Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pressebilder Bolt EV/Ampera-E

Startet av ..., tirsdag 20. september 2016, klokken 17:44

« forrige - neste »

Zuexi

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:26

En venn av meg prøvde seg på en sånn manøver i Tyskland, med en tysker med i bilen.

Nei, det gjør man ikke DER i alle fall ;) Reaksjonen var såpass at vi lurte på om det kunne være forbudt å gjøre sånt i Tyskland, uten at vi gravde videre i den saken.

"Ordnung muss sein"  ;D

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:44
Står det i loven at man må parkere med kjøreretningen?

Det gjorde det før, for mange mange mange år siden. Tror man må tilbake til 70 - kanskje tidlig 80? - tallet når denne reglen ble fjernet.
Model S 85D

Øyvind.h

Blir nesten som piggfritt vs pigg dette. Avhengig av måten man bruker bilen på har man sin oppfatning av hvor ladeporten bør være. Isolert sett er det jo veldig klønete å legge en mye brukt funksjon til motsatt side av bilen ift hvor man går inn og ut. Elbil er jo ikke en fossilbil som må kjøre til en tradisjonelt utformet bensinstasjon :)

Når jeg rygger inntil en ladestasjon er det favør uttak på venstre side eller i verste fall omtrent likt som å ha den på motsatt side av bilen. Når jeg rygger inn på parkeringsplassen hjemme henger kabelen ca 50cm fra ladeporten. Begge deler på førersiden så jeg slipper å gå bak/foran bilen og rundt til andre siden.

Eneste situasjonen jeg ser hvor ladeport på motsatt side er en fordel er ved gateparkering dersom ladestasjonen er på samme side av veien som man kjører. Ellers er det udiskutabelt en ulempe å måtte gå rundt bilen for å plugge i. Det kan riktignok være slik at den ulempen er liten, eller man uansett skal den veien. Men at man uansett skal gå rundt bilen og fortsette ferden til fots på andre siden av bilen blir igjen noe helt individuelt.

Gateparkering eller spesielle forhold i garasjen kan medføre at ladeport på motsatt side av bilen er en fordel. Men da må man passe inn i det bruksmønsteret.

Fronten, som jeg hadde på Leafen, falt ikke i smak. Greit nok med hurtigladere man kjører frem til, men klønete for meg til den bruken som er mest vanlig - hjemmelading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:56
Blir nesten som piggfritt vs pigg dette.

Sant det, og bare for å helle bensin (blir ikke helt det samme å helle elektroner ;) ) på bålet så hadde min preferanse vært rett bak :) Enkelt om man må inn i bagasjerommet for å hente kabel, og man går ikke helt rundt bilen, og den er aldri på "feil side av bilen". I tillegg foretrekker jeg å rygge inn når jeg parkerer så jeg slipper å rygge ut - har bedre oversikt når man skal kjøre ut og må se seg for etter passerende biler m.m.
Model S 85D

kaiat

Renault helgarderte på Fluence Z.E. i sin tid og hadde type 1-ladeport på både venstre og høyre side. 8)

Trond.m


02jan

Sunn fornuft sier høyre side. ( tok lappen på 80 tallet, da var det ikke greit/mulig ulovlig å parkere mot kjøreretning i Oslo.

https://www.nrk.no/ostfold/nordmenn-kan-ikke-svenske-parkeringsregler-1.342564

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Zuexi

Ae har jo ikke frunk, så her må man baki uansett, ved mindre man har fast opplegg.

Uansett, smaken er som baken hvor man liker ladehølet sitt... ;-D

Øyvind.h

Tenker vi sier induksjon jeg, så blir alle fornøyde :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: 02jan på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:30
Er det slik at det leveres elbiler/ladbare biler med ladeport på førerside ?

Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Rart det ikke er standardisert dette her, etter hvilke land/kontinent bilene typegodkjennes i.

Vi har både Leaf, med ladeporten i midten foran, og Tesla med ladeporten på venstre side bak. Må si at jeg synes Nissan har den desidert beste plasseringen, midt foran fungerer veldig bra på alt av offentlig lading jeg har vært borti. Spesielt på hurtigladere.

Eneste problemet jeg kan se er der det er gateparkering med doble stolper mellom annenhver plass. Da kan det bli langt å strekke kabel om man havner på "feil" side av stolpen. Har dog ikke vært borti det problemet ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: 02jan på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 18:35
tok lappen på 80 tallet, da var det ikke greit/mulig ulovlig å parkere mot kjøreretning i Oslo.

Tok lappen tidlig på 80 tallet i Oslo og fikk dette spørsmålet på teoriprøven. Hadde da blitt lært opp til at det var forbudt av foreldre under øvelseskjøring men kom på at kjøreskolen hadde sagt at denne reglen nylig var endret. Svarte derfor at det var lovlig og fikk rett av sensor. :)

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 19:25
Tenker vi sier induksjon jeg, så blir alle fornøyde :)
+2 :)
Model S 85D

Counterpointer

Apropos induktiv lading, finnes jo systemer for det nå. Men Porsche sitt nye "Turbo charger" til Mission E med 800 volt høres spennende ut og inkluderer induktiv lading.

http://www.tu.no/artikler/porsche-jobber-for-a-unnga-tesla-fella/358864


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.m

Sitat fra: nime01 på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:17
Så på noen bilder av instrumentpanelet på Ampera-E... ACC likevel? Eller er det FCA (Front Crash Alert) som kan settes? Hva tror dere?


"Distance au véhicule suivi" (avstand til bilen foran) og antall sekunder kan settes.
Mener å ha sett en video som viser innstilling av avstand for FCA. Antar at det er denne og ikke ACC, men håper jeg tar feil  ;)

kammiz

På min Insignia deles denne avstandsjusteringen mellom FCA og ACC. "Note that the following distancesetting is shared with the sensitivitysetting of forward collision alert". Men avstandsinnstillingen er tilgjengelig som knapp på rattet fordi det har en mye større praktisk verdi ifht ACC.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

sjokomelk

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 14:44
Står det i loven at man må parkere med kjøreretningen?

Jeg er forholdsvis sikker på at Norge er blant de veldig få landene hvor det er lov. Er ikke lov i Sverige, Danmark og Tyskland.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA