Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Kriss


Sitat fra: PetRog på onsdag 08. november 2017, klokken 10:15
Jeg har en viss teori om at Opel faktisk prøver å unngå levering av denne bilen gjennom prisoppgang og overdreven leveringstider.
Hvis det var slik at de ikke tjente penger på den før, og måtte derfor øke prisen 60.000,-
Vel, så tipper jeg de (noen) tjener penger på den nå.

Det ble tidlig hevdet at GM tapte 90000,- på hver eneste solgte Bolt (Ampera-e). Vi ser vel nå at det stemmer. Når GM ikke lenger vil sponse Opel med underprisede biler, blir prisøkning eneste mulighet. Tipper Opel Norge aldri har solgt biler med så liten fortjeneste som de nå gjør det med Ampera e, selv ikke etter prisøkning. Rette adresse for frustrasjon er vel PSA som fikk et kjempekjøp på en brysom konkurrent uten å sikre at inngåtte kontrakter blir fulgt opp.
Ampera e leveres desember 2017

erato

#1921
Sitat fra: Kriss på onsdag 08. november 2017, klokken 22:19Rette adresse for frustrasjon er vel PSA som fikk et kjempekjøp på en brysom konkurrent uten å sikre at inngåtte kontrakter blir fulgt opp.
Det er korrekt. Og de var vel heller aldri interessert i å markedsføre biler fra en konkurrent når de driver og bygger opp sin egen plattform.

navyelsen

Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

erato

#1923
2 års ventetid på utgående modell? Nei takk!!! Det er vanlig at utgående modeller settes med i pris, ikke opp.

tuono

Blir interessant å se hvilken (om noen?) innvirkning dette har på bruktmarkedet. Er vanskelig å se for seg en ryddig ettermarkedssituasjon for Ampra i Norge om PSA dumper ansvaret i fanget på GM...?
Begynner å kjenne litt på følelsen av lettelse for at jeg ga opp håpet om en Ampera innenfor mine tidsrammer ganske raskt.

ClasT

Hvor mange er det som kommer til å sette seg på ny liste hos Opel med Crossland-X og kompakt-SUV-en Grandland X ?  ;D ;D

PetRog

Kommer aldri til å anbefale eller kjøpe Opel i hele mitt liv.

(En av grunnene: Ae: Planlagt produksjon i 3. kvartal 2019)

ThorIII

Det var det..

Nesten en uke er gått siden jeg leste i media at Ampera skulle få et kraftig pristillegg. Siden den gang har Dere valgt å holde dere tause om veien videre. Det føyer seg godt inn i rekken av totalt manglende informasjon og kunde oppfølging/behandling fra dere. Det er da skremmende å tenke på hvilken oppfølging og service jeg ville fått hvis jeg en gang hadde mottatt noen bil.
Videre leser jeg i dag at Opel vill lansere flere nye Elbiler innen 2020. Det vil si at Ampera er utgående modell før den faktisk leveres til flertallet av kunder. Regner med at dere heller ikke kan gi noen garanti for at Amperaen ikke gjør 2 prishopp til i løpet av neste år.

Så kanseller min kontrakt og send meg bekreftelse på at det er gjort.


Venter i spenning på Hyundai, går de på samme leverings smell med Kona?.. Håper de har studert Opel's skole eksempel på elendig håndtering.

Stikkkontakt

Sitat fra: PetRog på fredag 10. november 2017, klokken 14:39
Kommer aldri til å anbefale eller kjøpe Opel i hele mitt liv.

(En av grunnene: Ae: Planlagt produksjon i 3. kvartal 2019)

Jeg vil anbefale den.
Romslig kompaktbil med stort batteri og stor motor. Har fungert feilfritt de første 7000 km.
Billig var den også

1Ampera

Helt enig. Topp el bil ! Det vil gå minst 1 år før andre har tilsvarende å tilby.

Nyter bilen hver dag.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Olemann

Også veldig godt fornøyd med min.  Men denne tråden handler jo om de som venter, og jeg skjønner svært godt irritasjon og skuffelse som beskrives her.  En ting er 2 prisøkninger og veldig lang leveringstid som er ille nok, men informasjon til kunder er virkelig under enhver kritikk.

Det som er verre å skjønne, som også framgår på Facebookgruppen, er at mange som ikke orker venter lenger også har begynt å mislike bilen de enda ikke har eid og finner svakheter ved den som de må ha akseptert tidligere.  Kanskje bare en slags psykologi, men bilen er jo verken bedre eller dårligere enn den var da man sto i kø og ventet.

erato

#1931
Sitat fra: Olemann på fredag 10. november 2017, klokken 15:59
Også veldig godt fornøyd med min.  Men denne tråden handler jo om de som venter, og jeg skjønner svært godt irritasjon og skuffelse som beskrives her.  En ting er 2 prisøkninger og veldig lang leveringstid som er ille nok, men informasjon til kunder er virkelig under enhver kritikk.

Det som er verre å skjønne, som også framgår på Facebookgruppen, er at mange som ikke orker venter lenger også har begynt å mislike bilen de enda ikke har eid og finner svakheter ved den som de må ha akseptert tidligere.  Kanskje bare en slags psykologi, men bilen er jo verken bedre eller dårligere enn den var da man sto i kø og ventet.
Den er 60.000 kr dårligere enn da den ble lansert, og ca ett år senere enn lovet (og på det året skjer det noe i markedet, en banebrytende elbil er plutselig ikke fullt så unik om den leveres i slutten av 2019). Så bilen er både 20% dyrere og 1-2 år mindre unik enn den var, kan du virkelig bebreide folk at de liker bilen bedre enn for 12-15 måneder siden? For meg fremstår det som høyst rasjonelt.

Men primært føler man seg vel lurt av Opel. At Opel forventer at man skal vente i 2år på leveranser av en bil som Opel i all praksis har bekjentgjort er en modell som skal ut av produksjon gjør også noe, i stedet for å investere smart i fremtiden risikerer mange mye raskere enn opprinnelig tenkt å bli sittende med noe som viser seg å representere fortiden.

DagfinnN

Vi liker bilen godt. Får ikke bedre elbil til den prisen vi betalte for den.
Til et helt annen pris derimot får man...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

erato

#1933
Sitat fra: DagfinnN på fredag 10. november 2017, klokken 16:10
Vi liker bilen godt. Får ikke bedre elbil til den prisen vi betalte for den.
Til et helt annen pris derimot får man...
Men det er ikke den situasjonen køståerne er i, så det blir helt feil å sammenlikne reaksjonen på de som fikk bilen levert i vår og de som står i kø. De lever i helt ulike virkeligheter, har helt andre priser og ganske snart andre alternativer å forholde seg til. Jeg synes nå bilen blir for dyr i forhold til vårt påtenkte anvendelsesområde og ser det litt an. Hvis vi hadde trengt en elbil nå tror jeg Leaf 40kWh hadde blitt valget, men vi kansellerer bestillingen selv om vi står ganske langt frem i køen (22.10.2016). Og mitt inntrykk er at Opel blir glad jo færre biler de må levere. Så får det så være at Opel og PSA for all fremtid er uaktuelle som billeverandør hos oss.

Counterpointer

Det er pr i dag ingen konkurent, heller ikke til 400 tusen, til Ae! Den eneste som har lik eller bedre prestanda er Tesla og den starter på 617 tusen.
Frem til Kona og evt Leaf 60 kWh og ikke minst Model 3 kommer, så er det Ae som står et godt hode over alle kortrekkevidde bilene, sett bort fra leveringssituasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA