Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tazzari Zero

Startet av Erland, torsdag 21. oktober 2010, klokken 12:50

« forrige - neste »

Erland

Hei,
ble tidligere oppfordret til å komme tilbake med noen brukererfaringer ang Tazzari Zero.

Jeg har nå vært å hentet min splitter nye Zero. Den ankom Trondheim i går kveld og jeg transporterte den videre på bilhenger. Selfølgelig måtte vinteren komme akkurat da. Det var såpeglatt og bremsene på hengeren hadde en tendens til å fryse fast, noe som førte til meget forsiktig kjøring med så få oppbremsinger som mulig. Det gikk bra :D.

Bilen står nå i Carporten og får sin første lading så den er klar når vinterhjulene ankommer. De bestilte jeg i dag. Pr idag er det ingen forhandlere i Trøndelag. Blir dermed pent nødt til å forholde meg til Enviro Elbilsalg hvor jeg kjøpte bilen. Jeg er overbevist om at det kommer til å gå bra. Ellers finnes det flere forhandler i Trondheim som har erfaring med elbiler. Det går sikkert bra å bruke disse i samråd med Enviro Elbilsalg. Ellers kan jeg nevne at jeg har fått servicemanualen for det elektriske systemet og for tiden leser jeg meg opp litt på de forskjellige styresystemene med BMSer, batterier osv. Resten av bilen er ganske basic og representer ingen utfordring for meg da jeg er ganske bra til å skru bil selv (må passe på å ikke bli for kjepphøy nå).
Foreløpig har jeg ikke mere å komme med før jeg har fått skodd bilen med vinterdekk.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

cra

Du kan kanskje si litt om comforten på bl.a. setene? For du har vel sovet i bilen i natt?  :)  :D

Blir spennende å følge med etterhvert som du kommer med mer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2024.20.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Erland

Når det gjelder soving foretrekker jeg senga ;).
Ellers kan jeg si at setene virker komfortable nok. De er av sort eco skinn (hva nå det er) og virker faste og fine i stoppen.
De er regulerbare frem og tilbake, og i bakerste stilling sitter jeg med bena behagelig utstrakt med mine 190cm og 110 kg.

Jeg har såvidt prøvekjørt Buddy og der satt jeg trangt. Et litt stivt venstreben krever at jeg må sitte relativt langt fra pedalene.

Elmo: Den ser akkurat ut som min. Du får fortelle om dine inntrykk etter at du har prøvd den

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Ken

Merkelig nok så jeg en Tazzari i Kristiansand, Vågsbygd et par dager siden. Full av reklame. Jeg satt i gang jakt på den med min Think og tror at den forsvant oppi Skillingsheia.
Visste ikke at det var en forhandler i Sørlandet.
Artig bil utseende messig.

Du som eier den kan ringe 46813580.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#5
Jeg prøvekjørte hos nofuel på fredag.

Morsom "bil". Førsteinntrykket av kjøreturen var litt go-cart. Veldig tight i styring, fast i fjæring/demping. og litt mye støy. Men setene var justerbare og gode, og det var virkelig god plass selv til meg på 186cm/110kg med lange bein. Bilen var veldig sprek både på fartsinnstilling "normal" og "sport". Som elektrolux sa tidligere var det mekanisk støy fra drivverket i tillegg til støyen fra AC-motoren. Uvant som meg som kjører lydløs DC-PSA.
Den har plast-karosseri og glassfiber-bunn og er helt uten støydempingsmatter så det er ikke rart at det støyer. Selgeren sa at produsenten jobber med å utarbeide hvor støydempingsmatter skal plasseres, og alle nofuel selger vil få dette ettermontert.
Alt i alt syns jeg bilen var interessant. Det jeg mislikte mest var kanskje at diesel påfyllingen til kupevarmeren var inni/nedi bagasjerommet. Og så er jo prisen for høy, iallefall sammenliknet med i-MiEV.

De hadde en ny Buddy med Ni-MH batterier inne også, så vi tok en prøvetur med den og. Jeg har aldri sittet i en Buddy/Kewet før, så det overrasket meg at denne faktisk hadde like mye motorstøy som Tazzari'n. Dog har Tazzari'n mekanisk drivverkstøy i tillegg. Buddy'en var ikke så god å sitte i, sitter liksom litt vel rett-opp-og-ned syns jeg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2024.20.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Erland

Jeg har kjørt litt med bilen i går og i dag.

Venter fremdeles på vinterhjulene, men nå er alt det glatte regnet bort. Bilen virker sprek og den bråker mye som Emo sier. Noen strategisk riktig plasserte dempingsmatter vil nok gjøre susen her.

Et dempekit fra fabrikken forventes ila nov/des. Tar etter sigende en times tid å montere.

Ellers kan det nevnes at fjæring og demping er i fasteste laget. Derfor har Enviro elbilsalg funnet frem felger som er 14" istedenfor 15". Dette gjør at en kan gå opp i profil på dekket for å få samme rulleomkrets som orginalhjulene (175/55-R15). Vinterdekkene blir da 165/65-r14, og disse skal gi bilen en litt mykere- og også stillere gange.

Diselvarmeapparatet klarte å holde rutene duggfrie med + 3C og øsende regnvær. Eneste aber er at varmeapparetet ikke kan stå på uten at tenningen er påslått. Dette skyldes at bilen ikke har et 12v batteri, men bare en DC/DC konverter.

Dekkstøy tiltross, så storkoste jeg meg når jeg kjørte til butikken i dag uten å slippe ut CO2  ;D.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

elektrolux

Interresant lesning.

Kanskje jeg burde lagt pengene mine i en Tazzari i stedet for SAM'en likevel? Uansett kan den nok ikke matche 3 hjulerens cockpit følelse. En følelse som får deg til å føle deg som en jagerpilot og som jeg enda husker med glede fra CityEl'en. Skulle nesten ønske en hadde et par missiler å fyre av når trafikken tetter seg til. ;D

Var hyggelig å høre at bilen faller i smak også etter prøvetur.

Takk for førsteinntrykkene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erland

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. oktober 2010, klokken 21:32
Kanskje jeg burde lagt pengene mine i en Tazzari i stedet for SAM'en likevel? Uansett kan den nok ikke matche 3 hjulerens cockpit følelse. En følelse som får deg til å føle deg som en jagerpilot og som jeg enda husker med glede fra CityEl'en. Skulle nesten ønske en hadde et par missiler å fyre av når trafikken tetter seg til. ;D
Jeg syns også SAMen ser artig ut.
Cockpit følelsen i Tazzarien er vel ikke den samme. Med unntak av at baksetene mangler, er den som en vilken som helst liten bil innvendig.
Vinterhjulene kom i dag og jeg har tatt en liten prøvetur med de. Bilen ble ikke til å kjenne igjen; mye mindre støy, lettere på rattet og bedre fjæring.

Bilen er kvikk og morsom å kjøre. Kommer fort opp i 80 og fortere for den saks skyld, men jeg trives best med den grønne knappen inne. Da går den akkurat 65 km/t med gassen i bånn og jeg slipper den lett irriterende gass av og på følelsen pga regenereringen.


Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

eledille

Sitat fra: Tazzari på onsdag 27. oktober 2010, klokken 12:45...og jeg slipper den lett irriterende gass av og på følelsen pga regenereringen.
Tazzari

Hmm. Det høres ut som om Tazzari har bomma litt med kontrollen av regenereringen. Slår den seg brått på når man slipper gassen?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Eneste kjøretøyene jeg kjenner til som regenerer ideelt er Think Classic og Vectrix Scooter.

På Think skal et lite trykk på bremsen til eller fartsøkning på 5 km/t til for å aktivere regen, mens på Vectrixen må man vri håndtaket i motsatt retning.

Tror de som designer systemer med regen når man slipper strømpedalen mener det er lurt for å få enegien tilbake til batteriene, men i praksis får man krampe i foten av at man ikke kan slippe strømpedalen uten å bremse.

Man må bruke 3 gangere så mye strøm for å gjenvinne farten man hadde dersom denne mistes grunnet regenerering, så skal en kjøre økonomisk skal en hverken bremse eller regenerere, men tilpasse farten til trafikken slik at en triller mot lyskryss etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erland

Sitat fra: eledille på torsdag 28. oktober 2010, klokken 08:18
Hmm. Det høres ut som om Tazzari har bomma litt med kontrollen av regenereringen. Slår den seg brått på når man slipper gassen?
Ja. Det er vanskelig å finne riktig gasspedalstilling for å holde helt jevn fart.
Jeg går utfra at dette kan fikses ved en softwareoppdatering, hvis fabrikken er lydhør for feedback.

Er enig med elektrolux sin teori om at forbruket faktisk stiger med regenerering i hytt og pine.

Nå skal det sies at fenomemet blir mindre fremtredende når man nærmer seg de respektive fartsmodusenes topphastighet;
Rød: ca 100kmt (har ikke prøvd denne enda pga batteriinnkjøring)
Gul: ca 85 kmt
Grønn: ca 65kmt
Blå: ca 75kmt (denne modusen er for glatt føre med redusert aks og regen). Hvis jeg må over 60 bruker jeg gjerne denne.

Man kan fritt bytte modus når man kjører.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Elmo

Sitat fra: Tazzari på onsdag 27. oktober 2010, klokken 12:45
... jeg trives best med den grønne knappen inne. Da går den akkurat 65 km/t med gassen i bånn og jeg slipper den lett irriterende gass av og på følelsen pga regenereringen.
Sitat fra: Tazzari på torsdag 28. oktober 2010, klokken 09:53
Det er vanskelig å finne riktig gasspedalstilling for å holde helt jevn fart.
Når du sier det så reagerte faktisk jeg også på det, enda jeg er vant til PSAen som jo regenererer med en gang du slipper gassen helt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2024.20.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Tazzari på torsdag 28. oktober 2010, klokken 09:53
Sitat fra: eledille på torsdag 28. oktober 2010, klokken 08:18
Hmm. Det høres ut som om Tazzari har bomma litt med kontrollen av regenereringen. Slår den seg brått på når man slipper gassen?
Ja. Det er vanskelig å finne riktig gasspedalstilling for å holde helt jevn fart.

Finnes det ikke cruise control på bilen ? Jeg kjører jo diesel foreløpig, men vil nok tro at oppunder 90% av kilometerne kjøres med CC på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erland


Finnes det ikke cruise control på bilen ? Jeg kjører jo diesel foreløpig, men vil nok tro at oppunder 90% av kilometerne kjøres med CC på...
[/quote]

Har ikke funnet knappen som aktiverer CCen ;D.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA