Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pressebilder Bolt EV/Ampera-E

Startet av ..., tirsdag 20. september 2016, klokken 17:44

« forrige - neste »

Counterpointer

Tror det er lurt å være litt forsiktig med å tro en skal få mer enn forventet.
Var på Zero Expo i dag og da kom det frem at det ikke er sikkert at kameraspeilet kommer selv om det er på demobilen
Dette har med europeisk godkjenning å gjøre uten at de kunne si noe mer.

Ipadjove

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. november 2016, klokken 17:26
Tror det er lurt å være litt forsiktig med å tro en skal få mer enn forventet.
Var på Zero Expo i dag og da kom det frem at det ikke er sikkert at kameraspeilet kommer selv om det er på demobilen
Dette har med europeisk godkjenning å gjøre uten at de kunne si noe mer.

Hmm merkelig. Tesla Model S har vel muligheter for ryggekamera i selv i fart, og speilet i Ampera-e kan uansett vippes til å være et vanlig speil? Skal tro hva som kan skape 'problem' der?

Counterpointer

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 24. november 2016, klokken 17:34
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. november 2016, klokken 17:26
Tror det er lurt å være litt forsiktig med å tro en skal få mer enn forventet.
Var på Zero Expo i dag og da kom det frem at det ikke er sikkert at kameraspeilet kommer selv om det er på demobilen
Dette har med europeisk godkjenning å gjøre uten at de kunne si noe mer.

Hmm merkelig. Tesla Model S har vel muligheter for ryggekamera i selv i fart, og speilet i Ampera-e kan uansett vippes til å være et vanlig speil? Skal tro hva som kan skape 'problem' der?
Har ingen god forklaring , da han som formidlet dette ikke hadde det. Men var oppriktig bekymret for at det ikke skulle komme.
Snakket med mange av de som var der og det er tydelig de sitter med en del info de ikke går ut med. Dette er nok fordi det ikke er sikkert og fordi de ikke vil spre misinformasjon.

sjokomelk

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 24. november 2016, klokken 17:34
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. november 2016, klokken 17:26
Tror det er lurt å være litt forsiktig med å tro en skal få mer enn forventet.
Var på Zero Expo i dag og da kom det frem at det ikke er sikkert at kameraspeilet kommer selv om det er på demobilen
Dette har med europeisk godkjenning å gjøre uten at de kunne si noe mer.

Hmm merkelig. Tesla Model S har vel muligheter for ryggekamera i selv i fart, og speilet i Ampera-e kan uansett vippes til å være et vanlig speil? Skal tro hva som kan skape 'problem' der?
GM begynte med skjerm for speil i Cadillac CT6. Det var litt frem og tilbake om det var tillatt eller ikke, og amerikanske myndigheter kunne ikke finne noen regler som IKKE tillater det. Så da er det implisitt tillatt. Spørs hvordan det europeiske regelverket er skrevet og hvordan ting er spesifisert der.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kammiz

det er feks ikke tillatt med kamera og skjerm istedenfor sidespeil, har jeg lest. Men innvendig speil er jo ikke påbudt. Varebiler osv har jo ofte ikke det. Så skjønner ikke helt problemet med det.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Det kameraspeilet hørtes ut som en god ide, hadde gledet meg til å se det.
Det var når jeg spurte om det var mulig å se det at opelrepresentanten sa at det ikke er sikkert at det kommer.
Både argumentet om at det egentlig ikke er noe forbud og at det faktisk er vanlig bakspeil også, tilsier at det ikke er (burde være) noe problem.

Det er jo også varslet endring i EU sitt regelverk for å tillate kamera sidespeil .

AmocoCadiz

Hvordan ser egentlig teknikken og teknisk layout ut på AmperaE under skallet?

På Paris og Oslomessen var det ikke mulig å åpne panser pga konkuransehensyn ble det fortalt.
Man kunne jo nesten håpe på en liten Frunk mulighet, særlig etter animasjon i AutoBild som viser DriveUnit og reduksjonsgear svært lavt plassert.
Men 2 andre røntgen tegnebilder viser svært tettpakket med teknikk,
siste bildet viser jo en veritabel skog av teknikk, som ser lite servicevennlig og ligner mer på et fossilt kraftverk.

Elbiler skulle jo være enkle og smarte også under panseret, men har Chevy overkomplisert drivteknikken og "under-enginered" det tekniske i sin hast å bli fort ferdige med Bolt?

Ipadjove

Dessverre ikke opp evaring der, blir vel ca slik:

Carl Anton Stenling

Det slutter ikke å overraske hvor mye motorrommet ligner på en fossilbil når man har brukt fossilbilingeniører i designfasen.
Faktisk tror jeg Tesla får en massiv fordel ved at Model 3 har frunk der hvor den motorlignende klossen er plassert i Ampera-E.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Counterpointer

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 27. november 2016, klokken 00:00
Faktisk tror jeg Tesla får en massiv fordel ved at Model 3 har frunk der hvor den motorlignende klossen er plassert i Ampera-E.
Akkurat som størrelsen på Ae gir den en massiv fordel ved parkering.

Eller den store bagasjeluken på Ae over det lille hullet til M3.......


sjokomelk

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 27. november 2016, klokken 00:00
Det slutter ikke å overraske hvor mye motorrommet ligner på en fossilbil når man har brukt fossilbilingeniører i designfasen.
Faktisk tror jeg Tesla får en massiv fordel ved at Model 3 har frunk der hvor den motorlignende klossen er plassert i Ampera-E.
GM har vært nødt til å plassere alt på samme sted som Opel Corsa har motor og girkasse. Plattformen er ikke lagd spesielt for en elektrisk drivlinje. Siden plattformen deles med bl.a. Corsa, Mokka og Chevrolet Spark, må man enkelt kunne plassere en fossil eller elektrisk drivlinje i samme "hull" i bilen. Så da har man dessverre ikke så mye valg. :-)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ipadjove

Men det ser vel ut som at de kanskje kunne tatt andre valg, som f.eks å lage den runde plssen nederst bakerst firkantet. Ser ut som at de har tenkt 'reservehjulsbrønn'.

Blir bra uansett, gleder meg :)

AmocoCadiz

Sitat fra: sjokomelk på søndag 27. november 2016, klokken 00:16
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 27. november 2016, klokken 00:00
Det slutter ikke å overraske hvor mye motorrommet ligner på en fossilbil når man har brukt fossilbilingeniører i designfasen.
Faktisk tror jeg Tesla får en massiv fordel ved at Model 3 har frunk der hvor den motorlignende klossen er plassert i Ampera-E.
GM har vært nødt til å plassere alt på samme sted som Opel Corsa har motor og girkasse. Plattformen er ikke lagd spesielt for en elektrisk drivlinje. Siden plattformen deles med bl.a. Corsa, Mokka og Chevrolet Spark, må man enkelt kunne plassere en fossil eller elektrisk drivlinje i samme "hull" i bilen. Så da har man dessverre ikke så mye valg. :-)
Men stemmer dette?
Har kikket på noen Youtube intervjuver med Opel Chief Electrical Engineer, som påstår at Bolt/AE startet utviklingen med blanke ark og er konsekvent bygget opp runt det store batteriet som helelektrisk bil.

Uten at det kan forklare hvorfor de da måtte stappe det kompakte motorrommet full med all elektronikk. Tror kanskje tidspress er primære grunnen til denne enklere type løsning.



Trond.m

#254
Sitat fra: Ipadjove på søndag 27. november 2016, klokken 04:27
https://www.etrailer.com/Trailer-Hitch/Chevrolet/Bolt+EV/2017/C11457.html?vehicleid=201751562

'Hengerfeste' på Bolt.
Det var jo fantastisk. Det skal visst være enkelt å montere...40 minutter for uerfarne. Men det virker som om det ikke tåler moment fra sykkelstativ på kule uten at man bruker en stabiliserings-stropp fra toppen av bakluken. Det var litt suspekt, men det er kanskje bare et resultat av frykt for å bli saksøkt. Tviler på et det er et problem med mindre man setter på 2 elsykler. Prisen virket utrolig lav. kan det ha med black friday å gjøre, så er det fristende å bestille. Men ser de operer med 2 størrelser på hengerkule. Er det ikke 50 mm som er standard, dvs 2" kule ?

Ser ut som man må klippe /skjære i støtfangeren. Det kjenner jeg ikke er så fristende

http://www.etrailer.com/instructions.aspx?pn=C11457

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA