Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjørte X, men har spørsmål

Startet av Pilot, mandag 08. august 2016, klokken 22:11

« forrige - neste »

Pilot

Hei,

Tenkte å oppgradere fra BMW i3 til X og gikk for en prøvekjøring i dag. Prøvekjøringen ble gjennomført med en Tesla representant ombord og varte ca. 30min (limit satt av Tesla forhandler).

Ikke uvanlig nok, ble jeg mektig imponert over akselerasjonen (P90D), den innvendige plassen og kjørekomforten.

Jeg ble dog skuffet over følgende punkter, og lurer på om disse er velkjente problemer før jeg evt. legger inn en bestilling:

1. Kraftig vibrering ved akselerasjon - Tesla representanten sa at dette skyldes at demobilen har blitt kjørt hardt uten at dempingen var satt til Low. Noe merkelig at dempingen skulle bli skadet etter så få km på telleren. Burde ikke bilen senke seg selv når den oppdager akselerasjon/høy hastighet?

2. Rattet som trekker til høyre - dette var fremtrende fra selve starten og på "alle" veier, dvs. bykjøring (Oslo) og motorvei. Representanten mente at dette skyldes veien, men i og med at dette var under hele turen, er dette normalt?

3. Falcon Wing Dørene (riktig skrevet?) - de dunket og skadet (!) en annen parkert bil i shopping sentret. Representanten skulle demonstrere autopark og hvor smarte dørene var. Vi parallel parkerte i shopping sentret (Fornebu S) og representan trykket på skjermen for å åpne alle dørene. Da kom den ene Falcon Wing døren bort i sidespeilet til bilen ved siden av. Resultatet ble oppskrapet sidespeil på en ny BMW X5 og en god del unnskyldninger til eieren. Er dette en kjent "bug" med disse fancy dørene?

Jeg er mest bekymret for pkt. 1 og 3, men ønsker gjerne å høre om dette er noe dere har opplevd eller funnet god løsning på.

På forhånd takk for alle svarene.


oled

#1
Syns dette høres rart ut. Vibrasjonene er vanskelig å svare på uten å ha kjørt aktuell bil, men kan skyldes flere ting. Bilen skal senke seg når farten øker. Når det er sagt er det sikkert ikke lurt å plante fjølen i bånn uten å ha senket bilen fra høyeste først, men ikke hørt om skader. Kan være en av felgen som var kantkjørt eller har fått et slag som vibrerer? At den trekker til siden og sporer kan være at hjulstillingen er feil. Dette har vært et problem på TMS. Mange har vært plaget med skjevslitte dekk og sporing som følge av dette. Det siste punktet høres ut som en BUG.

shufu

X´en har trolig en del barnesykdom litt som model S da det kommet.
Punkt 3. Jeg kunne gjerne betale for å se på selger ansikt da han ville vise hvor kul FWD var... BAM :)

Ellers var du overbevist?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

OleI

Siden du har kjørt mot Fornebu, var det den grå bilen fra Skøyen du kjørte?
Dette skal jo være en europeisk bil....
Hadde selger noen forklaring på hva som hadde skjedd?

eha

Jeg merket ingen av disse tingene på den grå Model X-en jeg kjørte til Fornebu fra Skøyen. Var det denne du kjørte? Riktignok kjørte jeg bare 15 minutter (kona kjørte de andre 15).

Jeg hadde en annen episode med FWD-ene hvor selger trykket på feil knapp og lukket FWD-en med meg på undersiden. Fikk FWD-en i hodet. Det gjorde ikke vondt, og døra stoppet på flekken og ga en alarmlyd. Men jeg skvatt skikkelig... :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

#5
FWD er fantastiske som teknologi og utrolig kule, men for oss var det vanskelig å komme bort fra at de ser ut til å  gi mer problemer enn den løser. I tillegg er jo noen av oss så beskjedne at det blir i overkant flashy, men likevel sier ryggmargen "kjøp, kjøp, kjøp":)

Vi har iallefall tenkte å se på erfaringene folk gjør seg, men jeg må si jeg så for meg scenario der dørene bare såvidt åpner seg i garasjen på fjellet (der er 225 cm høyde til røret til springkler anlegget) og ungen må krype ut, det er ikke helt ok når en bruker en formue på bil, så det ert ett absolutt krav at vi får testet før vi evt går for X, men når vi nå tar i bruk den nye Sen så haster det ikke, selges neppe med en gang...



calefranco

Jeg prøvekjørte tirsdag (Bekkenstenveien, Oslo nord), og er delvis fornøyd med opplevelsen. Det som plager meg litt er at også bilen min (hvit) hadde noen småproblemer - et av setene i 3 rad var blokkert i sittestillingen, og kunne ikke legges ned, ifølge Tesla representanten. Passasjerdøra ville ikke lukke seg automatisk da representanten trykkte på knappen på skjermen. Ellers var det en del litt irriterende knirkelyder fra midtkonsollen. Da FWdøra skulle åpnes så kom hånda mi bort i døra ved et uhell (fra utsiden), og da stoppet døra med en gang. Men da selgeren trykkte på knappen (på stolpen) for å få den i gang igjen, ingenting skjedde (men den lukket seg som vanlig da vi skulle kjøre).
Lurer ellers på det med 5/6/7 seter - ved valg av 5-seteren, blir bagasjerommet litt større/dypere? Og blir det helt umulig å ombestemme seg i etterkant, og bestille de tredje rads setene til ettermontering?

eha

5-seteren er omgitt av mystikk foreløpig. Ingen av oss vet hvordan den kommer til å se ut. Personlig vil jeg anta at man ikke vil kunne sette inn 3. rad i etterkant.

Andre ting som lastestropper, muligheten for flatt gulv osv. er helt i det blå. Noen spekulerer i om det kommer en ny 2. rad med mulighet for å legge ned de setene (det tviler jeg egentlig på).

Den som lever får se...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

SurSnasen

Sitat fra: calefranco på torsdag 11. august 2016, klokken 18:33Lurer ellers på det med 5/6/7 seter - ved valg av 5-seteren, blir bagasjerommet litt større/dypere? Og blir det helt umulig å ombestemme seg i etterkant, og bestille de tredje rads setene til ettermontering?

Jeg fikk min prøvekjøring utsatt et par uker da X'en jeg skulle prøve rett og slett hadde fått seg en driftstans.
Når det gjelder setene lurer jeg på det samme. 6- og 7-seter blir for meg meningsløse biler. Plassen i 3. seterad blir altfor knapp. Og det motorikken i 2. seterad blir bare irriterende i lengden. Lenge leve manuelle hendler som feller ned setene (og fører de tilbake) på ett sekund. Gi meg heller en tradisjonell andre seterad, gjerne med seter som kan flyttes frem og tilbake på skinner (slik som mange andre biler kan), uten motorikk. Og med en normal seterygg som kan nedfelles. Og selvsagt: mulighet for gjennomlasting av ski i midtsetet.

Ah, jeg hater ventetid! Tesla: gi oss detaljer om 5-seteren!!! Det kan da ikke være sååå vanskelig?

eha

Sitat fra: StianSalG på torsdag 11. august 2016, klokken 20:10
Sitat fra: calefranco på torsdag 11. august 2016, klokken 18:33Lurer ellers på det med 5/6/7 seter - ved valg av 5-seteren, blir bagasjerommet litt større/dypere? Og blir det helt umulig å ombestemme seg i etterkant, og bestille de tredje rads setene til ettermontering?

Jeg fikk min prøvekjøring utsatt et par uker da X'en jeg skulle prøve rett og slett hadde fått seg en driftstans.
Når det gjelder setene lurer jeg på det samme. 6- og 7-seter blir for meg meningsløse biler. Plassen i 3. seterad blir altfor knapp. Og det motorikken i 2. seterad blir bare irriterende i lengden. Lenge leve manuelle hendler som feller ned setene (og fører de tilbake) på ett sekund. Gi meg heller en tradisjonell andre seterad, gjerne med seter som kan flyttes frem og tilbake på skinner (slik som mange andre biler kan), uten motorikk. Og med en normal seterygg som kan nedfelles. Og selvsagt: mulighet for gjennomlasting av ski i midtsetet.

Ah, jeg hater ventetid! Tesla: gi oss detaljer om 5-seteren!!! Det kan da ikke være sååå vanskelig?

Husk at du får begrenset med høyde i midtsetet på 5- og 7-seter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Mao

Sitat fra: StianSalG på torsdag 11. august 2016, klokken 20:10
Sitat fra: calefranco på torsdag 11. august 2016, klokken 18:33
Når det gjelder setene lurer jeg på det samme. 6- og 7-seter blir for meg meningsløse biler. Plassen i 3. seterad blir altfor knapp. Og det motorikken i 2. seterad blir bare irriterende i lengden. Lenge leve manuelle hendler som feller ned setene (og fører de tilbake) på ett sekund. Gi meg heller en tradisjonell andre seterad, gjerne med seter som kan flyttes frem og tilbake på skinner (slik som mange andre biler kan), uten motorikk. Og med en normal seterygg som kan nedfelles. Og selvsagt: mulighet for gjennomlasting av ski i midtsetet.

Husk at du får begrenset med høyde i midtsetet på 5- og 7-seter.

Og der påpeker dere de to tingene ved X som gjorde beslutningen min om å kansellere min Sig.X-reservasjon veldig lett. Seteløsningen i rad 2 er utrolig upraktisk (lite fleksibel), og FW-dørene gjør det både umulig å ha ting på taket samtidig som takhøyden i midtsetet på rad 2 blir nesten ubrukelig for andre enn små barn. Vanlige bakdører og vanlige, nedfellbare bakseter ville gitt både en billigere og ikke minst mye mer praktisk bil.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

eha

Ja, dette er åpenbart ulemper som vil ha stor betydning for noen, og veldig liten for andre.

For oss er 6-seteren genial, og bagasjerommet + frunk holder i massevis uten at noenting som helst legges ned, 95% av tiden. For resten skal vi nok klare å finne greie løsninger for sikring av bagasje.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA