Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Jakal

Ja, det er riktig. Skrev kontrakt 20. september på Skøyen. Står på kontrakten at jeg er nr 251, sannelig ikke sikker men regner med at det er køplass for alle bestillinger i Norge.


Tom E.

Jeg bestilte bilen min for 1 år siden. Forhandleren min startet å skrive kontrakter en uke etter alle andre.

Kontraktsdato betyr ingenting sa min forhandler da jeg er nummer 2 i norge som har bestilt bilen.




edakcots

Opel...

De har vel ligget brakk siden rekord ble stoppet i produksjon på 70 tallet?

Jeg snakket tidlig med forhandleren i Drammen om at jeg skal ha AE.
Han visste lite om bilen men at han kom til å oppdateres en gane etter sommeren 2016.
Jeg bestilte bilen og skrev kontrakt noe sent da jeg var på utlandsreise, men første uka i oktober var den signert og forhandler sa da levering april.

Jeg fikk en ny Mail som alle dere andre i desember når prisene var klare, med følgende tekst:

"Nå kan du løse inn billetten ved å konfigurere din egen bil" Etterfulgt av en link til en konfigurator.
Under denne teksten skriver selgeren at han deretter skal redigere en ny kontrakt!??!

Jeg tok ikke med meg dette inn i min hverdag og gikk ut fra at jeg ikke måtte haste for å få dette gjennomført.

Så kommer dagen som skulle nesten få meg til å bli drapsmann:

Linken på mailen ville ikke åpne opp, og etter 63 forsøk ringte jeg til selger å sa beklager, jeg har gjort en voldsom innsats med å få den åpnet, men ikke lyktes.

Han svarer at dette ikke er noe problem og kan hjelpe til å legge inn dette med meg på tråden. So far so good...

Men så dere: levering vil være ca desember 2017 sier han... jeg er dessverre en person som kan bruke noen sekunder på å dumme meg da jeg ikke hører hva mannen sier, han er jo en "selger med 3 munner" og jeg orker ikke høre på alt svada greiene hans. Derfor tok det noen sekunder før jeg reagerte...

Hva sa du sa du?!? Desember?? Jeg har en kontrakt med deg fra oktober hvor du sier til meg april, det forholder jeg meg til sa jeg. Jo men, begynner fyren... ikke no jomen svarer jeg. Han stresser inn en setning omretningslinjer og førstemann til mølla etc. Så alle som bestilte og skrev kontrakt i høst har ingen fortrinn? sa jeg... nei svarte han, det er den nye kontrakten som gjelder og de som ikke skriver under før 11.01.2017 får ikke bil før i 2018!!!

Opel er som sagt en død butikk og har vært det i laaaang tid, ei heller har de selgere som ligger i toppsjiktet. De beste selgerne går gjerne til merker som selger, så jeg er ikke overrasket, bare forbanna.

Hvorfor legger jeg ut dette her? Jo, jeg skal ha bilen, digger mye med den og gleder meg til å få den, men lurte på om noen av dere andre hadde opplevd samme kundebehandling i prosessen? Jeg spurte foresten om reg kost, det er jo ingen kost på reg annet enn 140kr i skiltplater!? Klargjøringskosnadene er jo lagt til for lengst?!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

edakcots

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 27. januar 2017, klokken 17:41
Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 17:31
Jeg tror nok også at å kjøre på maks fart over lengre strekninger kan være uheldig i forhold til levetid på batteriet. Jeg vil anta at det genereres mye varme, og hvis det i tillegg er høy utetemperatur, så spørs det om batterikjølingen er effektiv nok. På den annen side, kanskje det er derfor hastigheten på bilen er begrenset til 150 km/t.
Er det forresten noen som vet om man kan avlese temerpaturen på batteriet eller batteriets kjølevæske fra bilens instrumenter ?. Eller om det er en varsellampe for høy batteritemperatur ?

Dersom man kan kjøre ca 270 km i 150 km/t så tilsvarer det at man tømmer et 60 kw batteri på 1,8 timer. Det igjen betyr en snitteffekt på 33 kw. Det er vel strangt tatt bare en moderat hurtigladefart. Skulle vel ikke bety at det blir veldig mye varmgang med ca 0,55C?

Hehe, kjører du i 150km/t er du tom før du aner det. Det er så mye mer luftmotstand i 150 kontra 100 at du er tom på 1 time tenker jeg, altså etter ca 150km...

Jeg kjørte Modball løpet i 2015 med en Tesla på Autobahn, det ble et ekstremt forbruk i slike hastigheter....

Det finnes en utregningsformel på hvor mye motstanden øker, og den er IKKE liniær, men progressiv. Noen som vet?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

AmocoCadiz

#563
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 23:02
Sitat fra: Ipadjove på fredag 03. februar 2017, klokken 21:58
http://www.motortrend.com/news/chevrolet-bolt-ev-engineers-reveal-11-cool-facts-car-year/
Morsomt med håndbrekk som går på når du lukker opp døra !
og bruker 1 time før den skrur seg av hvis du "glemmer" å skru av bilen selv og går fra bilen(2timer hvis nøkkeln er glemt i bilen). Men er vel en slags "feature"det også.

turfsurf

Sitat fra: edakcots på lørdag 04. februar 2017, klokken 03:06
Det finnes en utregningsformel på hvor mye motstanden øker, og den er IKKE liniær, men progressiv. Noen som vet?
Effektforbruket øker med kvadratet av hastigheten (dvs den delene som kommer av luftmotstand). Dvs at hvis forbruket er 2kWh/mil i 100km/t, og halvparten kommer fra luftmotstand, så vil forbruket være 6kWh/mil i 200km/t, veldig forenklet. Det forutsetter jo at elmotoren er innenfor et fornuftig arbeidsområde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

#565
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 23:02
Sitat fra: Ipadjove på fredag 03. februar 2017, klokken 21:58
http://www.motortrend.com/news/chevrolet-bolt-ev-engineers-reveal-11-cool-facts-car-year/
Morsomt med håndbrekk som går på når du lukker opp døra !

Har det på i3-en, og det kan være ganske irriterende også. Særlig når man skal presisjonsrygge mot noe og trenger å åpne døra for å få bedre overblikk bak og ned.

EDIT: Den går i Park, men poenget forblir.

Trond.m

Ja, det er en form for "hjelp" jeg hater. Ryggekameratet er gjerne totalt ubrukelig etter kjøring på saltet vei, og da det er ofte nyttig å åpne døren for å forsikre seg om at det ikke er noen fortauskanter eller annet man kan komme borti. Får håpe det er en funksjon som kan slås av.

elhansen

#567
Sitat fra: edakcots på lørdag 04. februar 2017, klokken 03:02
Opel...

De har vel ligget brakk siden rekord ble stoppet i produksjon på 70 tallet?

Jeg snakket tidlig med forhandleren i Drammen om at jeg skal ha AE.
Han visste lite om bilen men at han kom til å oppdateres en gane etter sommeren 2016.
Jeg bestilte bilen og skrev kontrakt noe sent da jeg var på utlandsreise, men første uka i oktober var den signert og forhandler sa da levering april.

Jeg fikk en ny Mail som alle dere andre i desember når prisene var klare, med følgende tekst:

"Nå kan du løse inn billetten ved å konfigurere din egen bil" Etterfulgt av en link til en konfigurator.
Under denne teksten skriver selgeren at han deretter skal redigere en ny kontrakt!??!

Jeg tok ikke med meg dette inn i min hverdag og gikk ut fra at jeg ikke måtte haste for å få dette gjennomført.

Så kommer dagen som skulle nesten få meg til å bli drapsmann:

Linken på mailen ville ikke åpne opp, og etter 63 forsøk ringte jeg til selger å sa beklager, jeg har gjort en voldsom innsats med å få den åpnet, men ikke lyktes.

Han svarer at dette ikke er noe problem og kan hjelpe til å legge inn dette med meg på tråden. So far so good...

Men så dere: levering vil være ca desember 2017 sier han... jeg er dessverre en person som kan bruke noen sekunder på å dumme meg da jeg ikke hører hva mannen sier, han er jo en "selger med 3 munner" og jeg orker ikke høre på alt svada greiene hans. Derfor tok det noen sekunder før jeg reagerte...

Hva sa du sa du?!? Desember?? Jeg har en kontrakt med deg fra oktober hvor du sier til meg april, det forholder jeg meg til sa jeg. Jo men, begynner fyren... ikke no jomen svarer jeg. Han stresser inn en setning omretningslinjer og førstemann til mølla etc. Så alle som bestilte og skrev kontrakt i høst har ingen fortrinn? sa jeg... nei svarte han, det er den nye kontrakten som gjelder og de som ikke skriver under før 11.01.2017 får ikke bil før i 2018!!!

Opel er som sagt en død butikk og har vært det i laaaang tid, ei heller har de selgere som ligger i toppsjiktet. De beste selgerne går gjerne til merker som selger, så jeg er ikke overrasket, bare forbanna.

Hvorfor legger jeg ut dette her? Jo, jeg skal ha bilen, digger mye med den og gleder meg til å få den, men lurte på om noen av dere andre hadde opplevd samme kundebehandling i prosessen? Jeg spurte foresten om reg kost, det er jo ingen kost på reg annet enn 140kr i skiltplater!? Klargjøringskosnadene er jo lagt til for lengst?!

Trist å høre at du ikke har fått det du ble lovet. For meg virker det kanskje som om der er en misforståelse. Min opplevelse med kundeservice er ikke dårlig slik det du skriver om. Men i hvertfall slik jeg forsto det på opel i Drammen fungerte det på følgende måte:

De åpnet ventelistene/"første bestilling" torsd-fre 15-16 sept. Jeg tegnet rett over helga og på min kontrakt står det usikker levering. Jeg fikk beskjed om våren men ikke noe mer. Fikk også beskjed om at jeg ville få mer informasjon når opel norge visste noe mer.

14 des fikk jeg en mail fra Opel actionsenter som inneholdt prisliste og konfigurator som link, samt at det stod i mailen at

"Du har allerede en kontrakt på kjøp av Ampera-e. Nå må denne spesifiseres med farger, utstyr m.m. Vi ber deg gjøre dette innen onsdag 11. januar 2017 av hensyn til produksjonsplanleggingen. "
"For å sikre at produksjonsrekkefølgen vil være i henhold til inngått dato på kontrakten – altså i den rekkefølgen som bestillingene har blitt gjort"

Jeg konfigurerte opelen via linken/mailen og tok med meg en utskrift til opel. Selger trengte ikke utskriften og han tok da i mot farge, og utstyrspakker og skrev ut en kontrakt der det var spesifisert.
Fikk da beskjed om at estimert produksjon var i mars og levering juni.

Fikk beskjed først om at jeg fikk bilen sent oktober/nov 2018, da selger så feil på min første bestilling, da han syntes det stod oktober og ikke september på "første" bestillingen. Så hvis du skrev i oktober er det ikke usannsynlig at det er okt/nov 2017 før du har bil. At han første gang sa april var nok litt likt at jeg fikk våren, men på min første bestilling står det krysset av for "usikkert leveringtidspunkt".

Håper det ordner seg, og at du får bil i den rekkefølgen som du skrev første bestilling/kontrakt på. Men hvis du ikke spesifiserte innen 11 jan tror jeg at man havner ut av køen. Dette i følge mailen som jeg fikk og som selgeren sa til meg. 

erato

Skrev man kontrakt i oktober får man vel først bil mot slutten av året? Så det høres korrekt ut for meg. Vi signerte 20 oktober og får den "kanskje" før jul....helt greit for meg. Har to biler i god stand og det haster ikke med å bytte.

Counterpointer

Sitat fra: model3citizen på lørdag 04. februar 2017, klokken 08:16
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 23:02
Sitat fra: Ipadjove på fredag 03. februar 2017, klokken 21:58
http://www.motortrend.com/news/chevrolet-bolt-ev-engineers-reveal-11-cool-facts-car-year/
Morsomt med håndbrekk som går på når du lukker opp døra !

Har det på i3-en, og det kan være ganske irriterende også. Særlig når man skal presisjonsrygge mot noe og trenger å åpne døra for å få bedre overblikk bak og ned.
OK. Jeg har ikke måtte åpne døra for å rygge på sikkert 10 år så jeg tror det blir helt greit for min del.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA