Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

rolandvg99

3 db økning krever dobbel kraft, 6 db økning tilsvarer dobling av lydenergien/amplitude og 10 db økning oppleves dobbelt så høyt. 2-3 db lavere støy merkes primært på lydbildet som blir mindre romlete.
"I like soul with a capital S"

Trond.m

Ser at det er Michelin dekk på en av testbilene. Det kan sikkert variere, men har noen sjekket hva slags sommerdekk som sannsynligvis sitter på bilene våre ? Dette med dekkstøy og at noen har nevnt dekkstøy i testene, kan jo bare skyldes vegslitasje og fravær av annen støy. Er det noen av testene som har oppgitt innvendig støy i db ?

telcontar

Sitat fra: TM på torsdag 27. april 2017, klokken 07:28
Ser at det er Michelin dekk på en av testbilene. Det kan sikkert variere, men har noen sjekket hva slags sommerdekk som sannsynligvis sitter på bilene våre ? Dette med dekkstøy og at noen har nevnt dekkstøy i testene, kan jo bare skyldes vegslitasje og fravær av annen støy. Er det noen av testene som har oppgitt innvendig støy i db ?

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47863

Mye støy
Jeg overraskes også over støynivået i Ampera-e. På vår vanlige målestrekning målte jeg bilen til 60 dB(A) i 50 km/t og 65 dB(A) i 80 km/t. Dette er mer enn i de aller fleste andre biler, og siden vindstøy nærmest ikke eksisterer, kommer all ulyden fra hjulene og for dårlig demping av dem.


kammiz

ikke glem at du kutter drastisk på dekkstøy bare ved å følge med på hvor i veibanen du ligger....  :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

mfurmyr

Det er asfalten som er hovedproblemet. På nylagt asfalt kan jeg ligge i 100 km/t med min 2010 Prius og høre knappenålen falle. Tyst siden den er svært aerodynamisk. Samme som TMS. 
Opel Ampera-e.
Toyota Prius.

gigafactory

"Alle" biler er stille på nylagt asfalt. På norsk slitt asfalt så skiller det mye mer mellom biler (og dekk).

Forøvrig må jeg si at akselerasjonen over 100 km/t var imponerende på den videoen av Ampera-e

bmw2002

Bortsett fra asfaltkvaliteten er typen dekk viktigst for hvor mye støy man får.  Elbiler har vel dekk med lite rullemotstand (harde dekk), disse har ofte mye støy.  Så da blir det en avveining: støy eller god rekkevidde.

Stikkkontakt

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. april 2017, klokken 12:05
Bortsett fra asfaltkvaliteten er typen dekk viktigst for hvor mye støy man får.  Elbiler har vel dekk med lite rullemotstand (harde dekk), disse har ofte mye støy.  Så da blir det en avveining: støy eller god rekkevidde.

Eventuelt:
Betydelig mindre støy med ubetydelig mindre rekkevidde
vs
Mye støy og maksimal rekkevidde som man aldri har bruk for

kammiz

Skjønner ikke hvordan man får til dekk med god rekkevidde og lite støy?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Stikkkontakt

#999
Sitat fra: kammiz på torsdag 27. april 2017, klokken 12:20
Skjønner ikke hvordan man får til dekk med god rekkevidde og lite støy?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Med ubetydelig mindre rekkevidde mener jeg at det godt kan være 5-10% kortere, men det spiller likevel ingen rolle da man ikke går tom for strøm på en dag uansett. For øvrig er det vel også slik at når forholdene gir lav rekkevidde(mye overvann eller is,snø i veien) er dekkvalg av mindre betydning for rekkevidde enn under ideelle forhold.

Fant forresten en tysk test fra 2016 av 225/45-17.
Der ble dette dekket nr 2 totalt og med klart lavest rullemotstand. På støy var forskjellene minimal og alle fikk samme karakter.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2016_Sommerreifen_Test_225_45_R17_Details.aspx?testId=172&recordId=3475
Ser ut som det ikke selges i Norge.

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Har falt litt av her. ESA Tecar har jeg aldri hørt om. Står det noe sted at det er dette dekket vi får på bilene våre ?
Er det ikke som med tyske leverandører, at det er litt random hvilket dekkfabrikat man får på bilene ?

På flere av testene har jeg sett Michelin dekk. Det ble også beskrevet av VG at det var selvreparerende ved små hull.  Noen som ser betegnelsen på dette dekket ? (fra VG sin test av Ampera-e)


bmw2002


simon.s

Sitat fra: bmw2002 på fredag 28. april 2017, klokken 14:28
Det er Michelin dekk som står på alle bilene

Kan bekrefte dette. Broom forteller dette de også om de punktering-fri dekka. Jeg har samme merket på min Volvo v60. De støyer litt i fart.
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

bno


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA