Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Atle Hammelow-Berg på onsdag 03. mai 2017, klokken 12:29
Noen som kjenner igjen denne historien fra Tesla Model 3 - de som har bestilt den har jo fått så mange utsettelser at de ikke engang husker antallet?

Oj?  Har vi fått noen utsettelser på den? Det har virkelig ikke jeg fått med meg, har du noen kilder til i det minste EN av alle disse utsettelsene? (Ser ikke bort i fra at det kan komme til å bli en utsettelse, men så har vi heller så langt ikke fått noen dato, og heller ingen som har fått *bestilt* bilen enda, kun reservert - bortsett fra kanskje noen ansatte i California).
Model S 85D

Kriss

#1231
Opel Norge bør gi alle demobilene (som nå kommer) til kunder i køen. Da vil Opel Norge vise reell goodwill. Når forsinkelsene er så store, er vel ikke behovet for å presentere bilen for potensielle kunder der før tidligst neste sommer. Det er vel vanskelig for Opel å tegne nye kontrakter nå som leveringssituasjonen er blitt så uberegnelig.
Ampera e leveres desember 2017

bmw2002

Sitat fra: Kriss på onsdag 03. mai 2017, klokken 15:52
Opel Norge bør gi alle demobilene (som nå kommer) til kunder i køen. Da vil Opel Norge vise reell goodwill. Når forsinkelsene er så store, er vel ikke behovet for å presentere bilen for potensielle kunder der før tidligst neste sommer. Det er vel vanskelig for Opel å tegne nye kontrakter nå som leveringssituasjonen er blitt så uberegnelig.

Ulempen med dette er at de som allerede har bestilt og ønsker å teste bilen før de velger om de skal beholde bilen eller kansellere ikke får mulighet til dette.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann

#1234
Dessuten tjener Opel mer på at nye kunder inngår nye kontrakter, enn de taper på de 20-30 kundene som ikke får demobilene.....er vel passe kommers dette.

Det eneste som duger er et realt sosialt eierfellesskap der 10 mann/kvinner deler på 1 bil, det blir jo som politikerne sier "krevende" for den enkelte og ikke helt i tråd med individuelle forventninger, men da ville man utvist det globale hensyn og det ansvar for miljøet og fellesskapet (de bak seg i køen) som en ekte elbilentusiast bør kunne utvise.  Da hadde man fått oppslag i VG om det særegne og kollektive fokus som vi elbilister utviser ;D ;D
(neida, så opptatt av andre enn oss selv er vi nok ikke....vi heller...)

Kriss

Det er vel ingen garantier for ytterligere forsinkelser heller. GM viser et ganske avslappet forhold til norske kunder i kø. Det hadde kanskje vært annerledes hvis Opel fortsatt hadde vært en del av GM?
Ampera e leveres desember 2017

Banan

OK - jeg skrev feil - det er model X som ble forsinka og utsatt flere ganger, mens model 3 er en drøm i det fjerne som færre og færre gidder å vente på.

Uansett er jeg glad for at jeg passet på å få inn i kontrakten at jeg kan kansellere den kostnadsfritt om Opel Ampera-e ikke er levert til meg innen 2 måneder etter leveringstiden som står i kontrakten.

Hvorfor passet jeg på å få inn det i kontrakten?...... Fordi det var Opel med sitt Opel-rykte som jeg alltid har ansett å være det desidert mest elendige bilmerke i Norges land - noe som nå er bekrefta av en utsettelse av levering og visstnok også prisøkning ut over kontrakt på 15.000.-

Ved å selge for en pris som fikk applaus i media - har de solgt enda flere biler. Biler som de i svært mange tilfeller IKKE ville få solgt om de hadde opplyst om virkelig leveringstid. Slikt kalles "bondefangeri" og er åpenbart en "Opelsk" måte å behandle kunder på. Så spørs det om det er noe de vil tjene på i det lange løp...

Med denslags holdning til kundene - hvordan blir det da med service, deler osv? Denne historien stinker det OPEL av! :-1-:  :-1-:  :-1-:







Counterpointer

Sitat fra: Atle Hammelow-Berg på onsdag 03. mai 2017, klokken 17:52
OK - jeg skrev feil - det er model X som ble forsinka og utsatt flere ganger, mens model 3 er en drøm i det fjerne som færre og færre gidder å vente på.
Dette var veldig rart. Model 3 var forventet å starte produksjon i slutten av 2017. Nå tyder virkelig alle tegn på at produksjon starter i juli 2017. Dette til tross for fire ganger større bestilling enn først tenkt. Produksjonskapasitet ser ut til å bli langt høyere enn selv de mest positive drømte om og gjør at skeptikerne nå snart bare har Model X forsinkelser å snakke om.
I tillegg lanserer Tesla Semitrailer som ingen forventet nå.

Model 3 er forenklet en del og produksjonen blir styrt som fornuftige tiltak for å strømlinjeforme prosessen. Jeg er ikke positiv til alle endringene men masseproduksjon i denne skalaen krever noen prioriteringer.

GM derimot har hverken noen god plan eller stort ønske om å gjøre et innhugg i markedet selv om de har den perfekte bilmodellen til det. Opel er i en skvis som de har havnet i ganske uforskyldt ser det ut som. Men info kunne de jobbet mer med .......

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Atle Hammelow-Berg på onsdag 03. mai 2017, klokken 17:52OK - jeg skrev feil - det er model X som ble forsinka og utsatt flere ganger, mens model 3 er en drøm i det fjerne som færre og færre gidder å vente på.
Det er vel ca 400.000 reservasjonsholdere som venter på Model 3, og ingenting som tyder på at det blir færre. Leveransene begynner om 2-3 måneder, så det er ikke akkurat en drøm i det fjerne heller.

Når det gjelder Bolt/Ampera-e så har jeg vært overrasket over hvor tregt de har klart å få opp produksjonstakten. Jeg forventet at de ville klare å nå en takt på 30-50k/år ganske raskt. (Altså ca samme volum som Model X eller Leaf.) Jeg begynner å tvile litt på GMs vilje til å faktisk levere overbevisende elbiler, men så klart kan det være evnen det står på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S4e

#1239
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. mai 2017, klokken 18:13
Når det gjelder Bolt/Ampera-e så har jeg vært overrasket over hvor tregt de har klart å få opp produksjonstakten. Jeg forventet at de ville klare å nå en takt på 30-50k/år ganske raskt. (Altså ca samme volum som Model X eller Leaf.) Jeg begynner å tvile litt på GMs vilje til å faktisk levere overbevisende elbiler, men så klart kan det være evnen det står på.

Enig. Forstår det tar litt tid å få opp farten i en produksjonslinje for en helt ny bil/plattform (det samme gjelder vel Tesla som typisk starter med relativt lave volumer helt i starten, før de øker takten). Men at Chevrolet eller Opel ikke "klinker til" når de har et solid forsprang på veldig mange konkurrenter er uforståelig.

Hadde de utnyttet muligheten kunne de fått et godt fotfeste i elbil markedet og hvis bilen viser seg å være god også sikret seg gode salgsmuligheter for kommende modeller og forbedret merkevaren i stor grad.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

AmocoCadiz

Det er meget merkelig at produksjonstakten i Orionfabrikken fortsatt er så lav,
og om den genuine viljen til å lage og LEVERE elbiler faktisk finnes i GM systemet, til tross for CEO Barras forsikringer.

Tesla som nybegynnere i bilbransjen klarer tydeligvis å gire opp mot produksjon raskt,
selv Nissan har jo etterhvert faktisk levert et stort antall biler.

I et segment av bilindustrien som er så pass teknologidrevet som elbiler er nå, er det helt håpløst å operere med måneder og år for levering av produkt som blir mer eller mindre utdatert hvis det dykker opp hos en forhandler nær deg.

Arha

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. mai 2017, klokken 14:02
Mulig herr Musk kommer med info om produksjonsstart av M3 i løpet av kvelden....

Til de av dere som vil lese mer om LG sin produksjonskapasitet, anbefales https://electrek.co/2017/02/17/lg-production-capacity-chevy-bolt-ev-battery-factory/

Her går det frem, med litt mattekunskaper, at LG kun har årlig kapasitet til under 10-tusen batteripakker til Bolt/AE når de etterhvert får 4 linjer oppe. Nå skal jo Bolt også leveres til Korea, de fikk en kvote på 400 i 2017, men solgte 2000 stykker i løpet av noen hektiske timer....

Lukker GM øynene for hva som er i ferd med å skje...
Dette er nok mest sannsynlig årsaken til den lave produksjonstakten, LG har glemt at stor batteriproduksjon krever en stor batterifabrikk.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

zbk

Men hvorfor ikke kommunisere det utad om det er leveranse av batterier som er problemet...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: zbk på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:36
Men hvorfor ikke kommunisere det utad om det er leveranse av batterier som er problemet...
Tja, fordi det ville stille både GM og LG Chem i ett dårlig lys? Bedre å si at det er en del i en strategi...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zbk

Så det er verre å innrømme lav tilgang på batterier enn dårlig omtale pga leveringskaos? Jaja, dem om det.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA