Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av alhaage, mandag 05. september 2016, klokken 14:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

#75
Sitat fra: Kavorka på onsdag 07. september 2016, klokken 15:43
Jeg kan dele min erfaring fra i sommer da jeg ladet med danskenes husholdningskontakt. Da brukte jeg Teslas danske adapter, passet på å avlaste vekt av kladd og passet på at kontakt og støpsel sto godt (IP44). Hytten var 5 år gammel, så det var ikke gammelt el-anlegg.

- Etter en god time med 13A lading dro jeg ut plugg, som var blitt betydelig varmere enn kroppstemperatur, vil tippe 40-50 grader.
- Etter ytterligere en time med 10A lading var pluggen betydelig kaldere, godt under 30 grader.

Lurt det. Jeg gjorde det samme selv i danmark i sommer. Testet først 10 ampere. Deretter testet jeg 14-15 ampere for å kjenne etter varmgang. Når jeg ikke merket problemer ved 14-15 amp (spenningsfall eller intens varme) ladet jeg med god samvittighet på 9 amp på natta. Tror dog sikringen gikk når jeg ladet litt på 16a.

Interessant nok gikk sikringen dersom man brukte mikroen på kjøkkenet, selv om stikket jeg ladet fra var på er soverom to rom bortenfor. Tydeligvis dratt kursen via via via.

En ukyndig ville nok enten ladet med 5-10 amp, dvs skrudd ned og vært fornøyd med det. Eller kjørt 15 min bort til superchargeren. Det gadd naturligvis ikke jeg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nofuelno

Sitat fra: PST på onsdag 07. september 2016, klokken 14:07
Trenger ikke å være elektriker for å skifte kontakt eller bytte ledning så lenge den ikke er over 16A eller 3 fase.
....men det kan på ingen måte anbefales å gjøre det selv !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

Ofte er det bedre å gjøre det selv enn å ikke gjøre det.

Det er nemlig alternativet for mange med begrenset økonomi.

Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02

Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"

...men for vanskelig for komfyrprodusenten KPS som leverte komfyrer der støpselet fikk varmgang grunnet feilmontasje.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02
Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"
Mange kan, mange kan ikke, noen tror de kan men...
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02
Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"

Hva slags sikring snakker du om å slå av?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Dampmaskin

Sitat fra: fredag på fredag 09. september 2016, klokken 12:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2016, klokken 11:02
Å slå av en sikring, og feste 3 ledninger er ikke akkurat "rocket science"

Hva slags sikring snakker du om å slå av?
Jeg stemmer for livsforsikringen. ;)

minim

Hvilken temperatur er normalt å se på skruene på sikringen på en 15A kurs med 100% last etter 4-5 timer med lading?
-vw multivan

Elmo

Sitat fra: minim på torsdag 20. oktober 2016, klokken 18:20
Hvilken temperatur er normalt å se på skruene på sikringen på en 15A kurs med 100% last etter 4-5 timer med lading?
Hvis du snakker om gamle porselen skrusikringer så er det så avhengig at hvor godt de er skrudd til og hvor rene kontaktflatene er, at spørsmålet er like ullent som å spørre "hvor stor er en bil".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

minim

Glemte å nevne det. Snakker om et Eaton B15A 30mA kombivern fra 2014. 4kvadrat kabel.
-vw multivan

elektrolux

#85
Litt over kroppstemperatur det der. Hyperpyrexia feber så blir det omtrent likt. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fever#Hyperpyrexia

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PST

Sikringer skal ikke under normal bruk bli varmere en omgivelsene sine. Blir de varme så er det overbelastning eller en feil. Over 40 grader celsius alt for mye.

minim

#87
Det er ikke overbelastning etter hva jeg kan se. Måler 13.5A med tang amperemeter. Skruene sitter også greit og de skal ikke trekkes med mer enn 2.4Nm. Klarer ikke å kjenne at den er noe særlig varm på overflaten/plasten. Skruene får jeg ikke fingrene innpå, men man kjenner at det er litt varmere i metallet noe som vises godt på thermokameraet. Forresten, IKKE prøv å gjør dette hjemme, temperaturmåling for hånd ble gjort med spenningsløs tavle. Jeg ser ingen åpenbare feil heller. Kabel er 4kvadrat helmantlet PFSK som er godt innenfor kravet til spenningsfall og strømføringsevne på det strekket jeg har den på. Kan alltids flytte over til en annen kurs for å se om det forandrer seg, men jeg vil tro at det bare gjør problemet større siden denne står på enden og er bedre "ventilert" på siden enn de i midten. Overflate temperaturen i skapet er roughly 25-27 grader.

Jeg prøvde også å skru av forvarming av tappevann og bruke jevnt mye varmtvann en dag  slik at kolben lå mye inne og tok regelmessig måling av den kursen og den var da oppe i 45 grader ca.. Er nesten så jeg begynner å tro at dette er "normalt" ved så høy belastning kontinuerlig. Enda en veldig god grunn til å få opp større kurs og større marginer :) 

Det kan selvfølgelig være at FLIR kameraet viser feil, men det bruker å være ganske pålitelig. Kan sjekke det med et IR-thermometer for å bekrefte, men det har ikke samme nøyaktighet som FLIR.

For ordens skyld, jeg lader ikke på 13A lenger. Dette var kun gjort kontrollert for å sjekke at det ikke var problemer med varmgang. En justering bare ned til 10A gjør underverker for temperaturen :)

FDV på sikring
http://efobasen.efo.no/produkt-detaljer?pn=1654752
-vw multivan

KjellG

Pussig at det er varmere oppe enn nede. Strømskinnene som fungerer som kjøleribbe?

KjellG

Sitat fra: PST på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:04
Sikringer skal ikke under normal bruk bli varmere en omgivelsene sine. Blir de varme så er det overbelastning eller en feil. Over 40 grader celsius alt for mye.

En automatsikring har et overbelastningsvern. Normalt er dette et bimetallvern. Bimetallet blir varmt straks det går strøm i sikringen, ikke idet strømmen passerer merkestrøm. En slik sikring med 100% last vil bli varmere enn omgivelsene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA