Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

sølv-pilen

Når kontrakten er underskrevet og sendt til Opel. kan ikke kontrakten kanseleres. Bilen kommer og med mindre man har forbehold så er man juridisk tvungen til å gjennomføre handelen eller kjøpe seg løs av den. I praksis ikke noe problem men er feil å tro at man kan kanselere en inngått kontrakt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Amoss

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 07. januar 2017, klokken 17:41
Når kontrakten er underskrevet og sendt til Opel. kan ikke kontrakten kanseleres. Bilen kommer og med mindre man har forbehold så er man juridisk tvungen til å gjennomføre handelen eller kjøpe seg løs av den. I praksis ikke noe problem men er feil å tro at man kan kanselere en inngått kontrakt.

Nå er det fortsatt ikke blitt 11. januar som er fristen for når alle forhåndskontrakter skal være omgjort til en kjøps-bestilling. Har sett i alle fall noen som har referert til at forhåndskontrakten har hatt ordlyder som at begge parter kunne kanselere forhåndskontrakten uten noen økonomiske følger.

Jeg forutsetter at de som nå diskuterer priser i utgangpunktet er de som teller frem og tilbake på om de skal, eller hva de skal ha med, i den siste forpliktende kjøpskontrakten de nå må få signert i løpet av få dager. Disse, dersom de altså har en ordlyd som referert til over, vil kunne kanselere forhåndskontraktene uten problemer.

Har man derimot undertegnet kjøpskontrakten, eller (muligens også*) en forhåndskontrakt uten noen ordlyd om at den kan kanseleres er situasjonen slik du beskriver.

*) Er litt usikker på hvor juridisk bindende en forhåndskontrakt undertegnet før prisene var klare reellt sett er, uansett om ordlyden presiserer at den kan kanseleres.
Model S 85D

Zuexi

Sitat fra: TM på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:54
Det er vanlig at importøren oppgir veiledende pris ink. veiledende leveringsomkostninger. De er vanlig at leveringsomkostninger varierer litt. Det er også litt variasjon i hva leveringsomkostninger inkluderer. I Drammen inkluderer den visstnok også ekstra stoffmatter, bagasjeromsmatte og ekstra polering. Normalt bør man forvente at standard leveringsomkostninger inkluderer gummimatter, og det står spesifisert til kr 0 i min kontrakt.
Problemet oppstår når de "kamuflerer" disse tilleggstingene som "Registreringsomkostninger" når de  i virkeligheten ikke har noen ting med registreringen å gjøre.

Klart, de færreste hevner nok ikke på øyenbrynene når de ser ordet "registrering" - alle biler må jo registreres, sant.
Hadde de kalt det "Klargjøringspakke" så hadde nok flere stilt spørsmål hva de faktisk betalte for.

Sverre Grevskott

Da jeg snakket med min forhandler sa de at prisene inkluderte klargjøring hos 3.parts firma. Jeg fikk en avtale med dem slik at jeg får oppgradert fra bare en vanlig klargjøring til en ceramic coating ved mottak, slik at lakken holder seg bedre. Jeg må betale litt ekstra, men vesentlig mindre enn å motta bilen for så å ta den med til det etterpå. Kan være en god ide for flere? Lurer på om det var denne behandlingen: http://www.ditec.no/bilpleietjenester/ceramic-ultra
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

elhansen

Da er kontrakt på plass i god tid før 11:)
Vi valgte hvit bil med begge tilleggspakker.
Kranglet også vekk 3900,- i "2 gangs" reg omk.  8)

Tok ringerunde i går og fikk følgende svar fra de ulike opel forhandlerene i nærheten angående :
Thrane steen oslo: ingen ekstra avgift
Tjuvholmen/opel fornebu: ingen ekstra avgift
Hokksund auto: ingen ekstra avgift,-
Mobile Kjeller: Ingen ekstra avgift
Opel Ski: 1000,- i ekstra reg omk avgift
Automobilkompaniet i Drammen: 3900,- i ekstra reg omk.
Opel Kongsberg: 3900,-i ekstra reg omk

S4e

Mobile Ensjø ingen ekstra avgift for "reg.avgift", "gumimatter" eller lignende.

Jeg kan ha litt forståelse for at det er litt høyere leveringskostnader å få bilen til Kautokeino, men da må en være åpen på det og veldig spesielt at det er tilfelle i Drammen hvor bilene ankommer?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut3448

#471
Etter grundig vurdering så signerte jeg. Mye takket være at bilen har takrails. Jeg har vært inne på tanken å vente på ~45kWh Ioniq, men jeg ser ikke at den gir oss mer plass og den mangler takrails. Jeg kunne ventet på Leaf, men ryktene vil ha det til at det kan bli lenge å vente på 60kWh og jeg trenger ikke et forhandlernett som tar 84k for ny navi/radio, 40k+ (?) for nytt håndbrekk, 66k for nytt forsete, osv. Disse historiene om delepriser gjorde det enklere for meg å slutte å vente på ny Leaf!

Vurderte sterkt brukt Model S, men det ble for mye penger å bruke på en bil med ca 2 år resterende garanti.

Så da ble det en grå bil med alt til ca 353k

Radar70

Sitat fra: Sverre Grevskott på mandag 09. januar 2017, klokken 11:44
Da jeg snakket med min forhandler sa de at prisene inkluderte klargjøring hos 3.parts firma. Jeg fikk en avtale med dem slik at jeg får oppgradert fra bare en vanlig klargjøring til en ceramic coating ved mottak, slik at lakken holder seg bedre. Jeg må betale litt ekstra, men vesentlig mindre enn å motta bilen for så å ta den med til det etterpå. Kan være en god ide for flere? Lurer på om det var denne behandlingen: http://www.ditec.no/bilpleietjenester/ceramic-ultra

Jeg snakket med forhandleren(Oslo) idag og de har en pris på kr 5900 på lakkforsegling. Da kan man velge Ditec eller Meguiar, samme pris. Det er normal pris og de sender ikke bort bilen for normal klargjøring, det blir gjort hos forhandleren. Derfor ingen rabatt. Begge må etterfylles hver 18. måned. Pris ca kr 1800. Jeg forsto det slik at dette er for den "late" bileier som ikke polerer bilen sin 2 ganger i året. Det har jeg aldri gjort (kanskje 1 gang i året), så er det verdt pengene? Noen som har erfaring?
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

Sverre Grevskott

For meg er ikke Ditec istedenfor polering, det er i tillegg. Se på det som en basisbeskyttelse. 2 ganger i året blir bilen uansett polert med Carnauba voks. Ceramisk beskyttelse i bunn er sterkere, og vil motvirke vaske swirls på en mye bedre måte enn Carnauba voksen gjør. For noen er det enten eller, for meg blir det både og. Men nå er jeg allergisk mot vaske swirls da, og unngår stort sett dette med håndvask og bøtte med grit og ofte vannbytte! Hehe :) Lakken blir veldig bra med Ditec, har ikke hatt det selv (eldre biler) men har venner med nye biler som er veldig godt fornøyd med å ha dette i tillegg til ordinær polering.

Du bør uansett greie å få noe rabatt, om ikke annet fra forhandler. De trenger ikke klargjøre/vaske bilen om den går rett på Ditec behandling da de uansett vasker bilen der før behandling.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

AmocoCadiz

Sitat fra: knut7 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 13:35
Etter grundig vurdering så signerte jeg. Mye takket være at bilen har takrails. Jeg har vært inne på tanken å vente på ~45kWh Ioniq, men jeg ser ikke at den gir oss mer plass og den mangler takrails. Jeg kunne ventet på Leaf, men ryktene vil ha det til at det kan bli lenge å vente på 60kWh og jeg trenger ikke et forhandlernett som tar 84k for ny navi/radio, 40k+ (?) for nytt håndbrekk, 66k for nytt forsete, osv. Disse historiene om delepriser gjorde det enklere for meg å slutte å vente på ny Leaf!

Vurderte sterkt brukt Model S, men det ble for mye penger å bruke på en bil med ca 2 år resterende garanti.

Så da ble det en grå bil med alt til ca 353k
Godt valg,
du blir kjempefornøyd med å kjøre 60kWh normalstor elbil flere år før de andre produsentene kommer på banen og faktisk får levert ut biler til kundene.

Radar70

Sitat fra: Sverre Grevskott på tirsdag 10. januar 2017, klokken 14:54
For meg er ikke Ditec istedenfor polering, det er i tillegg. Se på det som en basisbeskyttelse. 2 ganger i året blir bilen uansett polert med Carnauba voks. Ceramisk beskyttelse i bunn er sterkere, og vil motvirke vaske swirls på en mye bedre måte enn Carnauba voksen gjør. For noen er det enten eller, for meg blir det både og. Men nå er jeg allergisk mot vaske swirls da, og unngår stort sett dette med håndvask og bøtte med grit og ofte vannbytte! Hehe :) Lakken blir veldig bra med Ditec, har ikke hatt det selv (eldre biler) men har venner med nye biler som er veldig godt fornøyd med å ha dette i tillegg til ordinær polering.

Du bør uansett greie å få noe rabatt, om ikke annet fra forhandler. De trenger ikke klargjøre/vaske bilen om den går rett på Ditec behandling da de uansett vasker bilen der før behandling.

Takker for bra innspill! Du har et godt poeng med at forhandler slipper egen klargjøring. Skal ta det opp med forhandler nærmere sommeren.
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

bmw2002

Noen som har hørt noe mer fra forhandler etter tegning av endelig kontrakt?

Leste at forhandlere skulle få positiv informasjon fra Opel (raskere levering?)

Stigzy

Sist jeg snakkte med forhandleren min, altså 3 uker siden, så skulle jeg få vite mer i mars en gang når bilen skulle i produksjon. Når den var gått i produksjon, så fikk jeg vite mer eksakt levering. Per nå så sier han juni/juli. Men tror og håper på mai/juni :) Satser på de bruker taktikken hvor de tar godt i når de sier leveringstid og heller overrasker med levering 1-2 mnd før :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

bmw2002

Forøvrig startet produksjonen av Ampera-E forrige uke. Var det ikke snakk om at de første kundebildene hadde produksjon uke 4. Er vel bare et par uker igjen da. Spent på om dere får vite noe mer konkret om levering da.

knut3448

Min forhandler påstod at produksjonen begynner den 4.uka i februar. Det skulle vel bli uke8 etter den vanlige måten å nummerere uker på...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA