Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nofuel med ny vegglader til Zoe for IT og TT nett utan jordfeilvern type B

Startet av pudderjagar, lørdag 10. september 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

pudderjagar

Og hvis du då flyttar prinsippet over på ein trafo på 3f 20KVA D/Y trafo samans med eit elbilbatteri så kan du rekna ut kva straum du får der med same prinsippet for DC.

Tru meg, du vært ganske overaska over verdiane som kjem ut av kalkulatoren. :-[
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

Jeg tror egentlig Pudderjagaren ikke er så gal som han forsøker å fremstå. I #6 skriver han at likestrømmen må gå ned til 0 for at likestrømmen skal passere transformator. Da er vi over på det som kalles pulserende likestrøm og ikke glatt likestrøm.

Kanskje denne er til hjelp for jagaren:  http://www.ozvalveamps.org/repairs/fencer.htm
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Siden sauegjerdet har bragt denne diskusjonen helt ut på jordet, og ikke lenger har noen relevans for transf. og skilletransformator foreslår jeg sauegjerdet flyttes til humor og kanari.

Tilbake til faktum:
Glatt likestrøm kan ikke flyte gjennom en skilletransformator.
Derfor er ikke problemstillingen med tilbakemating relevant.

Dersom dette alikevell bekymrer Pudderjagare send en bekymringsmelding til DSB.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Eg snakkar og om tilbakeslag av DC spenningar på fasane og ikkje DC feil mot PE leder.

Spenninga treng ikkje gå heilt ned til 0V for å sleppe gjennom trafoen. Varierer den med kanskje eit par volt så er da nok til at da slepp gjennom tilsvarande variasjonen i spenning korrigert for forholdet mellom primær og sekundærsida. Er variasjonen liten nok så vil ikkje RCD-A funksjonen oppdage dette.

Derfor er straumgjerdet eit meget godt eksempel på prinsippet og kva som skjer.

Trekker du ut kontakten på bilen så går den ned til 0V og med ein trafo på 10 til 20KVA så er da faktisk ein del strøm som slepp gjennom pga at fluksen i trafoen som er opparbeida på sekundærsida vil gå ut på primærsida. Og vips så har du metta den lille summasjonstrafoen som ligg i jordfeilbryter A og den er ute av funksjon. Om den er ute av funksjon lenge eller bare den tida DC går gjennom har eg ikkje fundert på enno.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: Griffel på lørdag 24. september 2016, klokken 20:42
Siden sauegjerdet har bragt denne diskusjonen helt ut på jordet, og ikke lenger har noen relevans for transf. og skilletransformator foreslår jeg sauegjerdet flyttes til humor og kanari.

Tilbake til faktum:
Glatt likestrøm kan ikke flyte gjennom en skilletransformator.
Derfor er ikke problemstillingen med tilbakemating relevant.

Dersom dette alikevell bekymrer Pudderjagare send en bekymringsmelding til DSB.

Da tyder jo på at Griffel ikkje heilt trur på at likestraum kan gå tilbake gjennom ein trafo. Da får no vera hans problem trur eg. Da kan jo av og til vera at han ikkje veit alt om straum. ;)

Ein treng iallfall ikkje store pulesen for å slå ut (mette) ein RCD-A brytar med DC straum.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 21:04
Da kan jo av og til vera at han ikkje veit alt om straum. ;)
Jeg vet i et hvertfall at dette ikke er sauegjerde.

Jeg har også fått med meg at dette er en isolertransf. 1fase 16A omsetning 1/1 som mater et begrenset nett som består av noen få meter kabel og en elbillader. Jeg vet ingen ting om kvaliteten av produktet, men forutsetter at den er god. En type B jorfeilbryter er ikke påkrevet. Om du tror noe annet, send bekymringsmelding.

Å diskutere det du beskriver vil føre diskusjonen alt for langt ut på sauejordet.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Vel, eg tenkte me skulle få ein god diskusjon rundt temaet: normen og terminologi, men dengang ei!

Eg er iallfall ikkje overbevist enno, heller tvert imot.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

Tror Pudderjagaren må ha det inn med teskje. Glatt likestrøm er kontinuerlig og holder samme spenning. Pulserende likestrøm vil ha varierende spenning.

Et batteri eller annen likestrømskilde vil aldri kunne klare å sende strøm gjennom trafo uten kilden blir periodevis inn og utkoblet gjennom byter, transistor o.l.. (Glatt likestrøm gjort om til pulserende likestrøm).
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 23:55
Vel, eg tenkte me skulle få ein god diskusjon rundt temaet: normen og terminologi, men dengang ei!

Eg er iallfall ikkje overbevist enno, heller tvert imot.
For å tilfredstille dette ønsket og å gjøre sauegjerdet og annet til del av topic velger jeg å svare i en "kanari" tråd med et litt utvidet område. :)
Jeg har startet et en ny tråd her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29984.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Nåja, eg trur no heller da er dere som må ha da inn med teskje her.

Eg prøver ein siste gong:
For å mette ein trafo både skilletrafo og summasjonstrafo så treng du bare 1 puls. Lengden på pulsen har liten betydning så lenge da er tilgjengeleg med nok straum. Når ein elbil sender likestraum tilbake på nettet ved ein feil så er den i teorien heilt glatt. Men feilen skyldes ofte at da er ein eller annan halvlederkomponent som sviktar mellom ladaren og batteriet. Den komponenten vil fort skape ein frynsete spenning og kanskje dra den ned til 0V. Men skulle den ikkje gjera DC spenninga frynsete så har du ein glatt DC på avveie, noko som er temaet mitt.

Ein eller annan gong vil bilen bli kobla frå nettet. Da er det same som at spenninga går til 0V. Då vil trafoen lade ut mettninga over primærviklingane og vips så har du ein glatt DC puls gjennom ein RCD og mettning av summasjonstrafoen og dermed er den ute av funksjon. Da er denne mettninga ein RCD-B har som hovedopgave å forhindre.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Da får vi prøve en annen vri:
I alle land unntatt Norge er det ikke et krav om jordfeilbryter type B ved lading mellom en faseleder og N. Norge har valgt en tolkning ut fra at vi har minst tre nettsystemer og finner det enklest å kreve B over alt.

En jordfeilbryter er ikke primærbeskyttelse mot jordfeil.
1. Isolasjon
2. Jordledning
3. Jordfeilbryter
Her snakker vi om et isolert begrenset nett med kun en faseleder og N isolert fra alt annet, dette er en minst like god løsning.
Hvorfor kreves det ikke i andre land? Fordi med lading mellom en fase og N vil en overledning fra + til jord normalt løse ut en Type A eller sikringen.

Se også http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29984.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatDa er denne mettninga ein RCD-B har som hovedopgave å forhindre.

Feil! En type B jordfeilvern går like herlig i metning ved glatt likestrøm som en type A.

Derimot har den en egen deteksjon av likestrøm på toppen av hva en type A har.

Det er mulig å lese seg opp her: http://www04.abb.com/global/seitp/seitp202.nsf/0/740f1caaeb62137fc1257fe900545279/$file/Guia+Técnico+ABB+-+Diferenciais+Tipo+B_EN.pdf
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Ja, en jordfeilbryter A så vel som B har en oppgave: å koble fra kretsen med jordfeil. A type klarer ikke å detektere glatt likestrøm, derfor benyttes B for likerettere. Det er ingen filterfunksjoner den fjerner hverken DC eller CO2 fra ledningene.

Men det forklarer forsåvidt ikke hvorfor en kan kjøre uten A eller B vern på sekundærsiden av skilletransformator. Den enkle forklaringen er at dette er et isolert system med liten utstrekkning. Så lenge det er isolert på denne måten er muligheten for jordfeil tilfredstillende «eliminert» følgelig er det ikke behov for jordfeilbryter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fnatti

Dette er jo veldig interessant, så jeg sendt en bekymringsmelding til DSB og har fått svar: 

Hei!
I den faste installasjonen kan den som prosjekterer velge flere metoder for sikkerhet. Når det gjelder anlegg for bruk av ikke elektrofagfolk (altså privatpersoner) kan tre metoder velges:

1.   Automatisk utkobling
2.   Elektrisk adskillelse
3.   Dobbeltisolasjon

Det er altså intet i veien for å benytte skilletrafo (nek 400 avsnitt 413) istedenfor jordfeilbryter (nek 400 avsnitt 411) i den faste installasjonen.
Valget ligger hos prosjekterende / installatør.

Men ved bruk av skilletrafo er det viktig å sjekke inrush strømmer for ladesystemet.

pudderjagar

Her har ikkje DSB svart på problemet her desverre. Dei har henvist til jordfeilbryter type A og da stemmer som dei skriver.

Men problemstillingen her er jordfeilbryter type B. Denne skal beskytte mot tilbakeslag av likestrøm på fasene hvis da skjer ein feil på laderen i bilen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA