Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E  (Lest 57176 ganger)

TFSE

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #30 på: Torsdag 29. ſeptember 2016, klokken 08:49 »
Ser ut som att man uppdaterat hemsidan till Opel:

http://www.opel.no/kjoretoy/fremtidige-modeller/opel-ampera-e.html

Interaktiv video:
http://www.ampera-e.no/

« Siste redigering: Torsdag 29. ſeptember 2016, klokken 09:03 av Benji_9 »

Ipadjove

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 755
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #31 på: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 10:51 »
Bilde av Bose, fant det postet på Opel sin facebookside.

model3citizen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1000
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #32 på: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 19:53 »
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13246
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #33 på: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 19:57 »
Ja hvis man helst vil gå rundt bilen hver gang man skal plugge i kabelen så bør den være på andre siden. Jeg foretrekker førersiden må jeg si. Men kanskje de som gateparkerer ofte med kort ladekabel føler det annerledes?
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1981
  • DagfinnN
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #34 på: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 19:58 »
For meg er ladeporten perfekt plassert :)
Kunne ikke passe bedre i min garasje.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Zuexi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #35 på: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 19:59 »
https://youtu.be/jthcRBPfL-c

Ladeporten er i alle fall på feil side av bilen.
Det har du helt rett i.
Tipper det blir et irritasjonsmoment ved gateparkering, ved mindre de sender med ekstra lang ladekabel..
« Siste redigering: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 20:01 av Zuexi »

Ipadjove

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 755
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #36 på: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 20:00 »
Perfekt her også :) Smal carport.

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2625
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #37 på: Mandag 03. Oktober 2016, klokken 21:00 »
Må rygge inn i motsetning til idag. En vanesak så er jeg godt fornøyd med det. Synd det ikke er en omforent standard for plassering av ladeluka.
« Siste redigering: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 09:00 av bno »

3irikur

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 395
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #38 på: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 10:26 »
Hmm. Jeg liker å ryggeparkere og få veggen til høyre for bilen... Får kjøpe meg lenger kabel da  :-\
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2114
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #39 på: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 12:55 »
Synd det ikke er en omforent standard for plassering av ladeluka.

Amerikanske plug-ins har ladeluka foran eller foran venstre dør nesten alle sammen. (Bolt, GM EV1, Volt, Volt gen2, Focus Electric, Leaf, Cadillac ELR, Soul EV, Fusion (Mondeo) hybrid, C-Max hybrid og Sonata hybrid.)
Husk at i USA er det "alltid" parkering med nesa inn først. Som oftest er parkeringsplassene skråstilte. Og ladestasjonene har fast kabel.

Legg også merke til at biler designet for det amerikanske markedet nesten alltid har bensinlokket på venstre side, mens europeiske modeller har det på høyre. Amerikanerne liker ikke å gå så langt :-P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 933
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #40 på: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 14:30 »
Er det slik at det leveres elbiler/ladbare biler med ladeport på førerside ?

Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Rart det ikke er standardisert dette her, etter hvilke land/kontinent bilene typegodkjennes i.


Skoda 80X bestilt.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt 2019.
 
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1976 - BMW 1502
1969 - BMW 1600-2

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13246
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #41 på: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 14:44 »
Jepp. Ladeluken på Model S sitter ganske nært der føreren går ut. Veldig praktisk og riktig plassering for meg. Slipper å gå rundt bilen for å plugge i :)

Står det i loven at man må parkere med kjøreretningen?
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zuexi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #42 på: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 15:21 »
Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Er nok ikke noe bedre at biler svinger over i motsatt kjørefelt for å så rygge inn på plassen, for at luken skal vende innover mot gangfeltet.
Luken burde vært på høyre siden, men som Sjokomelk påpeker her, så er det jo GM som har laget bilen og da tilrettelagt det amerikanske markedet.

model3citizen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1000
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #43 på: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 15:23 »
Er det slik at det leveres elbiler/ladbare biler med ladeport på førerside ?

Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Rart det ikke er standardisert dette her, etter hvilke land/kontinent bilene typegodkjennes i.

BMW har den på right (riktig) side. Da kan jeg rygge inn i garasjen, eller parkeringsplassen på jobb (tryggest). Gå ut av bilen uten hindring på førersiden og plugge til på andre siden. Dette er også, helt naturligvis, den beste løsningen ved gateparkering, på samme måte som dette er den beste løsningen for fossilbiler når man skal stille bilen opp til tanking (her oppdager man at man har asiatisk bil). Alle ladeporter som fordrer å parkere snuten inn regner jeg som mindre heldige enn de som fordrer snuten ut. Av helt naturlige trafikksikkerhetsmessige årsaker.

Hvor langt jeg må gå er helt trivielt. Jeg skal formodentlig gå et stykke vekk fra bilen uansett etterpå.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

model3citizen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1000
    • Vis profil
Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
« Svar #44 på: Tirsdag 04. Oktober 2016, klokken 15:26 »
Hvis man gateparkerer lovlig, dvs snuten på bilen i kjøreretning, ser for meg situasjoner med folk som står ute i veibanen og fomler med ladekabel.

Er nok ikke noe bedre at biler svinger over i motsatt kjørefelt for å så rygge inn på plassen, for at luken skal vende innover mot gangfeltet.
Luken burde vært på høyre siden, men som Sjokomelk påpeker her, så er det jo GM som har laget bilen og da tilrettelagt det amerikanske markedet.

En venn av meg prøvde seg på en sånn manøver i Tyskland, med en tysker med i bilen.

Nei, det gjør man ikke DER i alle fall ;) Reaksjonen var såpass at vi lurte på om det kunne være forbudt å gjøre sånt i Tyskland, uten at vi gravde videre i den saken.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen