Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring Ioniq. Gi dine tilbakemeldinger

Startet av HPSE, søndag 11. september 2016, klokken 22:06

« forrige - neste »

moby666


HPSE

Må ikke spore helt av :-)

Noen flere som har prøvd bilen i dag? Eg gleder meg veldig til å prøve i morgen!
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Crown

Da har jeg også fått prøvd bilen jeg har bestilt, og kan ikke si annet enn at det stod til forventningene. Veldig god å kjøre, jeg satt godt, stille og fint, kjekt utstyrsnivå, god lyd i anlegget, og bilen ser enda bedre ut IRL enn på bilder. Blir nok bra dette!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DagfinnN

Da ha vi Ionic til test i hele kveld. Jeg har jo Tesla, og Ionic kan rett og slett ikke sammenlignes - slik er det bare. Men så koster den jo kun en tredjedel også.
Ionic er mye større enn jeg trodde. Det er ikke en småbil, mer en mellomklassebil. 4 voksen sitter greit i den. Jeg 185 cm høg og fikk plass til hele meg i baksetet, også i høgden. I forsetene er det god plass og jeg kunne faktisk skyve passasjersetet så langt tilbake at jeg kunne rette ut beina - imponerende. Bagasjeplassen er helt grei med nedfellbare seterygger.
Utstyr og infotainmentsystemet er på høgde med alle andre biler jeg har prøvd (unntatt en da:)). Oversikten over ladestasjoner var imponerende detaljert. Det inneholdt også info om sakteladere som jeg faktisk ikke visste om i nærmiljøet.  Ble litt overrasket over at dekkstøy kunne høres såpass godt inne i bilen. Motoren lager også litt ulelyd, men du hører den kun ute.
Testet forbruket på en 35 km strekning med svinger, småbakker og variert fartsgrense. Det ble 1,12 kwt/mil. Tesla ville på samme strekning og samme værforhold ha brukt ca 1,6. Kona var ute litt senere og "råkjørte" i sportsmodus og fikk likevel ikke mer en 1,34. Det er veldig imponerende!
Jeg hurtigladet fra 70% til 94% på ca 12 minutter. Ladingen stoppet der. Km viste ca 200 "fulladet" når klima var på. Dette er nok kalkulert ut fra historisk forbruk og ikke "typical".  Vil nok ikke være problem å kjøre 200 km dersom det ikke er for kaldt.
Vår konklusjon er at vi ønsker et pristilbud og vil vurdere etter det og skrive kontrakt.
For oss blir det en god ventepølse mens vi venter på Modell 3. Ionic kan bestille nå og vil sannsynligvis kunne komme i hus i november.
Vi vil selge vår fossil og gå all in electric. Ionic vil nok fungere helt greit som nærmiljøbil. Den store dyre elbilen kan da hvile flere dager i uka. Med Ionic vil vi kjøre ennå mer miljøvennlig. Tesla blir brukt som bil nr 2 i hverdagen og selvsagt til hytterturene (24 mil). Pga godt utbygd hurtigladernettverk på strekningen vil vi nok uten større vansker kunne bruke Ionic til hytta, men det blir nok unntaket.
Oppsummering
Pluss:
Lavt forbruk
God plass
Moderne og greit utstyrt inkludert adaptiv cruisekontroll.
Mye bil for pengene.
Minus:
Langtur krever planlegging
Overraskende mye dekkstøy, men ingen showstopper.
Ingen app
Ingen automatiske softwareoppdatering (Men hvilke andre biler enn Tesla har det?)

Hovedkonklusjon:
Perfekt til nærmiljø og gjerne opp til 20 mil av og til.
Vil nok ikke føre til at hvermansen selger sine fossiler. Da må vi nok opp i biler med 60 kwt batteri.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

moby666

Ser du har hatt leaf tidligere, så det er vel mer naturlig å sammenligne ioniq med leaf istedenfor tesla? Litt overrasket at du synes dekkstøyen var høy. Jeg synes bilen var veldig stille da jeg testet den og faktisk mer stille enn TMS som jeg synes bråker fælt på motorvei.


elektrolux

Tror også at nærmeste konkurrent blir Nissan Leaf, så fint å høre en sammenligning mellom disse.

Noen mener Ionic skal kunne frirulle/Autoseile. Lånte bil og testet dette selv uten hell. Har den likevel denne funksjonen rykker den opp på min ønskeliste sammen med andre bilmerker som tilbyr det. Eks. Mercedes, VW, Volvo, Think ( Classic )

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bno

Sitat fra: moby666 på onsdag 14. september 2016, klokken 05:55
Ser du har hatt leaf tidligere, så det er vel mer naturlig å sammenligne ioniq med leaf istedenfor tesla? Litt overrasket at du synes dekkstøyen var høy. Jeg synes bilen var veldig stille da jeg testet den og faktisk mer stille enn TMS som jeg synes bråker fælt på motorvei.

Har hatt Leaf og da jeg prøvde Ioniq synes jeg det var mer dekkstøy fra ioniq. Tesla MX skuffet meg vedrørende dekkstøy var veldig fremherskende. Digresjon: Burde ha brukt mer ingeniørtimer og byggekost ved bedre støydemping enn disse måkevinge dørene :(. men men.

Crown

Vi har også Leaf, og jeg syntes det var mindre dekkstøy i Ioniq. Men kanskje det var ekstra fin asfalt rundt der jeg testet den, da. Man får uansett ikke testet støydempingen mot underlaget skikkelig før man kjører i vått vær  og hører hvor mye vannskvettingen merkes :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DagfinnN

Sitat fra: moby666 på onsdag 14. september 2016, klokken 05:55
Ser du har hatt leaf tidligere, så det er vel mer naturlig å sammenligne ioniq med leaf istedenfor tesla? Litt overrasket at du synes dekkstøyen var høy. Jeg synes bilen var veldig stille da jeg testet den og faktisk mer stille enn TMS som jeg synes bråker fælt på motorvei.
Et drøyt år siden jeg har kjørt leaf og da klarer jeg ikke å huske dekkstøy så godt at jeg kan sammenligne.
Ser det er forskjellige erfaringer med dekkstøy. Kan det være forskjellige dekk som gjør utslaget?
I morges kjørte kona tidlig å leverte tilbake bilen. Da rapporterte hun om relativt høgt forbruk ca, 1,5. Det var kjølig og følgelig kaldt batteri. Vet jo at Ionic har batterivarmer i teknikk-pakken, så jeg regner med at det ordner biffen om vinteren.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tutti

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 14. september 2016, klokken 09:26
Sitat fra: moby666 på onsdag 14. september 2016, klokken 05:55
Ser du har hatt leaf tidligere, så det er vel mer naturlig å sammenligne ioniq med leaf istedenfor tesla? Litt overrasket at du synes dekkstøyen var høy. Jeg synes bilen var veldig stille da jeg testet den og faktisk mer stille enn TMS som jeg synes bråker fælt på motorvei.
Et drøyt år siden jeg har kjørt leaf og da klarer jeg ikke å huske dekkstøy så godt at jeg kan sammenligne.
Ser det er forskjellige erfaringer med dekkstøy. Kan det være forskjellige dekk som gjør utslaget?
I morges kjørte kona tidlig å leverte tilbake bilen. Da rapporterte hun om relativt høgt forbruk ca, 1,5. Det var kjølig og følgelig kaldt batteri. Vet jo at Ionic har batterivarmer i teknikk-pakken, så jeg regner med at det ordner biffen om vinteren.
1,5 er det egolfen lå på imorges med kjølig og fuktig luft.
Kanskje superdekkene på Ioniq bidrar til lavere forbruk og mer dekkstøy?

robinbj

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. september 2016, klokken 07:27
Tror også at nærmeste konkurrent blir Nissan Leaf, så fint å høre en sammenligning mellom disse.

Noen mener Ionic skal kunne frirulle/Autoseile. Lånte bil og testet dette selv uten hell. Har den likevel denne funksjonen rykker den opp på min ønskeliste sammen med andre bilmerker som tilbyr det. Eks. Mercedes, VW, Volvo, Think ( Classic )

Bilen seiler som bare det:) Må bare huske å skru av motorbremsen(hendler på rattet). Dette blir husket av de forskjellige kjøreprofilene, slik at du kan ha f.eks autoseiling i øko modus og motorbrems i sportsmodus.
2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

Einride

Då har eg prøvekjørt bilen saman med svigers (som vurderar kjøp). Litt billigplastikk på enkelte element i bilen (knappane for justering av speil, til dømes) og veldig uvant med ein feit "midtdelar" i bakruta, men ryggekameraet fungerte greit, så det blir neppe eit veldig stort problem. Elles såg bilen ganske fin ut, både innvendig og utvendig. "Grillen" på bilen blir lys grå om ein vel kvit lakk, dei andre fargane hadde ein litt mørkare gråfarge vart eg fortalt.

Me køyrde ikkje så veldig langt, og med tørr veg og ca 18 grader var det nesten optimalt føre. Men det ser lovande ut. AC på 22 grader, litt 50-60 soner, ein del motorveg (80 km/t, vestlandet...), og flittig bruk av normal og sport-modus enda ikkje forbruket på meir enn 1,28 kwH per mil. Følte òg at bilen rulla mykje lettare ved høgare hastighet enn vår Zoe. Likte godt at ein kan regulere regenerering i tre trinn (fire?).

Takhøgda i baksetet vil nok vere litt problematisk for voksne over 180 cm. Sjølv er eg 176 cm og eg tok akkurat oppi taket når eg satt lent tilbake mot hovudstøtta i baksetet. Det var på ingen måte ubehagelig for meg, men for dei som er høgare kan det nok bli problematisk. Passasjeren framme derimot vil kunne få veldig god beinplass så lenge ingen sitter bak denne personen. Der kunne setet flyttast ganske langt bakover. God justering på førarsida med teknikkpakken (elektrisk justering).

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. september 2016, klokken 07:27
Noen mener Ionic skal kunne frirulle/Autoseile. Lånte bil og testet dette selv uten hell.

Eg kunne setje regen til 0 på bilen med høgre hendel på rattet, og uten at eg prøvde dette særleg mykje virka det då som at bilen berre trilla når ein slapp gassen? Men er ikkje skråsikker, det kan vere at det var ein veldig svak regen der.

Inop

Hallo,

Ny kar på forumet. Har kjørt mye Leaf og eUp og har nå lagt inn bestilling på Ioniq etter å ha prøvekjørt.

Ut fra den lille halvtimen jeg kjørte må jeg si det var en veldig god bil å kjøre! Syntes det var mindre støy i Ioniq enn i Leaf men der har vel dekkvalg alt å si.

Ble veldig imponert over den adaptive cruise controlen. La meg bak en lastebil som den holdt pent følge med. Når en annen bil la seg innimellom justerte bilen seg pent og pyntlig bak den nye bilen. Lane Keep Assist fungerte ok også, men var litt ping-pong innafor filen på motorveien. Skal bli mye texting og facebook mens jeg kjører i denne gitt  :o

Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Goggen123

Sitat fra: Inop på onsdag 14. september 2016, klokken 13:56
Lane Keep Assist fungerte ok også, men var litt ping-pong innafor filen på motorveien. Skal bli mye texting og facebook mens jeg kjører i denne gitt  :o

Bra du var klar over denne funksjonen da - jeg var ikke oppmerksom på den, og at den var på, og ble skuffet over "overaktiv og håpløs servostyring" etter prøvetur - helt til selger informerte om at den var glemt skrudd av etter forrige kunde  :D

Gizmo

Jeg likte LKAS da jeg prøvekjørte bilen, men det er noe helt annet enn autopilot i f.eks. MB E-klasse. Sistnevnte har en aktiv styring som erstatter deg for noen sekunder om gangen. LKAS tar over rattet kun når du holder på å skli ut, altså det er ikke ment som annet enn en nødjustering. Dermed litt rykk og napp. Men, merk også at Hyundai sier at det vil variere om bilen gir et lydsignal eller om rattet justerer seg. Vet ikke mer om parameterene, men erfarte at bilen enkelt seilet over i nabofeltet selv om LKAS var aktivt.

En annen ting som var LITT irriterende på motorvei var at styringen ikke er så presis, men tror ikke det er noe verre enn andre Hyundai. Som en journalist skrev: Det føles som at rattet er koblet til et gummistrikkopplegg for styringen. Men fullt så ille var det ikke. Overhodet ingen dealbreaker for meg, jeg har tross alt 1. gen Leaf i dag...
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA