Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Jakal

Sikkert en annen tråd som passer bedre, men prøver meg her blant de vise menn (og kanskje noen damer): Hørte i dag på radio at den norske kronen antas å styrke seg mye det neste året, dollaren om et års tid forespeiles å ligge på 6,5 kr. Det kan derfor vise seg å være usedvanlig godt timet å forhandle om pris nå for levering av biler neste vår.
Mitt spørsmål er således: Hvor vil Amperaen produseres? I USA (på samme plattform som Bolt) eller i Tyskland?   Det har litt å si også ift fraktkostnader, samt at kronen kanskje har mere å gå på ift dollar enn Euro.
Og hvor stor andel av importprisen går direkte til produsent (Opel) i forhold til avgifter?
Takker for svar.

(Forøvrig tror jeg vi blir behagelig overrasket over prisen på Amperaen. Skal Opel oppnå volum på salg av bilen nede i Europa (uten de fordeler elbilen har i Norge) må bilen prises aggressivt. Samtidig ønsker Opel å være en Tesla 3-dödare, da kan ikke Amperaen prises høyere enn Teslaen).

Ellers er jeg usikker på hvor stort volum Opel egentlig tar sikte på for Amperaen, gitt begrensninger i produksjonskapasiteten på batteriene (er det Samsung som leverer batteriene ??).

Trond.m

Sitat fra: Jakal på lørdag 08. oktober 2016, klokken 19:20
Hørte i dag på radio at den norske kronen antas å styrke seg mye det neste året, dollaren om et års tid forespeiles å ligge på 6,5 kr.
Det er ikke ventet store bevegelser i dollar-kursen i 2017. I følge DnB sine valutaprognoser vil kursen være uendret i januar 2017.
Bolt produseres i USA. De har bekreftet at produksjonsvolumet vil være ca 50.000 biler (opp fra 30.000 som tidligere annonsert).

Ipadjove


Jakal

Takk for svar. Det er tydeligvis forskjeller i ekspertenes spådommer ift fremtidig valutakurs. TM: Bolt produseres naturlig nok i USA, men er det samme tilfelle med Ampera?

Trond.m

Ja, Ampera-e skal bygges på samme fabrikk som Bolt, Detroit. Det er nok dessverre et faktum at seter og interiør på Chevrolet ikke kan forventes å være på nivå med tysk Opel.

Amoss

Sitat fra: Jakal på lørdag 08. oktober 2016, klokken 20:03
Takk for svar. Det er tydeligvis forskjeller i ekspertenes spådommer ift fremtidig valutakurs.

Helt klart. Er ikke så lenge siden noen "eksperter" påsto at kronen ville fortsette å falle.

Jeg er ikke noen ekspert, og kjenner ikke alle detaljer som er avgjørende for valutakurser. Men det er likevel enkelt å se at den ene viktigste årsaken til at kronen har falt de siste årene er at prisen på olje har falt og usikkerhet om videre utvikling.

Nå har prisen på olje vært relativt stabil mellom 40 og 50 dollar fatet de siste månedene, og kronen har etterhvert styrket seg litt forsiktig. Så kom nyheten om planlagte produksjonskutt i OPEC, og både olje prisen og kronekursen styrket seg ytterligere. Om ikke lenge vil OPEC avtalen (forhåpentligvis) bli formalisert og man vet hvor mye de forplikter seg til å redusere produksjonen. Man behøver ikke være spåmann for å se at om produksjonskuttet er solid så vil både oljeprisen og kronekursen styrkes.

Så ja, min helt klare og u-ekspertise uttalelse er at kronekursen vil styrke seg. Siden jeg ikke er noen ekspert så vil jeg så klart ikke komme med så luftige påstander som 6,5 ;)  Men ned under 7,5 tror jeg klart vi vil se det neste året. Om altså ikke OPEC fortsetter priskrigen de har holdt på med de siste årene.
Model S 85D

Jakal

Auda, trodde amerikanske biler nå etter hvert har europeisk nivå på fasthet i seter. Har ellers ikke sett at noen bileksperter har kommentert sete-kvaliteten på Bolt... Ad interiør; Jeg så en sammenligningstest mellom Bolt og (forventet) Tesla 3, og der kom Bolten bedre ut på interiørsiden med en større premium-faktor. Men vi får smøre oss med tålmodighet til det kommer mere info og tester på Bolten.

Ad kronekursen: Ja, etter det siste litt overraskende OPEC-vedtaket synes segmentet å være snudd ift kronekursen. Samtidig ser framtiden for norsk økonomi ut til å være bedre enn skeptikerne har trodd det siste året, slik at kronekursen kan fortsette å styrke seg. Så får vi se hvordan det slår ut på eksportindustrien og turistnæringen i Norge. Ja ja, ikke lett å være Norges Bank ... Men uansett; Timingen kan vise seg gunstig for pris setting av Ampera.

Amoss

Sitat fra: Jakal på lørdag 08. oktober 2016, klokken 20:54
Ad interiør; Jeg så en sammenligningstest mellom Bolt og (forventet) Tesla 3, og der kom Bolten bedre ut på interiørsiden med en større premium-faktor.

Imponerende må jeg si ;)  Men hvordan kom de frem til hvordan/hvor premium interiøret i Model 3 vil bli, med tanke på at ingen utenfor Tesla har sett det enda? Eller "testet" de mot det uferdige mock-up interiøret som bilene ble vist med 31. mars? Som jeg ser omtrent det er det eneste vi vet om dette at den vil få en 15" horisontal skjerm i motsetning til 17" vertikal som S+X har.

De må så gjerne teste interiøret i Bolt/Ampera-e (og jeg vil se frem til å lese litt mer om dette!), men synes de bør holde seg for gode til å sammenligne det med noe de omtrent ikke vet noe om enda. Men ser frem til å lese en slik test når de faktisk har noe å teste mot.
Model S 85D

Ipadjove

Litt slark i handtaket og den 'klumpen ved siden av' på pasasjersiden. Førerdøren var bedre. Maange prøvde å åpne dørene (som var låste)


https://youtu.be/dFykvMdpg8w

Ipadjove

Synest den tynne platen under motor osv virket litt... bobbob. Men den blir kanskje forbedret?

Ipadjove

Øverste del av grillen er tett selv om den ser ut som en vanlig grill. Litt luft kan gå igjennom Opel-emblemet da der er små hull.
Nederst ser det ut til å være noe slags spjeld.

Trond.m

Huff, var vel mye som virket litt hjemme-laget ut her. Hvis dette er fra den endelige produksjons-utgaven, så kjører jeg fortsatt BMW i 3.

Chevrolet er jo billig-merket til GM, så det er kanskje dette vi kan forvente ?

Jakal

Her er link til sammenligningstesten mellom Bolt og Tesla 3:

http://www.topspeed.com/cars/car-news/affordable-ev-showdown-tesla-model-3-vs-chevrolet-bolt-ar173781.html#main

PS: Jeg brukte begrepet premium-preg på Bolt, det er ingen dekning for den beskrivelsen i testen.

Amoss

Sitat fra: Jakal på lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:18
Her er link til sammenligningstesten mellom Bolt og Tesla 3:

http://www.topspeed.com/cars/car-news/affordable-ev-showdown-tesla-model-3-vs-chevrolet-bolt-ar173781.html#main

Takk for linken :)  Men dette kan på ingen måte kalles for noen "test". Dette er noen som har sittet og sett på bilder og lest spesifikasjoner og sammenlignet disse og kommet med noen løse antagelser basert på dette. Men interessant nok uansett. :)
Model S 85D

tomrh

Sitat fra: TM på lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:02
Huff, var vel mye som virket litt hjemme-laget ut her. Hvis dette er fra den endelige produksjons-utgaven, så kjører jeg fortsatt BMW i 3.

Chevrolet er jo billig-merket til GM, så det er kanskje dette vi kan forvente ?
Jeg vil tro at ganske mange er mer opptatt av at man nå får en billig langrekkevidde elbil enn hvilken kvalitet det er på grill og emblemer. Den kommer til å selge i bøtter og spann.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA