Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EL eller EK ?

Startet av Helidoc, torsdag 11. august 2016, klokken 00:28

« forrige - neste »

Helidoc

Når jeg følger med på registrering av nye Model X http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Tesla%20Motors%20Model%20X&mnd=%&year=%&sort=8 så ser jeg at det fortsatt sirkulerer skilter med EL 9xxxx selv om de fleste nå kommer med EK-skilter. Noen som vet om man kan velge dette eller er det Tesla som bare plukker tilfeldig ?
Vi er ikke helt enige her hjemme, jeg er litt nostalgisk og ønsker meg EL, mens kona vil ha noe nytt og foretrekker EK  ::)
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

trykkertor

Ofte har bilforhandleren en eske med skilter fra Biltilsynet.
Så Tesla har kanskje en del igjen av EL-skiltene, mens andre forhandlere har fått EK-skilter i sin eske.
Også godt mulig at din forhandler har både EL og EK skilter i eskene sine, og du kan jo spørre.
Men tror det er noe "regler" om at forhandler ikke kan "holde igjen" skilter, så et EL-skilt blir liggende noen måneder mens de monterer EK-skilter på en serie biler.

Jeg har sett hos diverse forhandlere at de har en serie skilter, og da jeg ba om å få et lett nummer på vår tilhenger, sa han at han var forpliktet til å ta tidligste skilt i serien. Men om det er sant  vet jeg ikke.

cra

Skiltene skal leveres ut i rekkefølge, ja. Du kan godt reservere et "gullnummer" hvis forhandleren din tillater det, men da må du vente med å få skilter til det nummeret er neste i rekka.

Dernest så har det vel med hvor bilen registreres å gjøre; trafikkstasjonene har serier med nummer de plukker fra til forhandlerne. Så i mer grisgrendte strøk er det kanskje mulig å få EL hvis du får bilen registrert der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bjoris

Tesla Bergen var tomme for EL skilt:)

Jan Henrik

Fikk EL96xxx, reg i går direkte ho biltilsynet (drosje). Usikker på om dette var gjort i Brumundal...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Nasatech

Billingstad har lenge hatt EL registreringer, men nå er det bare EK der også.

http://www.itanywhere.no/Tesla.php

Tyder på at de har gått tom for EL kanskje?

T-Max

Hvordan kan det ha seg at en Model S har regnr EL12xxx? Jeg så en slik på vei til jobb her om dagen. Iflg vegvesen så ble den registrert i juli 2015...

Siggen

Sitat fra: T-Max på søndag 04. september 2016, klokken 22:50
Hvordan kan det ha seg at en Model S har regnr EL12xxx? Jeg så en slik på vei til jobb her om dagen. Iflg vegvesen så ble den registrert i juli 2015...

Tap av skilt eventuelt vedkommende har vært hos trafikkstasjonen selv og registert bilen. Da får en som oftes lavest tilgjenglige nummer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: cra på fredag 12. august 2016, klokken 11:25
Skiltene skal leveres ut i rekkefølge, ja. Du kan godt reservere et "gullnummer" hvis forhandleren din tillater det, men da må du vente med å få skilter til det nummeret er neste i rekka.

Dernest så har det vel med hvor bilen registreres å gjøre; trafikkstasjonene har serier med nummer de plukker fra til forhandlerne. Så i mer grisgrendte strøk er det kanskje mulig å få EL hvis du får bilen registrert der. :)

Det virker som de har et visst slingringsmonn hvis det kommer en ferje med 100 biler til samme forhandler. Da kan de jo velge hvem de skal ta først....sikkert....
Tesla Model Y                         2021-

Nasatech


Nasatech


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA