Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader

Startet av Linda Olsen, tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Forskjell på kan og skal :)

Primært er der vel fordi man på fastmontert utstyr ikke får koblet mere til kursen.

Med stikk kan du alltids lage forgreninger og koble på langt mer enn stikket tåler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Beckern

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. august 2016, klokken 10:32
Forskjell på kan og skal :)

Primært er der vel fordi man på fastmontert utstyr ikke får koblet mere til kursen.

Med stikk kan du alltids lage forgreninger og koble på langt mer enn stikket tåler.

Grunnen til at jeg spør er at det står en ubrukt 20A automat i sikringsskapet.
Ikke noe stort problem å bytte den ut men det er jo aldri noe gøy å kaste fullt brukbare ting.



Johnny

Bør jeg koble varmtvanntanken min fast med 20A sikring?
TMS og eGolf.

Griffel

#78
Sitat fra: Johnny på mandag 01. august 2016, klokken 17:51
Bør jeg koble varmtvanntanken min fast med 20A sikring?
Har varmtvanntanken 3,6kW varmeelement bør du det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Beckern på mandag 01. august 2016, klokken 14:26
Grunnen til at jeg spør er at det står en ubrukt 20A automat i sikringsskapet.
Ikke noe stort problem å bytte den ut men det er jo aldri noe gøy å kaste fullt brukbare ting.
Da kan du ikke benytte en 16A CEE eller Schuko til ny kurs for elbillading.
Da blir det Ladeboks eller 32A kontakt. Ladeboks anbefales. Om du trenger jorfeilbryter B type avhenger av ladebokstype.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Kan en ikke bruke 16A CEE heller nå da? Trodde det var shuko som hadde begrensningen.
Hvis du da ikke mener at shuko og CEE er det samme. Når noen snakker om CEE stikk tenker jeg på runde industri stikk.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 01. august 2016, klokken 21:49
Kan en ikke bruke 16A CEE heller nå da? Trodde det var shuko som hadde begrensningen.
Hvis du da ikke mener at shuko og CEE er det samme. Når noen snakker om CEE stikk tenker jeg på runde industri stikk.

Du kan benytte 16A CEE, men kun med en 16A sikring eller lavere. Med 20A sikring må du evt. benytte 32A CEE. Og da må du ha en ladestasjon som er godkjent for tilkobling til 32A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

#82
Ja, det vet jeg, men jeg tolker Griffel sitt innlegg som om at max strøm med CEE er 10A.
Det kan vel ikke være mulig?
Men når jeg leser litt nøyere, så er vel svaret basert på at det allerede står en 20A sikring som han vil bruke, og da kan du selvsagt ikke sette opp en 16A CEE stikk.
Da blir løsningen enten en fastmontert ladestasjon eller å bytte ut eksisterende sikring med en 16A sikring.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

#83
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 01. august 2016, klokken 23:32
Ja, det vet jeg, men jeg tolker Griffel sitt innlegg som om at max strøm med CEE er 10A.
Det kan vel ikke være mulig?
Hvordan er en slik tolking mulig?
Sitat fra: Griffel på mandag 01. august 2016, klokken 09:37
Setter du opp en 16A CEE stikkontakt kan denne maksimalt sikres  16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

#84
Ja hvordan Griffel.

Da kan du ikke benytte en 16A CEE eller Schuko til ny kurs for elbillading.
Da blir det Ladeboks eller 32A kontakt. Ladeboks anbefales. Om du trenger jorfeilbryter B type avhenger av ladebokstype.

Jeg forklarer vel ganske greit hvorfor jeg tolket det slik. Det var for at jeg overså at du refererte til en 20A sikring

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

#85
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 02. august 2016, klokken 00:25
Ja hvordan Griffel.

Da kan du ikke benytte en 16A CEE eller Schuko til ny kurs for elbillading.
Da blir det Ladeboks eller 32A kontakt. Ladeboks anbefales. Om du trenger jorfeilbryter B type avhenger av ladebokstype.
Svaret ligger i ordet Da.
Spørsmålet:
SitatGrunnen til at jeg spør er at det står en ubrukt 20A automat i sikringsskapet. .... aldri noe gøy å kaste fullt brukbare ting
Svaret:
Sitat
Da kan du ikke....
Det er altid lurt å lese spørsmålet før svaret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. august 2016, klokken 23:02
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 01. august 2016, klokken 21:49
Du kan benytte 16A CEE, men kun med en 16A sikring eller lavere. Med 20A sikring må du evt. benytte 32A CEE. Og da må du ha en ladestasjon som er godkjent for tilkobling til 32A kurs.

En trenger da ikke en 32A ladestasjonen om sikringen er 20A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:15
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. august 2016, klokken 23:02
Du kan benytte 16A CEE, men kun med en 16A sikring eller lavere. Med 20A sikring må du evt. benytte 32A CEE. Og da må du ha en ladestasjon som er godkjent for tilkobling til 32A kurs.

En trenger da ikke en 32A ladestasjonen om sikringen er 20A

Jo, hvis du setter opp en 32A CEE så. Da må ladestasjonen utstyres med 32A CEE også, og for å kunne gjøre det må den være godkjent for tilkobling til en 32A kurs. Det er ikke de fleste 16A ladestasjoner, de stopper gjerne på 20A. Grunnen er f.eks dimensjon på intern kabling, slik at man sørger for stor nok kortslutningsstrøm til å løse ut vern.

Tilsvarende har du ikke lov til å sette 25A komfyrkontakt på mikrobølgeovnen og koble den til en 25A kurs. Så sant det ikke er en skikkelig industrimodell som faktisk trenger såpass.

Alternativet er selvsagt å drite i CEE og koble direkte. Jeg vil tro de aller fleste 16A ladestasjoner er godkjent for tilkobling til 20A kurs, akkurat som de fleste 32A kan kobles til en 40A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Ja, selvfølgelig. Du har helt rett. :-[
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA