Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk - Hacking av Model S/X(CAN-bus-lesing etc.)

Startet av petersv, mandag 01. august 2016, klokken 22:32

« forrige - neste »

Lynet

Bruker den enkelte ganger på lengre turer for å se tempen på batteriet. Men nå må jeg starte og stoppe opptak (opptil flere ganger) så dumper den data et lite øyeblikk, men oppdaterer seg ikke før jeg gjør samme på nytt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv


Muffinman

Leste av 85D`en nå nettopp på 40500km. Den rapporterer 77,0 kWh.  Forrige avlesing var for drøye 5 måneder siden og nøyaktig halve kjørelengden, og da var tallet 76,9. Bilen mener med andre ord at den er i fin form :)

petersv

Jeg har fått tak i noen diagnosekontakter av ny type. Så hvis noen i Oslo-området med ny bil (ca. fra nyttår 2015/2016 og utover) vil teste om det fungerer, så ta kontakt.

GOS

Får vel legge inn dataene mine i denne tråden også.

Da har jeg også fått utstyret kjøpt av Petersv, koblet det opp og testet.

Jeg har da 77.8 kwh tilgjengelig på min S85 juni 2014 kjørt ca 34' km. Er litt usikker på, men tolker det slik, at de 4 kwh i "energy buffer" kommer i tillegg slik at jeg samlet har 81.8 på batteriet, men får dog bare brukt de 77.8 kwh.

Men, uansett, 77.8 kwh er vel veldig bra og stemmer godt da med at jeg får like mange tkm nå som bilen var helt ny. Er ikke mye tap å melde her da:-)

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

En slik verdi kunne godt tilsvare et helt nytt batteri fra "D-æraen". De har et par kWh mer som ny enn pre ap-bilene. Nesten 78kWh er nok mer enn de fleste "gamle" batterier hadde som ny. Mistenker at det _kan_ være en feil i algoritmen som ligger bak her. Tesla har bekreftet at en slik feil har funnet sted og gitt feil i beregningen, og selv om selve feilen ble rettet har avviket i estimatet blitt tatt med videre. Det mener man kan være årsak til at vår eldste bil har et uvanlig lavt estimat.

Til sammenligning har du nesten en hel kWh mer enn vår 2015 85D etter 40.000km, selv om dette batteriet i utgangspunktet skulle ha et par kWh mer som nytt. Kanskje du har fått det ene batteriet de produserte det året med celler kun fra førstesorteringen ;)

GOS

Sitat fra: Muffinman på mandag 12. desember 2016, klokken 20:53
En slik verdi kunne godt tilsvare et helt nytt batteri fra "D-æraen". De har et par kWh mer som ny enn pre ap-bilene. Nesten 78kWh er nok mer enn de fleste "gamle" batterier hadde som ny. Mistenker at det _kan_ være en feil i algoritmen som ligger bak her. Tesla har bekreftet at en slik feil har funnet sted og gitt feil i beregningen, og selv om selve feilen ble rettet har avviket i estimatet blitt tatt med videre. Det mener man kan være årsak til at vår eldste bil har et uvanlig lavt estimat.

Til sammenligning har du nesten en hel kWh mer enn vår 2015 85D etter 40.000km, selv om dette batteriet i utgangspunktet skulle ha et par kWh mer som nytt. Kanskje du har fått det ene batteriet de produserte det året med celler kun fra førstesorteringen ;)

Håper det
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Otto

Hei

Har kjøpt kabel og BT adapter, men hvor kobler jeg det til på en P90DL, mod. 2015? Har sett bak dekselet på passasjer siden, men klarer ikke å finne noen plugg (blå?) som passer der.

Flere steder å kikke?

Mvh
Otto
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

Muffinman

Oppdatering av TMspy dukket opp her. Ikke testet. Noen som vet hva som er endret?


Voll1

2013 85 med 60000 km målt til 75,6 kWh. Har ettermontert midtkonsoll og fant til slutt kontakten på førersiden bak hyllen. Hadde vært nok å løsne ett panel på selve midtkonsollen for å komme til.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

GOS

Minimalt utslag, men jeg har målt min til 77.8 de siste ukene, men idag og igår så viser den 77.9 kwh tilgjengelig. Er hyggelig om batteriet får økt kapasitet etter mer og mer bruk;-)

Forbrukt energi som Canbus viste samsvarte med det som bilen rapporterte etter at 39 kwh var brukt på en kjøretur i ett strekk, men som tidligere sagt så blir avviket i SOC større og større jo nærmere 0 en kommer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman


kjølholdt

#43
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

90-batteri passer nok ikke inn i bilen din rent fysisk. Andre jeg har lest om har fått tilbake batteriet sitt i reparert tilstand. Ikke noe å stresse med vel?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA