Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring Ioniq. Gi dine tilbakemeldinger

Startet av HPSE, søndag 11. september 2016, klokken 22:06

« forrige - neste »

Lible

Man kan i allefall trygt si at smaken er avhengig av baken..... ;)

Radiobil1

#61
Har en hjemme i helgen for en skikkelig test.


Kjørte modus og regen test i går, og det eneste jeg har å bemerke er at jeg gjerne skulle hatt litt mer power, den virker vesentlig dauere enn en 18 e-Golf.
Som mange biler i dag, så har den dårlig lys, og fjenlyset er jo en vits. Her må det nok en ledbar.

I dag skal jeg ut på en fin svingete vei, og på motorvei.

Ellers kunne de lagt bakruta litt skråere, så man får litt bedre sikt. Evt kutta spoilerfelte mellon bakrutene, og lagt inn en slik, det gir vesentlig bedre sikt bakut.

https://www.google.no/search?q=citroen+c4+loeb+limited+edition&rlz=1C9BKJA_enNO745NO745&oq=vcitroen+c4+lo&aqs=chrome.2.69i57j0l3.9304j0j7&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=rwkdfdnc1OW-TM:

Kjetil1986

Vi har både ioniq og e-golf i husstanden. Kan ikke si at jeg synes e-golfen er så veldig mye kvikkere egentlig.

Designet på Ioniqen er jo slik det er for å oppnå meget god aerodynamikk. Derav det lave forbruket.
Model 3 long range 2021

Elmo

Har vel ikke funnet kjøremodus knappen. Jeg slet og med å finne ut det da jeg prøvekjørte
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Radiobil1

#64
Åjoda har funnet modusknappen, men synes ikke det er like mye forskjell mellom de tre som i Golfen.

Vet ikke om man på noe vis kan tweeke Sport til å gi noe mer?
Men bilen er god å kjøre!

I dag var det mye stående vann i spora, og det vannplanet veldig fort, så testet med og uten eletronikk. Antispinn funket greit.

Testet toppfart i alle modus, og det var omtrent likt, så ikke som i Golfen der det vel er begrenset pr modus. Fordelen med den flate bakruta er st den blåser tørr og ikke blir noe særlig møkkete, så den lille sikten man har kan se ut til å beholdes siden det ikke er noe visker.

Den gikk på Conti Viking piggfri, som jeg syntes de var svampete.

Den største skuffelsen var lys. Vesentlig dårligere nærlys en Golfen, ikke grøftelys ved sving, og halogen fjernlys i en bitte liten reflektor holder ikke synes jeg. Har noen her satt på ekstralys?

Hva får dere best rekkevidde av på motorveikjøring, seiling og brems ved behov, eller noe annet.
Fikk 12,5 pr 100km ved økokjøring på tur tilbake, i 80-110 kmt, det er ikke så galt.

Alle i familien og naboer syntes bilen er pen å se på, har gode seter og mange kule gadgets.

Skinnsetene var såpass mye bedre å sitte i, så det blir nok det.

Så da blir det nok ny Ionic, vi er muligens ikke helt enige om farge, står mellom marina blue og iron grey, så får vi se.



Kjetil1986

Sitat fra: Radiv på søndag 02. desember 2018, klokken 15:17
Så da blir det nok ny Ionic, vi er muligens ikke helt enige om farge, står mellom marina blue og iron grey, så får vi se.

Får man bestilt marina blue lengre? Har du sjekket ut den nye blåfargen? Intense blue heter den. Syns den er skikkelig fin selv!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134069261

Model 3 long range 2021

Elmo

Sitat fra: Radiv på søndag 02. desember 2018, klokken 15:17
Åjoda har funnet modusknappen, men synes ikke det er like mye forskjell mellom de tre som i Golfen . . .
Testet toppfart i alle modus, og det var omtrent likt . . .
Jeg fant også modusknappen, men forstod tydeligvis ikke hvordan den skulle brukes under prøvekjøringen.
Så jeg trodde også at det ikke var nevneverdig forskjell.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Radiobil1

Sitat fra: Kjetil1986 på søndag 02. desember 2018, klokken 16:31
Sitat fra: Radiv på søndag 02. desember 2018, klokken 15:17
Så da blir det nok ny Ionic, vi er muligens ikke helt enige om farge, står mellom marina blue og iron grey, så får vi se.

Får man bestilt marina blue lengre? Har du sjekket ut den nye blåfargen? Intense blue heter den. Syns den er skikkelig fin selv!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134069261



Det var den jeg mente, men hvis du ser i annonsen står det faktisk Marina i den ;-)

Kjetil1986

Ja det gjør det ja!  :D Men det er helt klart intense blue.
Model 3 long range 2021

EspenM3

Sitat fra: Radiv på søndag 02. desember 2018, klokken 17:22
Sitat fra: Kjetil1986 på søndag 02. desember 2018, klokken 16:31
Sitat fra: Radiv på søndag 02. desember 2018, klokken 15:17
Så da blir det nok ny Ionic, vi er muligens ikke helt enige om farge, står mellom marina blue og iron grey, så får vi se.

Får man bestilt marina blue lengre? Har du sjekket ut den nye blåfargen? Intense blue heter den. Syns den er skikkelig fin selv!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134069261



Det var den jeg mente, men hvis du ser i annonsen står det faktisk Marina i den ;-)

Intense Blue med grå front faktisk. Ikke sett før  :o

Hansi

#70
Muttern har hatt Ioniq til prøvekjøring denne helga, jeg fikk prøve litt også, her er mine kommentarer:

Fordeler:
- Energieffektiv (vi hadde snittforbruk på 13,4 ved vanlig kjøring)
- Ladeport-plassering
- Mulighet for å "seile" (null regen)

Ulemper:
- En del støy i kupeen
- Noe begrenset sikt bakover
- Kan ikke sette ladeterskel under 100% for å forlenge batterilevetid (kommer kanskje i den nye modellen?)
- Klimaanlegg-ventilene kan ikke stenges?
- Mangel på app (men det kommer i nye modellen som er den hun vil kjøpe uansett hvis valget faller på Ioniq)

Usikkerhetsmomenter:
- Fremkommelighet på vinterføre
- Lys, kjørte ikke i mørket
- Muttern syns klimaanlegget blåste kaldt?

Hun har mest lyst på plug-in hybrid, men jeg forsøker å overtale henne til ren elbil, får se.
Har reservert Tesla Model 3, men syns den er for dyr, komme til å reservere VW ID Neo til uka, får vel prøvekjøre Leaf også, men syns den også er i dyreste laget.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Zimon

Til info - dagens Ioniq trenger ikke å begrense ladingen til under 100%. Årsak er batteriteknologien i dagens Ioniq som er Lithium Polymer Ion (eller hva den heter igjen og ikke ren Lithium Ion), Polymer versjonen tåler mer! Samt at Ioniq har nok buffer i bunn og topp til å håndtere å lade til 100%. Hurtiglading vil derimot stoppe på 94%, men hjemmelading er det bare å kjøre til 100%.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Cowboystrekk

Sitat fra: Zimon på mandag 06. mai 2019, klokken 09:21
Til info - dagens Ioniq trenger ikke å begrense ladingen til under 100%. Årsak er batteriteknologien i dagens Ioniq som er Lithium Polymer Ion (eller hva den heter igjen og ikke ren Lithium Ion), Polymer versjonen tåler mer! Samt at Ioniq har nok buffer i bunn og topp til å håndtere å lade til 100%. Hurtiglading vil derimot stoppe på 94%, men hjemmelading er det bare å kjøre til 100%.
Reelt sett tilsvarer vell full-lading egentlig 90-95% og hurtiglading i underkant av 90% pga batteribuffer. Håper likevel at den nye utgaven får en slags bevarelsesmodus hvor man lader til kun 80% eller noe. Selv om li-polymer tåler mer enn li-ion blir levetiden bedre av å ha batteriet på en lavere ladeprosent over tid der og :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tuono

I og med at den henter mye annet nytt innen funksjoner (for Ioniq) fra Kona, er det ingen grunn til å tro at den ikke kommer med denne muligheten.

Myrknir

Sitat fra: Hansi på søndag 05. mai 2019, klokken 19:17
Muttern har hatt Ioniq til prøvekjøring denne helga, jeg fikk prøve litt også, her er mine kommentarer:

Fordeler:
- Energieffektiv (vi hadde snittforbruk på 13,4 ved vanlig kjøring)
- Ladeport-plassering
- Mulighet for å "seile" (null regen)

Ulemper:
- En del støy i kupeen
- Noe begrenset sikt bakover
- Kan ikke sette ladeterskel under 100% for å forlenge batterilevetid (kommer kanskje i den nye modellen?)
- Klimaanlegg-ventilene kan ikke stenges?
- Mangel på app (men det kommer i nye modellen som er den hun vil kjøpe uansett hvis valget faller på Ioniq)

Usikkerhetsmomenter:
- Fremkommelighet på vinterføre
- Lys, kjørte ikke i mørket
- Muttern syns klimaanlegget blåste kaldt?

Hun har mest lyst på plug-in hybrid, men jeg forsøker å overtale henne til ren elbil, får se.
Har reservert Tesla Model 3, men syns den er for dyr, komme til å reservere VW ID Neo til uka, får vel prøvekjøre Leaf også, men syns den også er i dyreste laget.

Hvis du drar hendelen på utblåsningen helt til en av sidene (Venstre tror jeg) så stenges de.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA