Det du trenger, etter at bilen er momsa inn:
-Rein Title, og carfax-raport
-Utslippstall
-Gulblink bak
-Hvitt p-lys foran
-Vrakpant og årsavgift mm.
Title:
Den levers på trafikkstasjonen, og den må ikke være salvage.
Kravet for å få registrert en bil etter §1,15 er at bilen er godkjennt i annet EØS-land eller USA. Måten å dokumentere det på, er vanligvis å vise fram en carfax som viser at bilen har vært registrert i USA, og at den i tillegg har rein title.
Utslippstall:
Har du ikke utslippstall, kan det bli dyr engangsavgift.
Kan du dokumentere utslippstall, så blir engangsavgift i praksis negativ, og deretter runda opp til det rundet tallet, og du betaler bare vrakpant.
Utslippstall kan måles hos:
-Dekra i Tyskland, for kanskje 3500€
-Tüv
-AVL i stockholm, hvis dem sier ja. Siden de måler på kun 2 hjul, trenger de å låne utstyr fra GM for å låse opp bilen, så den ikke går i lås når kun 2 hjul snurrer.
Ellers kan du jo prøve å samle data på andre måter, og prate deg til at det godkjennes.
Du kan også prøve å regne på om det er billigere å betale engangsavgift, enn å skaffe utslippstall. Programmerer du bilen til å bli hybrid som kan gå på både bensing og sprit, skal engangsavgiften bli 10 000kr billigere. Det er en funksjon man bare enabler på bilen, og deretter kan man krangle med trafikkstasjonen for at dem skal registrere rett drivstoffkode.
Gulblink bak:
Ebay, kan være stedet å leite etter gule lykter.
På GM-Volt-forumet finner du kanskje serienummer etc på eu-versjon.
Det som er dyrt og vanskelig, er å få snora opp lysa på en smart måte, så du ikke får blink i baklys etc.
Det finnes en svenskeboks som heter blinkersplitter, som kan være til hjelp. Ellers kan det gjøres kreative løsninger som å ta blinklys fra framlysa, og bremsesignal fra pedalen, og strekke kabler under bilen, osv. Man må ta hensyn til impedanser.
Rødt linklys bak, godkjennes ikke i Norge. Det er gammel praksis. Leser du derimot forskriften, så synes jeg det står ganske klart at rødt blinklys faktisk er lov. §1,15 krever farge etter §28, som igjen tillater standarden FMVSS nr. 108, hvor både gule og rød blinklys bak er tillatt. Men hva hjelper det at det står svart på hvitt, hvis hele Norge har fått for seg en gammel myte om at rødblink ikke er lov?
Er du uenig i vedtak fra trafikkstasjonen, så må du forte deg å sende inn klageskjema innen fristen. Det kan gjøre underverker.
Gult p-lys foran:
Det enkleste og mest elegante, synes jeg er å bruke switchbak-led. Problemet er at de er kanskje godkjennt i noe land som helst. De gir typisk mye kraftigere hvitt lys en gulblink, så det ser foreløpig utradisjonellt ut. Det er mulig man kan dempe ned det hvite med svart neglelakk.
Moderne biler har vel DRL-LED i stedet for gammeldags p-lys, så det blir vel mer normalt etterhvert.
Den tradisjonelle måten å bygge om lykter på, er å drille hull i en reflektor for å sette inn ei ekstra p-lys-lampe. Trafikkstasjonene anbefaler gjerne det. Men dersom p-lyset står for nærme den gule blinklys-lampa, godtar dem det ikke, da dem er redd for gult gjennskinn. Det er ikke sikkert du finner noe fornuftig sted å drille inn p-lys.
Svenskene har ett hvitt led-lampehus som de monterer, og som de mener skal være godkjennt i Europa.
I utgangspunktet skal 1.15-biler være i original stand, og da mener jeg det ikke er lov å bygge om lykter som trafikkstasjonene ofte ber om. Forskriften sier bare at fargene skal være etter §28. Derfor mener jeg switchback burde være løsningen. Du kan jo spørre trafikkstasjonen om det.