Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

bmw2002

Er det noe poeng i å kjøpe ekstra ladekabel? Vil ikke ladestasjoner ha dette integrert?

zbk

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 29. desember 2016, klokken 22:04
Er det noe poeng i å kjøpe ekstra ladekabel? Vil ikke ladestasjoner ha dette integrert?

Type2-ladestolper fra 3.6kW-22kW har typisk ikke kabel integrert. Heller ikke de stasjonære ladebokser. Da trenger man en Type2-kabel for å koble til disse.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

goev

Har bestilt Cosmic Gray med førerassistentpakka, tectyl og vinterdekk til 336'. Levering, ukjent, men han snakket om at GM jobber med å gire opp produksjonen.

Håper kjerringa går med på å beholde Kia Soul-en vår :-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Trond.m

Sitat fra: goev på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:58
Har bestilt Cosmic Gray med førerassistentpakka, tectyl og vinterdekk til 336'. Levering, ukjent, men han snakket om at GM jobber med å gire opp produksjonen.

Håper kjerringa går med på å beholde Kia Soul-en vår :-)
Gratulerer. Når reserverte du bil ?  Og fargen er vel Quantum Grey  ;)

goev

Hehe! Quantum Grey, er riktig.
Vi bestilte den 31. desember, så vi angrer litt på at vi ikke var litt tidligere ute :-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.


kammiz

Sitat fra: tutti på mandag 02. januar 2017, klokken 21:40
Er det noen som har tilgang som kan si hva som står i denne artikkelen:

http://www.rb.no/bil/naringsliv/nyheter/enorm-interesse-for-opels-nye-elbil-ettersporselen-er-helt-ekstrem/s/5-43-420034

Det har gått i ett hos oss siden 16 oktober, som var datoen da vi kunne skrive intensjonsavtaler med kunder. Etterspørselen er helt ekstrem, sier bilselger Kenneth Aarhaug.

Sammen med Tom Espeland, daglig leder i Mobile Kjeller, har Aarhaug tid til en prat med RB. Den andre Opel-selgeren, Magnus Bergheim Smukkestad, har rett og slett ikke tid. Han er opptatt i telefonen med kunder som ringer angående Opel Ampera-e.

– Antall kjøpekontrakter som vi har skrevet på to måneder er unikt og rekord så det holder for en enkel bilmodell. Men de totale henvendelsene er langt flere. Det er mange som ringer og er nysgjerrige, sier Espeland.

Mange må vente lenge

Elbilen ble lansert 16. september i Paris. Rekkevidden ble da økt fra 400 til 500 kilometer. Den 14. desember ble det kjent at prisen ble satt ned til 299.900, noe som ikke la noen demper på den fra før av enorme interessen.

Da prisen ble kjent i forrige uke, vil jeg anslå at vi fikk over 20 henvendelser i timen. Problemet er at mange håper og tror de kan få bilen sommeren 2017. De som vil kjøpe nå får den trolig ikke før mars-april 2018. Etterspørselen er for stor. Vi klarer ikke mate markedet nok, sier Aarhaug.

Importøren, Opel Norge AS, jobber nå på spreng med å imøtekomme den store pågangen og få størst mulig produksjon til Norge. Det eksakte tallet er ennå usikkert, men man anslår at det i 2017 vil komme cirka 2000 nyproduserte eksemplarer til Norge, fra Detroit-fabrikken i Michigan. Norge er det første landet hvor bilen skal prøvekjøres offentlig. Den internasjonale presselanseringen av elbilen varer i flere dager og starter rett etter påske på Gardermoen. Dette skal dekkes av om lag 200 journalister, de fleste fra de største merkelandene.

Lav terskel for å kjøpe

Etter at de første testbilene kommer i april, vil det ikke ta lang tid før kundebilene kommer over Atlanterhavet. Mobile Kjeller gjør regning med at de kommer til å levere biler fra juni og utover, i henhold til den lange kundekøen i 2017.

– Det er noe spesielt at så mange velger å bestille bilen uten å prøvekjøre. De er overbevist av bilder av og spesifikasjoner for bilen. Terskelen for å bestille en bil har vel sjelden vært så lav, sier Espeland.

På Mobile Jessheim merker de også den store interessen.

– Det har vært sinnssykt med henvendelser. Norge og elbil har jo blitt et fenomen, men det virker som om dette er en folkelig bil til en konkurransedyktig pris som treffer folk flest, sier bilselger Martin Vestreng.

Verken Mobile Kjeller eller Mobile Jessheim får for øyeblikket lov av Opel Norge AS til å oppgi hvor mange kjøpekontrakter de har skrevet fra midten av oktober og til nå, av konkurransemessige årsaker. Etter det Romerikes Blad erfarer skal Mobile Kjeller ha solgt et tresifret antall Opel Ampera-e personbiler på under to måneder.

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

Noen som har betenkeligheter med å bruke A-e som familiebil til langtur pga sikkerhet? Takket være takrails blir ikke bagasje noe problem, men det er en liten bil med kort avstand fra baksete til bakfanger.

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Tom E.

Skal fra Farsund til Kristiansand = 100 km og derifra ta ferja til Hirtshals.
Så blir det Hirtshals til Flensburg = 360 km. Litt småkjøring rundt i Flensburg distriktet noen dager og så hjem igjen.

Blir vel i overkant av 1000 km på 4 dager. Skal bli gøy å se hvordan det går med kone og barn.

Og spesielt hvordan bilen og batteriet håndterer full last på veien hjem igjen fra handleturen i sommer.

Tom E.

Jeg har en venn i Århus i Danmark. Han var innom sin Opel forhandler for å se om det var mulig å kjøpe en Ampera-E etter at jeg fortalte ham om bilen.

Han fikk til svar at de ikke ville selge bilen i Danmark i 2017 og at han derfor ikke ville se en slik bil på danske veier.

Skal jeg be ham om adressen til forhandleren og stikke innom for å lade litt så de kan få se på bilen som ikke kan sees på danske veier?

knut3448

#431
Jeg har vært på nippet til å gå fra min topp 100 kontrakt, men vurderer nå å signere. Den viktigste grunnen til at jeg vurderer å gå for bilen, utover rekkevidden, er takrails. Vi er 4 og trenger en bil som kan kjøre fra rett vest for Oslo til Beitostølen uten ladestopp, vinterstid, helst med en slik på taket

http://www.flowsport.no/thule/sykkelkoffert/thule-bikecase-836-transportkoffert-for-landevei-eller-terrengsykkel-sort-836000-p0000133722

Også vi vil bruke bilen til Danmark, nærmere bestemt Fjerritslev, med den samme boksen på taket. Hit reiser vi kun sommerhalvåret, og vi tåler å følge trafikken i høyrefila i 110 og 130 soner. Eneste mulighet for hurtiglading på danmarksdelen av ruta er ved Hirtshals, såvidt jeg kan se. Det blir nok etterhvert kø på denne laderen når nordmenn kommer av ferga med elbil, men denne turen på 21 mil burde gå greit med A-e med boks på taket. Håper og tror jeg.

Goggen123

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 03. januar 2017, klokken 13:36
Jeg har en venn i Århus i Danmark. Han var innom sin Opel forhandler for å se om det var mulig å kjøpe en Ampera-E etter at jeg fortalte ham om bilen.

Han fikk til svar at de ikke ville selge bilen i Danmark i 2017 og at han derfor ikke ville se en slik bil på danske veier.

Skal jeg be ham om adressen til forhandleren og stikke innom for å lade litt så de kan få se på bilen som ikke kan sees på danske veier?

Kanskje du kan få betalt for å lade til og med  :D
Det sto om dette i danske aviser faktisk, vinklet noe alla "de elleville nordmenn som kjøper biler usett og uprøvd gjør at danskene ikke får den før om lenge."
Sto også at Ioniq var utsatt pga. den store interessen i Norge, dog ikke like lenge som Ampera-E

Strøm Tycoon

Da ble det blå Opel på oss. Fikk sett på en Mokka med samme orange farge som er tilgjengelig for Ampera-E, falt ikke helt i smak i det virkelige liv.

Comfort pakke
Vinterhjul

Droppet førerassistentpakken.

Levering til sommeren en gang, tentativt, juni. Bekreftet plass #277 på landsbasis.

Trond.m

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 03. januar 2017, klokken 17:33
Da ble det blå Opel på oss. Fikk sett på en Mokka med samme orange farge som er tilgjengelig for Ampera-E, falt ikke helt i smak i det virkelige liv.

Comfort pakke
Vinterhjul

Droppet førerassistentpakken.

Levering til sommeren en gang, tentativt, juni. Bekreftet plass #277 på landsbasis.
Har du sett en bil med samme blå-farge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA