Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannhull i Nittedal

Startet av Øyvind, mandag 25. juni 2007, klokken 00:07

« forrige - neste »

Ken

Vannet bør kommer fra en kilde hvor alle mineraler og ioner fra oppløste gasser er fjernet gjennom en spesial vannfilter. 0.3megaohm minst motstand gjennom en centimeter vann. Fant ut at overløp fra avfukter maskin var ikke verst men klart aldri å måle batterivann kjøpt på Biltema f.eks. Regnvann var ikke så god sannsynligvis pga all gassene. Hvis du kjenner en elekrikker kan du måle  kvaliteten med en "Megger"isolasjons tester.

Vannfylling etter maks mulig overlading fra bilens lader er mulig men jeg kan ikke garantere at elektrolytt nivaet vil blir like høy som med vedlikeholdslading ved bruk av et diagnose instrument. Hvis for eksempel du fikk batteriproblemmer rett etter din planlagt vannfylling og bilen var satt til å initier et nytt batteri med instrumentet da kunne man få overløp av elektrolytt og subsekvent uttynning ved neste vannfylling. Jeg snakker fra erfaring her men hvis du vil fortsetter si fra.

Jeg tar noen vannfyllinger den kommende helg men Kristiansand er vel litt langt.... men jeg har god plass!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 10. april 2008, klokken 12:25
2. Jeg har ikke diagnoseapparat; er det noen som har en "oppskrift" på hvordan det gjøres uten?
Jeg ville aldri turt å fylle vann på batteriet uten å ta vedlikeholdslading først. Til det trenger man diagnoseapparatet. Vet om et som muligens er til salgs, send PM hvis interessert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Og spleise den med andre på Vestlandet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på fredag 11. april 2008, klokken 20:29
Og spleise den med andre på Vestlandet.

Det vil selvsagt bli mulig for andre brukere i området å gjøre seg nytte av den, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eledille

Sitat fra: El rayo på fredag 11. april 2008, klokken 18:57
Sitat fra: cra på torsdag 10. april 2008, klokken 12:25
2. Jeg har ikke diagnoseapparat; er det noen som har en "oppskrift" på hvordan det gjøres uten?
Jeg ville aldri turt å fylle vann på batteriet uten å ta vedlikeholdslading først. Til det trenger man diagnoseapparatet. Vet om et som muligens er til salgs, send PM hvis interessert.
Hens fyller vann utenom vedlikeholdslading, tror jeg, men han er restriktiv med å legge ut metoden på nett siden enkelte har misforstått og fått problemer. Hvis man spør ham direkte svarer han.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Ken

Prøv å få tak i diagnose instrument uansett, det er veldig nyttig og morsomt å kunne lese ut data. Vi er 15 som dele den på Agder fylkene og er noe redd for å sende den av gården. Spør han på Automotive Services om han kan hjelpe. Trond Birger på 22083263.  Etter Joey her i Kristiansand, er det bare kortet som er spesielle og det kan muligens kopieres.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Jeg  er i forhandlinger om å kjøpe et slikt apparat, så om en stund kan det være det blir mulig for folk på Sunnmøre å få koblet seg på også. Det er en del ting som skal klaffe, men jeg krysser fingrene. :)

Hva slags kort er det du refererer til? Kort med software i diagnoseaparatet? Ser at det finnes Actia diagnoseapparater til citroen (trur jeg det var?), og det er Actia jeg kanskje kan få tak i til thinken også.

Hvis det er slik at hardwaren er den samme, men at der er ulike kort med software burde deet vel være mulig for enda flere å "kakke seg på lag" selv om man ikke har samme bil, og så skaffe software slik at de tkan brukes på flere?

Ellers ser feg på sidene til Agder Elbilforening at det logges data fra en think, og det ser da vitterlig ut til at det går inn på en PC. Skjer dette via diagnoseapparatet, eller er det slik at man kan koble en PC direkte til thinken og kjøre software der?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

 FR2000 har samme utseende, men neppe samme innmat.
Snakket med Arild på Think i fjor, og han uttalte at Actia hadde kassert produksjonssutstyret for printplatene til diagnosetesteren til Think!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. april 2008, klokken 17:28
FR2000 har samme utseende, men neppe samme innmat.
Snakket med Arild på Think i fjor, og han uttalte at Actia hadde kassert produksjonssutstyret for printplatene til diagnosetesteren til Think!

Auda!  :'(   Det er i ferd med å bli samleobj!ekt, med andre ord?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Apparatet er rett, men det skal et program kort til det som settes inn bak. Det ser ut som et gameboy spill, bare litt større. Det er det som er programvaren og hvis jeg ikke har misforstått helt er dette umulig å få tak i flere slike nå etter at Actia har slettet det. Når vi kjøpte apparat til Agder Elbilforening fra Think fikk vi et av de siste kortene som fantes ifølge dem.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#26
Det finnes folk som kan kopiere slike kort men en må først demonteres  og det ser ut som alt er belagt i plast. Man risikere å ødelegge den opprinnelige. Ford slutter i 5 år så kjøp en av disse. Om flere hadde hånd heldt instrument ville post fram og tilbake av kortet være vesentlig billigere og lettere.

På kortet vår  står K7 FR2000 Prog THINK
P104120102A
Nr. 000244 lagd 11/01

Instrumentet er FR2000
P103278100B
Nr. 583  02/02 modell
Lykke til.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA