Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

bmw2002

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. mai 2017, klokken 13:41
Sitat fra: Atle Hammelow-Berg på onsdag 03. mai 2017, klokken 12:29
Noen som kjenner igjen denne historien fra Tesla Model 3 - de som har bestilt den har jo fått så mange utsettelser at de ikke engang husker antallet?
Nå blander du vel med Model X? Model 3 har vel ikke vært utsatt en eneste gang.

Nei, ikke enda ;D

turfsurf

Nå har vel ingen fått bestilt Model 3 foreløpig, så sånn sett kan den ikke bli forsinket  ;)

Hva som skjer når bestillinger kommer i gang er jo noe annet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

S4e

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. mai 2017, klokken 13:23
...
Så over til det store spørsmålet: Hvorfor greier ikke/vil ikke GM produsere flere Amera-e,er? Skal vi tippe at LG Chem har gått på en smell og sliter med å produsere nok batteripakker, på samme måte som LG også sliter med å levere batterier til Hyundai sin Ioniq. Her er det også nærmest stans etter at LG ikke greier å levere batteripakker.

Tipper herr Musk nå smiler en smule og er fornøyd med de valgene han tok da han planla og siden bygde Gigafactory 1 for å kunne greie å produsere nok batteripakker....
...

Ja det er et godt spørsmål.

Det kan også være prioritering/lønnsomhet for Chevrolet i forhold til å heller produsere andre bilmerker? Salget i USA går jo ikke superbra og det har ikke tatt av i mange andre land enda heller - noe som gir lave volumer...

Eller at de har slitt med å optimalisere produksjonen og er derfor forsinket. Vi må ikke glemme at dette er krevende og alle bruker lang tid til de har en stabil produksjon av en helt ny bilmodell - spesielt en elbil.

Uansett årsak er det frustrerende for norske kjøpere som "roper" på en bilmodell med lang rekkevidde. Er ikke så sikker på at de andre fabrikantene kan levere noe særlig fortere. Mye konsept eller kommende modeller - med veldig ukjent reell leveransetid. Alle ønsker å skape et inntrykk av at det ikke er så lenge til, men mye er lite troverdig. Å bestille en Tesla 3 nå blir jo i enda større grad Joker Nord, for hvem vet når de har levert til alle som har reservert plass og det er din tur i køen?

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Lars C. Krogenæs

Mulig herr Musk kommer med info om produksjonsstart av M3 i løpet av kvelden....

Til de av dere som vil lese mer om LG sin produksjonskapasitet, anbefales https://electrek.co/2017/02/17/lg-production-capacity-chevy-bolt-ev-battery-factory/

Her går det frem, med litt mattekunskaper, at LG kun har årlig kapasitet til under 10-tusen batteripakker til Bolt/AE når de etterhvert får 4 linjer oppe. Nå skal jo Bolt også leveres til Korea, de fikk en kvote på 400 i 2017, men solgte 2000 stykker i løpet av noen hektiske timer....

Lukker GM øynene for hva som er i ferd med å skje...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Tom E.

Jeg ringte forhandleren min i dag. Ny leveringsdato 24/6. Altså ikke i September som jeg fikk oppgitt i går. Heller ikke 22/5 som jeg opprinnelig ble forespeilet.

Nå gjenstår det bare å se når bilen faktisk ankommer. En måneds forsinkelse kan jeg leve med.

alv1

Sitat fra: Tom E. på onsdag 03. mai 2017, klokken 14:15
Jeg ringte forhandleren min i dag. Ny leveringsdato 24/6. Altså ikke i September som jeg fikk oppgitt i går. Heller ikke 22/5 som jeg opprinnelig ble forespeilet.

Nå gjenstår det bare å se når bilen faktisk ankommer. En måneds forsinkelse kan jeg leve med.
Det har vært mange ulike datoer fra deg, først noen uker før resten av Norge(kjendis?), så 4 måneder etter og nå 1 måned etter?

Har forøvrig ikke fått noe ny info selv så går ut fra midten av juni som resten av første batch.

S4e

Sitat fra: Tom E. på onsdag 03. mai 2017, klokken 14:15
Jeg ringte forhandleren min i dag. Ny leveringsdato 24/6. Altså ikke i September som jeg fikk oppgitt i går. Heller ikke 22/5 som jeg opprinnelig ble forespeilet.

Nå gjenstår det bare å se når bilen faktisk ankommer. En måneds forsinkelse kan jeg leve med.

Kan du ikke oppdatere profilen din til når du underskrev bindene kontrakt sendt til Opel Norge?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Arha

Jeg fikk bekreftet fra min selger at bilen min ikke er berørt av forsinkelsene, og skal fremdeles leveres i midten av juni.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bmw2002

Ser det eksisterer mange ulike datoer her.  Samtidig er nok ikke sånn at det går en båt hver dag eller uke.

Jeg vil tro at de som bestilt tom 17.9 stort sett får på første leveransen som er i månedsskiftet, samtidig som demobiler kommer.

Så er neste leveranse i slutten av juni som de som bestilte 19.9 og noen dager frem er med på.

knut3448

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. mai 2017, klokken 13:23
Så over til det store spørsmålet: Hvorfor greier ikke/vil ikke GM produsere flere Amera-e,er? Skal vi tippe at LG Chem har gått på en smell og sliter med å produsere nok batteripakker, på samme måte som LG også sliter med å levere batterier til Hyundai sin Ioniq. Her er det også nærmest stans etter at LG ikke greier å levere batteripakker.

Det kan godt være LGs produksjonskapasitet ja, det rimer med infoen jeg fikk fra forhandler.

bno

Intensjonsavtale signert 28.7.16 Kontrakt 20.9.16 ble først signert 29.9.16 Har ikke hørt et kvekk. Min forhandler fortalte meg at de har fått munnkurv. Fredag er dato sa han og det forholder jeg meg til. Bilen min er produsert og det fikk jeg bekreftet for 4 uker siden.

AmocoCadiz

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. mai 2017, klokken 13:23

Dette kunne vært Opel Norge sin mulighet til å reise seg i Norge. Nå ender det opp med sure kunder, dårlig inntrykk og at konkurrentene (Nissan/Tesla) overtar markedet fra 2018.
En skikkelig suppe dette Opel Norge nå har rotet seg oppi, her la kundene stor tillit til lovnaden om prioritert leveranse til Norge.
Og en etterlengtet comeback for Opel som bilmerke i Norge,
men å skuffe hundrevis av kunder nå vil ha stikk motsatt effekt,
å bli kastet ut i en meget usikker leveringskø på denne måten svekker tilliten til Opel.

OG til AE, hva er det folk egentlig får levert, en 2016 pre-produksjonsbil, en 2017 som stått på kaia i Belgia 4 måneder eller en 2018 med de så ettertraktede oppgraderingene, eller verst en; 2017 modell levert i 2018 uten mulighet for de kommende etterlengtede oppgraderingene som 360view, bedre seter , t.o.m ACC?

Føler plutselig nye LEAF ble veldig interessant og dessverre mer sannsynlig som neste bil.

terjewa

Fikk bekreftet på telefon at jeg får bilen i starten av Juni, men pga jobb kan den ikke hentes ut før i midten av Juni. Gleder meg. Kontrakt skrevet 13 sept.

simon.s

Da var det én mindre i køen.
Jeg avbestilte AE, og det gikk greit ;)
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

AmocoCadiz

Sitat fra: simon.s på onsdag 03. mai 2017, klokken 15:09
Da var det én mindre i køen.
Jeg avbestilte AE, og det gikk greit ;)
Skjønner deg godt, blir mye usikkerhet for de hundrevis som ikke var heldig å komme med første båten (M/S Noas Ark?)
Snakket med forhandler idag, de er selvsagt veldig fortvilte og oppgitte over Opel Norge.

Men ironisk nok er dette med på å avhjelpe køproblemene, er nok en god del som kanselerer og ikke gidder dette, ikke har mulighet å vente eller rett og slett helst ville ha en annen elbil med stort batteri.
I 2018 kommer det flere kurante elbiler, også fra produsenter som vist seg satse seriøst på elbil og tatt batterilevering på alvor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA