Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

erato

Sitat fra: Krisw på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:13
Synes denne artikkelen er interessant:

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/opel-ampera-e-elektroauto-2017-500-km-reichweite-765522.html

Bildene synes å bekrefte mørkt interiør. Av artikkelen fremkommer det også at kvalitetsinntrykket er hevet fra Paris-prototypen (som var på besøk på Youngstorget), og det lover godt! Men det ser ikke ut til at det blir digitalt ryggespeil...
Ja, verdt å merke seg: Aber der Qualitätseindruck ist seit dem Prototyp von Paris (som var den som var i Oslo) erheblich besser geworden. Die Sitze wirken trotz der gefederten Platte in der Lehne bequem, ihr Leder fühlt sich ordentlich an. Und unser Demo-Auto hatte sogar hinten Sitzheizung.

Amoss

Sitat fra: Krisw på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:13
Bildene synes å bekrefte mørkt interiør.

Nja, det kan virke litt mørkere, men det kan også være lyssettingen, så er ikke overbevist av bildene. Håper evnt. på noe enda mørkere enn dette. Men høres betryggende ut at man har observert forbedringer :)
Model S 85D

S4e

Zwischen 34.000 und 36.000 Euro wäre dann wohl ein realistischer Preis-Tipp (nach Abzug der Prämie). Mal sehen, ob das zur Demokratisierung des E-Autos reicht.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Trond.m

Sitat fra: Gurba på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:46
Sitat fra: TM på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:22
Sitat fra: Gurba på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:10
Hva tenker dere som har bestilt med kontrakt at bilen i USA koster 360.000kr med alt utstyr?
Jeg tenker at BMW i3 fully charged med alt utstyr koster til sammenlikning 470.000 i USA og 350.000 i Norge ink. vinterhjul. Så 360.000 for en Ampera-e i Norge er helt urealistisk.

Selv om i3 har mye dårligere rekkevidde? Setter du opplevd interiørkvalitet så mye høyere?
GM har vel selv gått ut og definert i3 som en konkurrent som de skal ligge under i pris. I USA har de lagt seg litt over Leaf.  Det er da ikke bare interiørkvalitet som skiller disse bilene. i3 er en premiumbil bygget i karbonforsterket plast. Et ekstremt kostbart produkt å bygge, sammenliknet med en blikk-kasse med plastikk-interiør og stor strøm-"tank".  En porsche har sikkert mindre bensintank enn en stor Skoda, men koster likevel mer uten at noen undrer seg over det  ;).
Nå høres jeg veldig negativ ut. Jeg har bestilt Ampera-e selv og er forberedt på å svelge noen kameler i forhold til kvalitet. Men jeg betaler ikke mer enn jeg må gi for en i3 med alt utstyr (og som jeg har i bestilling). Den får jeg for 323' med vinterhjul.

bmw2002

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. november 2016, klokken 21:14
Nja, det kan virke litt mørkere, men det kan også være lyssettingen, så er ikke overbevist av bildene. Håper evnt. på noe enda mørkere enn dette. Men høres betryggende ut at man har observert forbedringer :)

Ganske sikker på at det er lyssetting. Hvis man så på området ved dørhåndtaket (der vindusheisknapper er) så ser man at den er mye sortere enn det rundt, det så man på Paris bilen også.

Fargen heter også "Dark Galvanized Gray"

bmw2002

Sitat fra: Gurba på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:46
Selv om i3 har mye dårligere rekkevidde? Setter du opplevd interiørkvalitet så mye høyere?

For meg blir det veldig viktig hva prisen blir.  Hvis prisen blir over 330 000 med vinterhjul og alt ekstrautstyr synes jeg det er for dyrt.

Fra sommeren kommer også i3 med lengre rekkevidde og nytt design, en av BMW sjefene snakket vel om 450km

Stikkkontakt

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 29. november 2016, klokken 21:56
Sitat fra: Gurba på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:46
Selv om i3 har mye dårligere rekkevidde? Setter du opplevd interiørkvalitet så mye høyere?

For meg blir det veldig viktig hva prisen blir.  Hvis prisen blir over 330 000 med vinterhjul og alt ekstrautstyr synes jeg det er for dyrt.

Fra sommeren kommer også i3 med lengre rekkevidde og nytt design, en av BMW sjefene snakket vel om 450km

Tenkte også på det samme. Om den ikke går 450 så går den nok ihvertfall 350 km. Og om det stemmer at den kommer i 2017 så får du den nye i3 før du får AE om du ikke er blant de som bestilte tidlig. Jeg digger i3. Genial bybil med gokart-feeling.


Olemann

Interessant, kom til drøye 43k USD med min spec, det betyr at Opel Norge må være gode til å forhandle pris med USA om jeg skal kjøpe denne bilen....det er over 370.000.- som er 70.000.- for mye...


Sitat fra: tutti på tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:39
Konfigurasjon av Bolt med priser:

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle/build-your-own.html#/trim

Trond.m

Sitat fra: Olemann på tirsdag 06. desember 2016, klokken 16:58
Interessant, kom til drøye 43k USD med min spec, det betyr at Opel Norge må være gode til å forhandle pris med USA om jeg skal kjøpe denne bilen....det er over 370.000.- som er 70.000.- for mye...
Det er nokså lik min vurdering i forhold til pris. Men jeg tviler på at Opel Norge forhandler pris med USA. Ampera-e vil vil vel få en Euro pris, som så omregnes til norsk pris med samme kurs som de øvrige Opel modellene. Det er vel ingen som opererer med reell kurs på 9 kr mellom Euro og NOK, så jeg har fortsatt stor tro på at grunnprisen vil bli rundt 270.000 og 300.000 for premium. Med vinterhjul og metallic maks 320´. Det er rykter om at ny pris på e-Golf offentliggjøres i morgen, og Ampera-e vil nok ikke bli dyrere enn den.

Per.a

Man ser jo at en i3 med tilsvarende utstyr som "fully charged" koster rundt 54k USD over dammen, så denne blir nok "subsidiert" når man i Norge selger bilen for 350k - rabatter.
Tilsvarende må man som tidligere nevnt ut med 43k USD for Volt så bør være mulig å få Ampera-e til ikke langt over 300k fiks ferdig med alt. Eller?  :) ;)

tiger`n

Sitat fra: Per.a på tirsdag 06. desember 2016, klokken 19:44
Man ser jo at en i3 med tilsvarende utstyr som "fully charged" koster rundt 54k USD over dammen, så denne blir nok "subsidiert" når man i Norge selger bilen for 350k - rabatter.
Tilsvarende må man som tidligere nevnt ut med 43k USD for Volt så bør være mulig å få Ampera-e til ikke langt over 300k fiks ferdig med alt. Eller?  :) ;)
Husk at biler som i3 som kommer fra utenfor USA blir ilagt straffetoll og dermed koster ekstra mye pga det.
Kun for å beskytte eget lands bilindustri, gir jo mening.
Derfor ikke helt rettferdig å sammenligne direkte.

Per.a

Det var tidligere (les: 2014)  2% toll på biler fra EU til USA og 10% andre veien. Om denne fortsatt lever eller ble fjernet/endret vet jeg ikke men det var snakk om en ny handelsavtale tilbake i 14/15. Uansett utgjør jo dette forsvinnende lite fra USA....

Europeiske merker produserer jo biler i USA og må prissette modellene sine innen modellrekken sin på en måte som gjør at man er konkurransedyktige på alle modellnivåer.



Stikkkontakt

Sitat fra: Per.a på tirsdag 06. desember 2016, klokken 20:06


Europeiske merker produserer jo biler i USA og må prissette modellene sine innen modellrekken sin på en måte som gjør at man er konkurransedyktige på alle modellnivåer.

Det er helt riktig.
Europeiskproduserte biler som selges i USA har hatt samme pris i USA uavhengig av vekslingskurs. For eksempel har BMW M3 kostet rundt 60.000$ i mange år. Da forrige modell kostet 62.000$ for 2-3 år siden var det kun 330.000 kroner. Nå koster den 64.000$ som tilsvarer 200.000 kroner mer.

zbk

Prisingen er jo markert lavere i Canada enn i USA, så prisingen i USA er sannsynligvis påvirket av de $7500 som gis i incentiver og kan sannsynligvis ikke brukes direkte for å få norske priser.

http://www.hybridcars.com/2017-chevrolet-bolt-ev-cheaper-in-canada-way-cheaper-for-ontario-residents/

Bruker man denne prisen som utgangspunkt kommer vi til en norsk pris på 320'-325' i stedet for 370'. Det blir spennende å se hva det faktisk blir. Er selv forberedt på at vinterdekk og lakk kommer på toppen av dette, men håper det blir enda litt lavere (for toppmodellen).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA