Lading av Hyundai Ioniq i carport

Startet av HPSE, tor 15. sep 2016, kl. 20:21

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: HPSE på tor 15. sep 2016, kl. 23:03
hmm min selger (bestilte bilen i dag) sa at man kunne velge mellom 6, 9 og 12.

Den kladden som fulgte med demobilen hadde ikkje funksjon for å velge ladestraum iallfall. Den var låst på 8A
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ingeniøren

Sitat fra: HPSE på tor 15. sep 2016, kl. 20:34
Får en sånn for 11850 med montering, (https://issuu.com/grafikon/docs/ladestasjon?e=9775485/38667325) men er usikker... Selger mente det skulle gå greit å lade i vanlig kontakt hjemme... Eg kjører ikke så langt.. .Som regel maks 3 mil ca t/r (til og fra jobb).. Så ingen problem for meg at det tar litt tid å lade hjemme.. Eg kan sette den på om kvelden og avslutte om morgenen.

Er vel da et bedre og mye billigere alternativ å få satt opp en ny kontakt med dedikert kurs?

Hvis Hyundai selger dette har de kontakt med et firma som skal kunne sine saker og vurdere hva som må gjøres hos deg. Normalt er en slik installasjons levert med installasjon etter dagens krav og legging av et vist antall meter kabel. Blir det mer så kommer det på ekstra. Installasjonen er momsfri.

En kollega kjøpet en slik pakke. Det kom elektrikeren på forhand og så over. Han måtte legge noen meter kabel i bakken og endte opp med å grave grøften selv på forhand.

Du kan sikker få mekket til billigere ordning og må passe på å ikke kjøre vaskemaskin når du lader mm, men jeg tror du fort kommer opp i problemer ved neste el-tilsyn. Se på en installasjon av en lader som en investering - som å pusse opp badet som fort koster 20 gange så mye...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

sylwester

Med det ladebehovet kan du lade en til to ganger i uka om natta når du uansett ikke skal ha på vaske- og oppvaskmaskiner.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

HPSE

For meg er det ingen problem å lade om natten... Har ikke tenkt å bruke oppvaskemaskinen når eg lader bil :)

Har bare lest/hørt at det bør være egen kurs til kontakt i carport (men har dette noe å si når de ikke brukes samtidig?)

Eg ser for meg at det vil bli dyrt med en sånn veggboks... Den koster fra 11850... Det er med 10 meter kabel.... Det er minst 25 meter fra carport til sikringskap... Bor i rekkehus... i tillegg må det da graves opp og ned..... Så blir jo sannsynligvis en del dyrere....

Kjører rundt 150 km pr uke og vil de fleste uke da kun ha behov for å lade 1 gang... Da føles det litt drøyt å betale 12000 +++ for en veggboks... samme å betale flere 1000 for ny kontakt med egen kurs om dette ikke er nødvendig....

Men... forhandler sa at på ladekabel som følger med kan man velge mellom 6, 9 og 12A.. Men man hadde egentlig ikke lov å bruke mer enn 9? Vet ikke hvilken lov han refererte til men... for Hyundai/garanti var det ikke noe problem å lade med mer... Vil eg kunne lade på 12A når eg har 13A sikring? og er det noen fordel å lade på lavere A enn 12? (9)

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Carl Anton Stenling

Årsaken til at det anbefales egen kurs er at elbillading trekker høy strøm over temmelig lang tid. Dersom kursen er innom et annet sted (koblingsboks, stikkontakt) på turen til carporten så kan dette svekke koblingen noe. Det øker risikoen for varmgang.
Det har vært branntilløp i denne type situasjoner.

Selv om du ikke skal kjøre langt så bør du sørge for sikker lading fra første stund. De som får seg en overraskelse ved bruk av gammelt elektrisk anlegg får det gjerne de første par gangene de lader og da hjelper det lite at du kjører kort.

Samtidighetsproblem mellom oppvaskmaskin og elbillading er først og fremst et spørsmål om at det er upraktisk å passe på at ikke begge brukes samtidig. For nyinstallasjon er dette riktignok ikke tillatt.

Vil imidlertid sterkt anbefale at en elektriker tar en sjekk av kursen før du begynner å bruke den til jevnlig lading. Som et minimum bør man kontrollere at stikkontakten er av god kvalitet og at fremføringsveien og koblingen ikke innebærer svekkelser som kommer til syne når lading starter.

Det er selvfølgelig mulig å lade med 12 A på 13 A kurs dersom du skaffer en ladekladd som støtter det. I nyinstallasjoner er 10 A maks. gjennom vanlig stikkontakt (schuko). For min egen del har jeg også 13 A kurs, men velger å ikke lade med mer enn 10 A for å ha noe margin.

Dersom du skal bruke ladekladd på schuko så er det viktig at du henger den opp slik at vekten ikke drar i stikkontakten. For dette kan du skru opp en krok.

Jeg er absolutt ikke hysterisk i forhold til elektriske anlegg, men tenker likevel at det er smart å velge løsninger som ikke belastes helt ut mot grensen over lang tid.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HPSE

Takk for svar. Har sendt en epost til et par elektrikerfirma for å høre litt hva de sier og hva ting vil koste osv. (betaler det eg må altså)

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

sylwester

Sitat fra: HPSE på fre 16. sep 2016, kl. 16:15
...
Vil eg kunne lade på 12A når eg har 13A sikring? og er det noen fordel å lade på lavere A enn 12? (9)

Når en dimensjonerer f.eks. 16A  kurs i et hus så er det antatt at maks belastning aldri trekkes i mer enn 2 timer eller noe så å dra 16A fra en 16A-kurs i f.eks. 5 timer, som ikke er så uvanlig for en EL-bil, kan få ting til å smelte. Kladdene er blitt mindre og mindre, men å dra 10A på en 16A sikring er fremdeles ansett som OK, men jeg ville nok gått for en Mode 3 ladeboks.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ingeniøren

Sitat fra: sylwester på fre 16. sep 2016, kl. 18:57
...
Vil eg kunne lade på 12A når eg har 13A sikring? og er det noen fordel å lade på lavere A enn 12? (9)

Når en dimensjonerer f.eks. 16A  kurs i et hus så er det antatt at maks belastning aldri trekkes i mer enn 2 timer eller noe så å dra 16A fra en 16A-kurs i f.eks. 5 timer, som ikke er så uvanlig for en EL-bil, kan få ting til å smelte. Kladdene er blitt mindre og mindre, men å dra 10A på en 16A sikring er fremdeles ansett som OK, men jeg ville nok gått for en Mode 3 ladeboks.

Får ikke dette til å stemme med det jeg målte hos meg når jeg kjørte 16A på en 16A kurs med 4mm2 kabel. Når jeg la opp hos meg målte jeg oppvarming i alle punker, kabel og sikring over flere timer, dog ikke det som lå skjult.... All oppvarming kom i løpet av 1 time, deretter skjedde det fint lite.

Skulle gjerne vist hva som da gjør den store forskjellen på 2 og 5 timer eller mer ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

pudderjagar

Sitat fra: sylwester på fre 16. sep 2016, kl. 18:57
...

Kvar har du dette frå at ein reknar med maks 2 timar full last på ein kurs?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

forhandler sa at på ladekabel som følger med kan man velge mellom 6, 9 og 12A.. Men man hadde egentlig ikke lov å bruke mer enn 9?

Det anbefales maks 8 A, så da må det bli 6 A du bør stille den inn på. Forøvrig det samme som DCL-lampepunkter tåler.  :o

HPSE

Hvor står det at det anbefales maks 8A? Har lest 10A flere steder.

Griffel

Sitat fra: HPSE på fre 16. sep 2016, kl. 22:59
Hvor står det at det anbefales maks 8A? Har lest 10A flere steder.
Her for eksempel. Se vedlegg side 4. (Forøvrig finnes mengder av peker til dette på forumet).
SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

INSTALLASJON
Ved mode 1 installasjon bør det monteres en enkel stikkontakt som kun benyttes til formålet. Det må legges en egen kurs for kontakten beskyttet med 30mA jordfeilbryter. Det vil være fornuftig å montere en kurv under kontakten slik at den også kan benyttes for mode 2, ladere. Vi kommer tilbake til mode 2 senere i veiledningen.

og side 6:
Sitat
29. august 2012 trakk EV forum følgende konklusjon:
« Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).»......
Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen.

Hyundai Ioniq er mode 3-kompatible. (Mode 3 = Lading fra fastmontert ladestasjon.)
Mer kvalifisert tilrådning finner du ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HPSE

Er det noe som sier at man ikke bør bruke BARE hurtigladere?

Tenker litt at til mitt bruk (150 km pr uke ca) så kan eg lade MYE på hurtigladere (i flere år) for å komme opp på den kostnaden det vil være å montere vegglader!?

HPSE

Alternativ 2 er å få en elektriker til å komme å sette oppvaskmaskinen på en annen/ny kurs. Sånn at carport da har sin egen. Og så at han sjekker at den kontakten da er god nok til å brukes til lading.

jkirkebo

Sitat fra: HPSE på lør 17. sep 2016, kl. 21:10
Er det noe som sier at man ikke bør bruke BARE hurtigladere?

Tenker litt at til mitt bruk (150 km pr uke ca) så kan eg lade MYE på hurtigladere (i flere år) for å komme opp på den kostnaden det vil være å montere vegglader!?

Ønsker du virkelig å bruke såpass mye av fritiden din på å vente på at bilen lader?

Personlig hadde jeg ikke orket å ha elbil om jeg ikke kunne lade hjemme, evt. på jobb om jeg pendlet (kort) med bil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA