Rekkevidden på elbiler

Startet av bno, søndag 04. september 2016, klokken 08:54

« forrige - neste »

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

DagfinnN

Jeg synes denne debatten går i feil retning.
Ja - noen vil klare seg med bare en kortrekkevidde bil og
Ja - noen kjører 20 mil om dagen med begge bilene i husholdningen og kan ikke ha noen rimelig elbil.

Hvorfor fokusere på unntakene. Jeg påstår at mellom 500.000 og 1 mill. biler kan byttes ut med en rimelig kortrekkevidde elbil. Det er så mange som har 2 fossiler og som ikke kjører mer enn 5 - 10 mil om dagen. Av forsikringsstatistikken ser en at de fleste har forsikring for 20.000 km i året eller mindre. Da kan man ha en daglig elbil i tillegg til fossil for langturer, henger osv.
Dette må være målet å få til de neste 2 årene. I dag har vi ca 100.000 elbiler. Om vi får nærmere 1 million ved å sørge for at de fleste tobilshusholdninger har 1 EL, vil det ha enorm effekt på lufta mange steder.
Vær pragmatisk og fokuser på det som monner.
Det er halvparten av befolkningen som har bare 1 bil - fossil. La disse beholde denne til lang rekkevidde på elbil er vanlig. Bruk kreftene til å overtale 2 bils husholdningene til å skifte ut en fossil med EL.
Entusiaster som kjører Trondheim - København med en bil som må lades hver 10. mil, er unike. Ære være dem for det. Resten av befolkningen er ikke det.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Electrix

Jeg venter også på en bil som er større en leaf og har lengre rekkevidde, gjerne et sted mellom Leaf og Tesla, men til en akseptabel pris før jeg hiver ut dieselstasjonsvogna.

Men når det gjelder hageavfall og andre "skitne" ting så har jula en super løsning med deres storsekk til 129,- Den kan man fylle opp når det passer og slenge baki leafen når det passer å levere. Den er av så tykk plast at ikke grener og slikt stikker gjennom. Og for min del blir det mye kortere, raskere og billigere å ta to turer til gjennvinningsstasjonen med elbilen enn å kjøre dieselbilen to ganger gjennom bomringen for å hente og levere henger hos familien. Kan jo også nevne at det går mye raskere å vippe ut og tømme en slik sekk enn å lesse av en henger.

Se gjerne denne tråden for mer tips om lasting i elbil, selv om den gjelder Leaf er det mange elbiler som er ganske like.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28949.0.html

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

eha

#49
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 09:41
Jeg synes denne debatten går i feil retning.
Ja - noen vil klare seg med bare en kortrekkevidde bil og
Ja - noen kjører 20 mil om dagen med begge bilene i husholdningen og kan ikke ha noen rimelig elbil.

Hvorfor fokusere på unntakene. Jeg påstår at mellom 500.000 og 1 mill. biler kan byttes ut med en rimelig kortrekkevidde elbil. Det er så mange som har 2 fossiler og som ikke kjører mer enn 5 - 10 mil om dagen. Av forsikringsstatistikken ser en at de fleste har forsikring for 20.000 km i året eller mindre. Da kan man ha en daglig elbil i tillegg til fossil for langturer, henger osv.
Dette må være målet å få til de neste 2 årene. I dag har vi ca 100.000 elbiler. Om vi får nærmere 1 million ved å sørge for at de fleste tobilshusholdninger har 1 EL, vil det ha enorm effekt på lufta mange steder.
Vær pragmatisk og fokuser på det som monner.
Det er halvparten av befolkningen som har bare 1 bil - fossil. La disse beholde denne til lang rekkevidde på elbil er vanlig. Bruk kreftene til å overtale 2 bils husholdningene til å skifte ut en fossil med EL.
Entusiaster som kjører Trondheim - København med en bil som må lades hver 10. mil, er unike. Ære være dem for det. Resten av befolkningen er ikke det.

Jeg skjønner at det kan virke fornuftig å be alle med én fossil å anskaffe seg en elbil til daglige gjøremål i tillegg. Men jeg kan med hånden på hjertet si at det hadde ikke vært aktuelt for oss. Vi har en fossilbil som oppfyller alle kravene våre (ser bort fra at vi nå trenger en større bil), så hvorfor skal vi kjøpe en til? Det gir ikke mening.

Unntaket for dette er de som bruker bil til pendling inn til storbyer. Dette gjelder en del, og jeg tror at mange av disse allerede har anskaffet seg en elbil av økonomiske årsaker.

Si meg: Gitt at vi ikke allerede hadde bestilt en Tesla Model X, og beholdt Golf-en. Hvorfor skulle vi supplere med en liten elbil til daglige gjøremål?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

DagfinnN

#50
Les det jeg skriver. Jeg vil at de som har 2 fossiler bytter ut 1 med EL. De som har kun 1 fossil, må vurdere sitt behov og grad av entusiasme mens vi venter på rimelige elbiler med lang rekkevidde.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

eha

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 09:51
Les det jeg skriver. Jeg vil at de som har 2 fossiler bytter ut 1 med EL. De som har kun 1 fossil, må vurdere sitt behov og grad av entusiasme mens vi venter på rimelige elbiler med lang rekkevidde.

Beklager. Jeg dementerer og ruller meg i brennende tjære :) Da er vi enige!

Leste rett og slett feil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Dampmaskin

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 09:51De som har kun 1 fossil, må vurdere sitt behov og grad av entusiasme mens vi venter på rimelige elbiler med lang rekkevidde.
***hostPHEVhost***  :D

DagfinnN

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

tomrh

Jepp. Majoriteten på forumet her er nok folk i 40-60 års alderen, med god økonomi og stor sans for frihetsfølelse. Er vi en signifikant andel? F.eks. så reiser sønnen min på 20 med tog og klarer seg uten bil, han blir happy for å kunne overta vår i-MiEV som sin første og eneste bil. Oppvoksende ungdom vil gjerne ha elbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

eha

Sitat fra: tomrh på onsdag 07. september 2016, klokken 10:31
Oppvoksende ungdom vil gjerne ha elbil.

Vri på det: Fossilbilen dør ut i takt med sine eiere? :)

Jeg er for øvrig 37  ;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

tomrh

Bare ungdommen du da. ;)

Ungdom og unge voksne har ikke særlig sterk kjøpekraft men vil egentlig ha elbil. Etterspørselen etter elbiler hadde vært større om utvalget hadde kunne møtt denne gruppen sin økonomi. Forresten interessant å observere brukte trillinger. De rives bort fra finn selv om det bare koster 50.000 ekstra for en ny. Det er nok fordi mange ikke har disse 50.000 ekstra men vil ha en ok elbil likevel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kanutten

Sitat fra: tomrh på onsdag 07. september 2016, klokken 10:49
Ungdom og unge voksne har ikke særlig sterk kjøpekraft men vil egentlig ha elbil.

Vet du dette, eller er det noe du antar?

tomrh

#58
Jeg antar bare.
At ungdom vil ha elbil har det vel ikke vært gjort undersøkelser på?
At ungdom har svak kjøpekraft er allment kjent.

Edit: Unge vil i større grad ha elbil enn andre (2014):
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/folk-vil-ikke-kjoepe-elbil/a/10146828/
Sitat
Ser en på alder, er det de unge mellom 18 og 29 år som i større grad sier de vil gå i retning av el-bil
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bno

Sitat fra: eha på onsdag 07. september 2016, klokken 10:39
Sitat fra: tomrh på onsdag 07. september 2016, klokken 10:31
Oppvoksende ungdom vil gjerne ha elbil.

Vri på det: Fossilbilen dør ut i takt med sine eiere? :)

Jeg er for øvrig 37  ;D

Javel, har ikke hatt fossilbil de siste 5 år. Glad jeg har bestilt TM3 jeg er 63  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA