016, men tipper at vi nesten kan plusse på 1000 biller/mnd på dine tall. Mye tyder da på at produksjonstakten nå er over 2000 biler/måned.
Jeg tviler derfor på at de forsinkelsene vi ser nå skyldes produksjonsproblemer.

Forøvrig antar jeg del av 'inventory' nettopp er biler på vei til utenlandske kunder.

Min bil skal forøvrig være produsert i februar og sist jeg hørte fra selger så ligger jeg an til slutten av mai tidlig juni levering.

S4e

Sitat fra: Ampera på torsdag 04. mai 2017, klokken 08:29
Salget av Bolt EV i USA jan-april 2017, 4384 stk + 579 i 2016.
Men finner ikke info om det er noe særlig ventetid på bolt i USA, da må det vare noe spesielt med produksjon av Opel...
Ja også er vel antall solgte biler = leverte biler...

Bilsalg i USA skjer på en helt annen måte enn her. Forhandler tar bilen inn i butikken - kundene kjøper bare biler som allerede finnes her, underskriver og kjører hjem i ny bil.
(Tesla fungerer nok annerledes i og med de ikke har forhandlere, men det er unntaket.)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

tuono

Sitat fra: telcontar på torsdag 04. mai 2017, klokken 07:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. mai 2017, klokken 07:09
Sitat fra: Glan på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:58Skal visst være ca 12 uker bestillingstid på chevy Bolt om man bestiller den til norge. Litt stivere pris men mere utstyr og slipper å ha med Opel å gjøre.
Da slipper man også å hurtiglade, i og med at den ikke har hurtiglader som er kompatibel med hurtigladerne i Europa.

Leste på Ampera E FB gruppa at noen hadde ringt og spurt, de bygger visst om ti CCS2 eller hva det nå heter.

Tviler på at den bedriften som annonserer Bolt på finn.no ikke har ting på stell. Disse folkene har vært i tralten i lange tider. Spesialister på Chevrolet.

AmocoCadiz

Sitat fra: alagerqv på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:48

Selv tenker jeg at det lukter gratis eller meget sterkt rabatterte vinterdekk om bilen for øvrig blir som avtalt ved sen levering.
"Kompensasjonen" det er snakk om er et pristillegg på kr 15000.
Opel Norge bygger ikke akkurat kundelojalitet med håndteringen av AE salget.

telcontar

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 04. mai 2017, klokken 13:10
Sitat fra: alagerqv på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:48

Selv tenker jeg at det lukter gratis eller meget sterkt rabatterte vinterdekk om bilen for øvrig blir som avtalt ved sen levering.
"Kompensasjonen" det er snakk om er et pristillegg på kr 15000.
Opel Norge bygger ikke akkurat kundelojalitet med håndteringen av AE salget.

De kan godt kalle det 'Vi vil ikke ha deg som kunde tillegget'  :P

elhansen

Fikk hyggelig mail fra min forhandler idag som informerte om at de visste om at det var mye skriverier på sosiale medier. De ville videre informere om at bilen min ikke ble berørt av noen forsinkelser og at den vil komme som avtalt. Så jeg kan vel ikke si noe annet enn at jeg er fornøyd med kundeservice og forhandler. Og kan fortsatt glede meg til ny bil.

moby666

Tja alle er vel mer eller mindre berørt av siste dags hendelser. Er ikke dere som mottar bilen litt redd for hva som skjer med AE fremover? Kanskje dette er starten på slutten av AE, ihvertfall i Europa og dere sitter igjen med noen ukurante biler når det gjelder deler/service og at konkurrenter kommer med konkurransedyktige modeller...

Bare kaster inn en fakkel jeg :) 8)

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på torsdag 04. mai 2017, klokken 15:32
Tja alle er vel mer eller mindre berørt av siste dags hendelser. Er ikke dere som mottar bilen litt redd for hva som skjer med AE fremover? Kanskje dette er starten på slutten av AE, ihvertfall i Europa og dere sitter igjen med noen ukurante biler når det gjelder deler/service og at konkurrenter kommer med konkurransedyktige modeller...

Bare kaster inn en fakkel jeg :) 8)
Fyrstikk mer enn fakkel

Det er risikosport med elbiler uansett merke og type. Minst like farlig med en kortrekkevidde bil (inkl Ioniq ...... "tilfeldig" valgt eksempel )

Det er ikke positivt for flertallet av kunder, men for de få som får kan det like gjerne bli øket verdi på disse få bilene. Type Tesla effekt.
Men selvfølgelig det kan gå dårlig i varierende grad også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA