Batteri-degenerering og "Vehicle Life Time"

Startet av Sebass, lørdag 27. august 2016, klokken 10:29

« forrige - neste »

Trond.m

Litt OT, men et apropos til diskusjonen om Ah vs KWh. BMW  oppgir "Rated voltage" for batteriet til 360V på 60Ah og 353V for 94Ah. Dermed blir kapasiteten i kWh noe mindre enn forholdet 94 / 60.

LMOR

Og gir en bedre margin som igjen gir mer forutsigbar utnyttelse og ladehastighet helt opp til 90+ %
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Men uansett hvordan en snur og vrir gir kWh en riktigere beskrivelse av batterikapasitet enn Ah.

(eller alternativ til kWh: J. Ett wattsekund = én joule).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Som jeg skrev litt høyere opp, så kan en økning fra 20 til 30kWh skje enten ved å legge til 50% flere celler, og da er kWh opplagt fornuftig å bruke.

Men siden forskjellen mellom 60Ah, 94Ah og 120Ah versjonene av i3, er hvilken modul med samme formfaktor som benyttes, og altså det reelle forskjellen, så er det et naturlig valg.

bjorngb

Ah er greit, men BMW er vil ikke konsekvente. Hvorfor oppgis ikke snittforbruk i Ah?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Ferry

Da har jeg lest gjennom alle innleggene på ny, og så vidt jeg kan skjønne er samtlige enige i at kWh er den beste måten å oppgi batterikapasitet på. BMW oppgir selv hhv. 18,8 kWh og 27,2 kWh for gammel og ny i3.

LMOR

Jeg er ikke enig i det. 94Ah vs 60Ah er fakta, 27,2 er ikke. Jeg har ikke hatt lavere enn 29,9 så langt. Uansett er kapasiteten en variabel.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 11:20
Som jeg skrev litt høyere opp, så kan en økning fra 20 til 30kWh skje enten ved å legge til 50% flere celler, og da er kWh opplagt fornuftig å bruke.

Men siden forskjellen mellom 60Ah, 94Ah og 120Ah versjonene av i3, er hvilken modul med samme formfaktor som benyttes, og altså det reelle forskjellen, så er det et naturlig valg.

Den eneste grunnen til å bruke Ah er å gjøre det vanskelig å sammenligne batteristørrelsen med konkurrentene sine batteristørrelser...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

LMOR

Men det er vel bortkastet uansett. 33kWh på i3 er ikke sammenlignbart med Tesla S osv.

Ferry

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 13:08
Jeg er ikke enig i det. 94Ah vs 60Ah er fakta, 27,2 er ikke. Jeg har ikke hatt lavere enn 29,9 så langt. Uansett er kapasiteten en variabel.

La meg få dette helt klart, du mener at kapasiteten i Ah er en konstant? Ettersom kapasiteten i kWh varierer, så må vel da spenningen variere? Hvis matematikken skal gå opp, så må det nesten bli slik.

Rollep

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 13:34
Men det er vel bortkastet uansett. 33kWh på i3 er ikke sammenlignbart med Tesla S osv.
Hvorfor er det ikke sammenlignbart? Er det ikke sammenlignbart med biler i samme klassen heller, Leaf, Zoe, eGolf osv.

Beckern

Tror Ah begrepet er tett knyttet til Samsung. Det er de som oppgir modulenes energimengde med Ah.
Akkurat som man beklagelig vis gjør på f.eks elverktøy også.
Dette har BMW beklageligvis tatt med seg. kWh er det eneste logiske målet å bruke.
Nettopp endringen i nominell spenning sier jo nettopp hvor ubrukelig Ah er.

LMOR

Sitat fra: Ferry på søndag 28. august 2016, klokken 13:37
Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 13:08
La meg få dette helt klart, du mener at kapasiteten i Ah er en konstant? Ettersom kapasiteten i kWh varierer, så må vel da spenningen variere? Hvis matematikken skal gå opp, så må det nesten bli slik.
Nei, som Beckern skriver er det stemplet på pakkene, akkurat som på alle andre batterier. 60Ah versjonen er full av 60Ah stempel, 94Ah ... osv.
Men siden BMW varierer hvor høy spenning de lader til, til og med i løpet av en tur, både på ny og gammel versjon, så er ikke 27,2 er tall det er fornuftig å legge i modellnavnet.

Men dette sporer helt av, det er ikke noe problem å få tak i alle tallene for å sammenligne, og det er ikke slik at alle andre elbiler har kWh estimatet som en del av modellnavnet  ;)

LMOR

Sitat fra: Rollep på søndag 28. august 2016, klokken 15:00
Hvorfor er det ikke sammenlignbart? Er det ikke sammenlignbart med biler i samme klassen heller, Leaf, Zoe, eGolf osv.
NEI, selvfølgelig ikke. Det er ikke slik at en Leaf, Zoe, eGolf, Ford... og i3 kjører like langt på 33kWh.
Da må vi gjøre som i USA og alltid publisere kapasitet sammen med km per kWh.
Det er så langt ingen biler som er like effektiv som i3. Derfor er det fornuftig av BMW og ikke la andre merker bruke kWh på batteriet som et bevis for at de kjører like langt eller lengre.
Ah er helt ubrukelig for å sammenligne, men peker på den "synbare" forskjellen mellom cellepakkene.

Rollep

Sitat fra: LMOR på søndag 28. august 2016, klokken 17:30
Sitat fra: Rollep på søndag 28. august 2016, klokken 15:00
NEI, selvfølgelig ikke. Det er ikke slik at en Leaf, Zoe, eGolf, Ford... og i3 kjører like langt på 33kWh.
No shit, så mye har faktisk jeg også skjønt ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA