Lading av Hyundai Ioniq i carport

Startet av HPSE, tor 15. sep 2016, kl. 20:21

« forrige - neste »

HPSE

Har i dag bestilt meg en Hyundai Ionic :-)
Har ikke bestilt veggmontert ladestasjon.. Tenkte det ville gå greit med vanlig lading i vanlig kontakt i carporten... Har en montert på en stolpe som går på en 13A sikring... Oppvaskemaskinen er koblet på samme sikring.....

Litt usikker på hva eg bør gjøre... Kan eg plugge bilen i denne kontakten og lade på 9KW? (er sånn kabel med som kan stilles på 6, 9 eller 12 kw). Har hørt noe om at det ikke er lov å lade over 10 KW på vanlig kontakt sjøl om man har større sikring.... Stemmer dette?

Bør eg montere en annen stikkkontakt på egen sikring? Hva vil dette koste ca? Er vel ca 20-25 meter fra carport til sikringsskap, men regner med elektriker ikke må grave ned kabel i bakken? :-) Er vel noe som går inn i carporten som han kan koble seg på?

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Carl Anton Stenling

Du bør ha en dedikert kurs til lading. Anbefaler at du tar kontakt med en elektriker for å få lagt opp en egen kurs med veggladeboks.
Ladekabelen som følger med bilen er praktisk å ha liggende i bilen i tilfelle du behøver improvisere saktelading underveis.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HPSE

Får en sånn for 11850 med montering, (https://issuu.com/grafikon/docs/ladestasjon?e=9775485/38667325) men er usikker... Selger mente det skulle gå greit å lade i vanlig kontakt hjemme... Eg kjører ikke så langt.. .Som regel maks 3 mil ca t/r (til og fra jobb).. Så ingen problem for meg at det tar litt tid å lade hjemme.. Eg kan sette den på om kvelden og avslutte om morgenen.

Er vel da et bedre og mye billigere alternativ å få satt opp en ny kontakt med dedikert kurs?

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

elektrolux

Litt rot med betegnelsene her.

Kort om lading:

Når en lader elbil brukes hovedsakelig bilens innebygde lader. På Hyundai er denne 1 fase 32A. ( Eller 30A 6,6 kW som på Nissan Leaf )

Ladeinntaket på Hyundai er underlig nok type 2 som støtter 3 fase lading. Vanligvis bruker asiatiske biler type 1 ladeinntak.

En ladekabel eller en ladestasjon er i utgangspunktet kun et overpriset rele mellom strømkursen og bilens lader og en PWM generator som styrer bilens lader sin ladestyrke.

Siden du har et stikk sikret med 13A i carporten er maks ladeeffekt 230V x 13A = 3000W eller 3 kW. Det gir ca 20 km / t økt rekkevidde som igjen betyr at du etter en kjøretur på 30 km må lade i ca 1,5t for å komme tilbake til samme ladetilstand som før turen.

Ladekabelen som følger med bilen styrer bilens lader til å gi maks 10A, altså 2,3 kW. Du kan altså redusere ladetiden med 30% / 25 min ved å kjøpe en ladestasjon eller en ladekabel som gir deg 13A lading. Husk også at du etter en tur på 30 km har nok strøm til 7 til slike turer. ;)

I ditt tilfelle mener jeg en slik ladekabel fra Siemens med temp sensor i alle 3 ender vil være en trygg og god løsning, men som sagt er det ikke mye raskere enn å bare benytte den originale kabelen:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/siemens-6-8-10-13a-ladekabel-schuko-til-type?tm=ladekabler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Hovedpoenget her er å få på plass en egen kurs slik at du ikke deler den med oppvaskmaskinen. Mesteparten av kostnaden er knyttet til dette. Dersom du velger å alltid ha ladekabel liggende i bilen må du uansett kjøpe enten veggladeboks eller ekstra ladekladd. Prisen blir omtrent den samme, men sikkerheten er best for veggladeboks.

Ønsker du å spare maksimalt så er det billigste å få på plass egen kurs med schuko stikkontakt (maks. 10 A) og bruke medfølgende ladekladd. Det er imidlertid tungvint siden de fleste ønsker å alltid ha med en ladekladd når man er ute og kjører. Etterhvert blir man lei av å plugge ladekladden inn og ut.

Det kan forøvrig være mulig å flytte oppvaskmaskinen til en annen kurs for så å oppgradere den eksisterende kursen til elbillading, men her bør du få råd fra en elektriker etter befaring.

Tror kanskje du kommer best ut av det ved å slå til på tilbudet om en ferdiginstallert Salto-boks til den oppgitte prisen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Ville vurdert sikkerhetsgevinsten på en ny kurs opp mot hva du ellers kan bruke 11 000 kr på.

Du kan f.eks få et komplett sett med seriekoblete brannvarslere, samt komfyrvakt ferdig installert i huset for samme beløp, noe som sannsynligvis vil gi mer brannvern enn enda et stikk i carporten. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

HPSE

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tor 15. sep 2016, kl. 20:43

Ønsker du å spare maksimalt så er det billigste å få lagt opp egen kurs med schuko stikkontakt (maks. 10 A) og bruke medfølgende ladekladd. Det er imidlertid tungvint siden de fleste ønsker å alltid ha med en ladekladd når man er ute og kjører.

Mulig dumt spørsmål, men eg er ny i "gamet" :P

Det er vel ikke et problem å ta med ladekladden som følger med når eg kjører og i tillegg bruke den i carporten? Bare slenge den i bilen etter eg er ferdig å lade?

Om eg får en dedikert kurs med 16, vil deg da kunne lade på "12" eller må eg fremdeles bruke 9? Hvor lang tid vil det ta å lade opp batteriet til 80% om det er nesten tomt når eg begynner å lade? Har ikke blitt så god på å regne ut sånt ennå :-)

Eg tenker at for meg vil det som regel holde å lade 1 gang pr uke hjemme og kanskje en sjelden gang bruke hurtiglading om eg skal på langtur.... Kjører ca 150 km pr uke...

Har ikke så lyst å bruke 12000 på vegglader om det faktisk vil være godt nok å ordne en dedikert kurs på 16A til carporten som vi koste noen 1000 lapper... (kan vel ikke være sååå mange 1000 lapper? Bruker lokal elektriker som holder til et par km unna meg)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: elektrolux på tor 15. sep 2016, kl. 20:52
Ville vurdert sikkerhetsgevinsten på en ny kurs opp mot hva du ellers kan bruke 11 000 kr på.

Bør ihvertfall ikke lade på samme kurs som oppvaskmaskinen. Både i forhold til sikkerhet og samtidighetsutfordring er dette uhensiktsmessig. Dersom f.eks. strekket fra sikringsskapet går via kjøkkenet til garasjen så er det ikke bra.

Med det angitte bruksmønsteret tviler jeg på at ladehastighet blir noe problem.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Selvfølgelig kan du ta ladekabelen med deg i bilen mellom bruk. Det er jo nettopp det den er bygget for.

Å lade en Hyundai fra 0 til 80% tar tid grunnet at batteriet er større enn mange andre biler. Slik sett skal du være glad at du ikke har valgt en Tesla P100.

Med 28 kW batteri blir 80% ca 23 kW som i et slikt teoretisk tilfelle skal lades. ( På en Tesla P100 ville det vært 80 kW )

Med original ladekabel 10A og 2,3 kW blir ladetiden da 10 timer. ( På Tesla P100 ville ladetiden blitt over 18 timer )

Ellers bør oppvaskemaskinen ikke kjølres mens du lader bil, men i ditt tilfelle bør dette være kurrant. Du kan f.eks starte oppvaskemaskinen om morgenen når du vet bilen er ferdig oppladet, eller en av dagene du ikke skal lade bilen. Er verre om kursen gikk til f.eks VVB. som du ikke kan styre selv.

Stavanger:

pudderjagar

Hundai Ioniq sin medfølgende ladekladd lader bare med 8A ifølge produktansvarlig hjå Hundai.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

HPSE

hmm min selger (bestilte bilen i dag) sa at man kunne velge mellom 6, 9 og 12.

zyp

Sitat fra: HPSE på tor 15. sep 2016, kl. 20:53
Det er vel ikke et problem å ta med ladekladden som følger med når eg kjører og i tillegg bruke den i carporten? Bare slenge den i bilen etter eg er ferdig å lade?

Det er selvfølgelig mulig, men er det noe du ønsker å gjøre daglig? Det er veldig behagelig å bare komme hjem og parkere, gå ut av bilen, ta pluggen som henger i en holder ved parkeringsplassen og sette den i bilen, samt motsatt når du skal ut.

Originalkabelen som fulgte med min bil ligger alltid i bilen og blir kun brukt til bortelading, og selv om det er en enkel prosess så føles det mye mer omstendig å dra den ut av bagasjerommet, løse opp eventuelle knuter på kabelen (den liker bl.a. å surre seg sammen med mode-3-kabelen som også ligger i bagasjerommet), plugge den inn i begge ender og passe på at ladekladden ikke henger etter støpselet, og når jeg er ferdig å lade så må den surres sammen og hives i bilen igjen.

Det er mye snakk om fordelene med økt sikkerhet og ladefart med fastmontert ladestasjon, men den fordelen du legger størst merke til i praksis er hvor mye mer lettvindt det er, og det burde ikke undervurderes.

Ferry

Jeg har originalkladden hengende på veggen til daglig. Tar den med i bilen kun på helgeturer, som skjer ca. hver 14. dag. På hverdager bruker vi 25% batteri, så det er ikke noe behov for kladd i bilen. Type 2-kabelen ligger dog alltid i bilen, og det finnes hurtigladere. Bruksmønsteret avgjør. For meg er kladd på vegg akkurat like praktisk som fastmontert ladestasjon. Kan egentlig ikke tenke meg å ha ladestasjon fastmontert uansett. Det gir omtrent like mye mening som stasjonær pc og fasttelefon.

zyp

Sitat fra: Ferry på tor 15. sep 2016, kl. 23:50
Jeg har originalkladden hengende på veggen til daglig. Tar den med i bilen kun på helgeturer, som skjer ca. hver 14. dag. På hverdager bruker vi 25% batteri, så det er ikke noe behov for kladd i bilen. Type 2-kabelen ligger dog alltid i bilen, og det finnes hurtigladere. Bruksmønsteret avgjør. For meg er kladd på vegg akkurat like praktisk som fastmontert ladestasjon. Kan egentlig ikke tenke meg å ha ladestasjon fastmontert uansett. Det gir omtrent like mye mening som stasjonær pc og fasttelefon.

Jeg parkerer og lader ute og da er det litt greit at ladeløsningen sitter såpass fast at ikke noen bare plugger den ut og tar den med seg. Min er imidlertid semiportabel (plugget i en CEE-kontakt), så jeg kan selv skru den ned og ta den med meg når jeg flytter.

Kan gå med på at å basere seg på hurtiglading for bortelading kan bli billigere. De billigste ladestasjonene starter vel på rundt fire tusen, og hvis man regner 50kr for en typisk hurtiglading (20min * 2.5kr/min) så får man 80 hurtigladinger for samme pris, og det skal man bortelade ganske mange timer for å spare inn. Det er dog ikke alltid like praktisk, særlig om nærmeste hurtiglader blir en lang omvei.

Bruksmønsteret mitt er litt irregulært, og da er det også greit å slippe å vurdere før hver tur om jeg vil få bruk for å ta med meg ladekabelen.

En ekstra fordel er at hvis ladestasjonen hjemme skulle slutte å fungere, så har jeg en reserveløsning.

Off topic: Jeg kunne ikke tenkt meg å ikke ha en stasjonær datamaskin. ;) Jeg har en laptop også, men den blir akkurat som originalladekabelen til bilen bare brukt når jeg ikke er hjemme.

Ferry

Jeg har hengelås rundt kabelen på kladden. Fester den til et øye på veggen. Da må kladden ødelegges for å stjeles, så det funker bra nok. Det hadde selvfølgelig vært enda bedre å ha en kladd fast i bilen, men jeg venter til de er billige nok.

OT: Jeg har ikke hatt stasjonær pc de siste 12 åra, hverken privat eller på jobb. Det er ingenting i veien for å la en bærbar pc stå i ro..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA