Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for at lade ude og hjemme E-UP og E-Golf

Startet av carboncarstenDK, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:02

« forrige - neste »

carboncarstenDK

Hej Alle elbil ejere

Hvad giver I for at lade ude og hjemme?

Vi kører ca. 25000 km. og lader 95% hjemme hvor vi giver 1,20 dkr. pr. kw. (efter refusion)
Ude i byen giver vi 5,5 dkr. pr. kw.

Nu kommer:
E-ON: tilbud på 579 dkr. lad alt du kan med een bil både ude og hjemme.
https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/all-inclusive.html

Clever: Tilbud 599 også fo al ladning både ude og hjemme.
https://clever.dk/elbiler/volkswagen/volkswagen-e-golf/

Hvordan gør I i Norge?

Mvh
CC

Orbit

Strøm til hjemmelading varierer en god del i pris gjennom året, da det meste av oppvarming av hus i Norge gjøres elektrisk. Vinterprisene er derfor høyere. Nå på sommeren betaler jeg hjemme 0.65 NOK/kWh (0.45 NOK/kWh i nettleie, dvs tilknytning til elnettet; samt 0.20 NOK/kWh for selve energien). På vinteren kan det samlet koste >1 NOK/kWh.

Hurtiglading ute ligger typisk på 2.50 NOK/min for 50kW DC hos de største leverandørene, uten krav til abonnement. Dersom en klarer å utnytte stort sett maksimal effekt på laderen, tilsvarer dette ca 3 NOK/kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Ute på byen er saktelading stort sett gratis i Norge. Derfor vil Clevers prismodell fungere dårlig her. Kun på hurtiglading/semighurtig at pris er et tema.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på tirsdag 13. september 2016, klokken 23:31
Ute på byen er saktelading stort sett gratis i Norge. Derfor vil Clevers prismodell fungere dårlig her. Kun på hurtiglading/semighurtig at pris er et tema.

Begynner å bli slutt på det nå flere steder. F.eks er det ingen gratis offentlige ladestolper igjen i Moss sentrum, alt er overtatt av Fortum og koster fra 10 øre/minuttet og oppover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Sitat fra: automat på tirsdag 13. september 2016, klokken 23:31
Ute på byen er saktelading stort sett gratis i Norge. Derfor vil Clevers prismodell fungere dårlig her. Kun på hurtiglading/semighurtig at pris er et tema.
En finner heller ikke mange gratis ladeplasser i Kristiansand.
Jeg synes heller ikke det er noe vi trenger/bør ha, for det er vel noe som albil-haterne ikke forstår og aksepterer. Men dessverre er det jo slik at en 10 A schuko er rimelig å sette opp i forhold til en ladestasjon med type 2 kontakt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

zbk

Behovet for sakteladingsstolper over alt vil reduseres betydelig med lengre rekkevidde. Det blir viktigere med ladere på steder man typisk står hele natta, feks hoteller, parkeringshus som typisk brukes for lengre parkering etc.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 14. september 2016, klokken 10:40
Sitat fra: automat på tirsdag 13. september 2016, klokken 23:31
Ute på byen er saktelading stort sett gratis i Norge. Derfor vil Clevers prismodell fungere dårlig her. Kun på hurtiglading/semighurtig at pris er et tema.
En finner heller ikke mange gratis ladeplasser i Kristiansand.
Jeg synes heller ikke det er noe vi trenger/bør ha, for det er vel noe som albil-haterne ikke forstår og aksepterer. Men dessverre er det jo slik at en 10 A schuko er rimelig å sette opp i forhold til en ladestasjon med type 2 kontakt.

Ladeplasser bør være gratis der man betaler for parkeringen, etter min mening. Fortrinnsvis mange nok til at det er plass til at alle de ladbare hybridene også kan lade. Betalingsløsning på sakteladere fordyrer installasjonen ogf driften veldig mye samt at det gjør det mindre (eller ikke) lønnsomt for hybrideierne å plugge inn. Og det er dumt siden de er avhengige av å plugge inn for å kjøre utslippsfritt i bymiljøene. Bedre da å bake alle kostnader inn i parkeringsavgiften.

Slik sett tror jeg bortfall av gratis parkering fra nyttår faktisk kan være med å bidra til at vi får en del flere ladeplasser på sikt.

De fleste P-hus fungerer vel på denne måten, ihvertfall de jeg har brukt. F.eks det under Oslo City, under Pirbadet i Trondheim ++. Man betaler for parkeringen men lading er gratis. Kostnaden til strømmen utgjør en liten brøkdel av inntekten fra P-avgiften.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Martin Milling

#7
Sitat fra: carboncarstenDK på tirsdag 13. september 2016, klokken 15:02
... vi giver 1,20 dkr. pr. kw. (efter refusion)
Ude i byen giver vi 5,5 dkr. pr. kw.


Hvordan kommer du ned på 1,20? Normal el-pris i Danmark er typisk 2,50-2,75 DKr. (ca. 3,30Nkr.....).
NB: Til info for jer Nordmænd kan jeg oplyse at  typisk kan man IKKE lade gratis på arbejdsplads eller offentlige parkeringspladser i Danmark...suk...

elektrolux

Sitat fra: Martin Milling på lørdag 17. september 2016, klokken 15:39
NB: Til info for jer Nordmænd kan jeg oplyse at  typisk kan man IKKE lade gratis på arbejdsplads eller offentlige parkeringspladser i Danmark...suk...

He he. Staten tar det igjen mange ganger når vi etter en kjøretur skal ha en øl. En 1/2 boksøl koster fra 25 NOK og opp til unevnelige beløp. :'(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

carboncarstenDK

Sitat fra: Martin Milling på lørdag 17. september 2016, klokken 15:39
Sitat fra: carboncarstenDK på tirsdag 13. september 2016, klokken 15:02
... vi giver 1,20 dkr. pr. kw. (efter refusion)
Ude i byen giver vi 5,5 dkr. pr. kw.


Hvordan kommer du ned på 1,20? Normal el-pris i Danmark er typisk 2,50-2,75 DKr. (ca. 3,30Nkr.....).
NB: Til info for jer Nordmænd kan jeg oplyse at  typisk kan man IKKE lade gratis på arbejdsplads eller offentlige parkeringspladser i Danmark...suk...

Vi betaler 2.20 kr. pr. KW. men refusion gør at vi får 1 kr. retur på alle kw.vi har ladet på vores elbil i danmark.
Denne ordning er sikkert meget snart slut ;o)
CC

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA