Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

T/M System Malfunction. Contact Dealer.

Startet av muggost, søndag 14. august 2016, klokken 15:58

« forrige - neste »

muggost

Skulle starte bilen i dag (den var senest i bruk i går), den vil ikke starte. Ingen liv i vindusheisene, men displayet og navigasjonsdisplayet ser ut til å virke. Etter å ha prøvd noen ganger får jeg opp feilmelding "T/M System Malfunction. Contact Dealer."

Noen som har vært borti dette før?

leafnor

Mener å lest på enten dette forum eller Mynissanleaf (USA) at det er lav spenning på 12 voltbatteriet.
Lad 12V batteriet, og prøv igjen på nytt.
Har du voltmeter, mål spenning på batteriet før du lader det sånn for ordens skyld. Så ser du om det tar strøm. (Mål etter lading før start igjen)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

muggost


muggost

7V på batteriet :) Da må det vel byttes. Biltema-batterier, duger de?

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Gliderman

Flatt batteri 2 ganger siste uke. Blir en alvorsprat med Vestfold Auto i morgen tidlig.
Fikk nytt batteri i desember i fjor etter akkurat samme problemer. Bilen lader alt for dårlig pluss at det må være en bugg som ikke slår av bilen helt.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

nr1rayner

7v skyldes ikke for dårlig lading.
Problemet er nok at noe ikke slår seg av, har vært borti 2 ganger med 3v på batteriet mitt, med nesten 1 års mellomrom. Skal ikke skje, men..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gliderman

7v skyldes ikke lading,  men har logget ladespenning og hvilespenning en periode og hvilespenning kom aldri over 12,5V

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

nr1rayner

Har du da målt uten å låse opp bilen først? I det bilen skjønner at den kanskje skal ut på tur, begynner den å logre med halen, og det spiser av 12v.
Jeg målte 12,56, som steg til 12,68 ca 2-3 min etter bilen var låst igjen.
Etter ei natt med OBD-dongel på var tilsvarende verdier 12,50 og 12,60.

Har målt ca 12,3 tidligere, men det var vel mens den fortsatt logret med halen...
Originalt batteri foresten.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Sitat fra: Gliderman på søndag 14. august 2016, klokken 20:41
Flatt batteri 2 ganger siste uke. Blir en alvorsprat med Vestfold Auto i morgen tidlig.
Fikk nytt batteri i desember i fjor etter akkurat samme problemer. Bilen lader alt for dårlig pluss at det må være en bugg som ikke slår av bilen helt.

Mvh
Svein Erik
Fikk du snakket med de? Hvilken unnskyldning kom de med?  ::)

muggost

Ser ut til at jeg får nytt på reklamasjon :) Jeg forklarte bare hva som var skjedd, så klimpra mannen i skranka på datasystemet sitt en stund og sa at han har bestilt nytt batteri til meg. Henter det i morra. Jeg ser det er mange som mener at bilen ikke skrur seg helt av, og jeg hører den summelyden som det blir referert til i en av trådene her.

Disse tingene ligger langt over hva jeg har mulighet til å gjøre noe med, så hvis det er en designfeil eller whatnot så får det bare være. Det er lite vi får gjort med det nå..

nr1rayner

For å være realistisk, ikke regn med at du er kvitt problemet med nytt batteri.
Jeg har selv vært heldig, begge gangene min har vært tom har vært hjemme, da med tilgang til booster, batteri, bil med startkabler osv osv..
Men vurderer sterkt å skaffe en av de nye boostpakkene med li-ion som er så små at de går i hanskerommet. Bare finne noe som er billig nok...
Trenger ikke all verden av strøm på 12v for å starte Leafen  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bobbulf

Kan være lurt å lade opp det nye batteriet før bruk. Nye batterier leveres ofte bare halvveis oppladet, noe som ikke vil være et problem på en fossilbil med skikkelig lading som lader batteriet helt opp. På Leafen derimot vil dette batteriet kanskje aldri bli ladet helt opp, og et halvladet blybatteri som står i halvfull tilstand over lengre tid, er sikker oppskrift på å ta livet av batteriet.
At nye batterier til Leaf ikke blir fulladet ved montering, er kanskje en grunn til at så mange Leaf-batterier dør når de er blitt 2-3år gamle  :-\
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Gliderman

Fikk nytt batteri uten diskusjon, men det er jo ikke batteriet som er problemet. Bilen skal inn på verksted for feilsøk neste fredag, så jeg håper batteriet varer så lenge.
Har en Exide Lithium booster i bilen som backup og en 7 amp Exide lader om jeg skulle være i nærheten av en kontakt når batteriet begynner å kødde igjen, for det vil det gjøre frem til feilen på bilen er rettet.

mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Hurum

Den feilmeldingen hadde vi på vår e-NV200 (firmabil). Den har nå fått ny gearkasse.
Tok ca 10 dager..
2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA