Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. august 2016, klokken 14:37
Moderne biler er klart mer populære enn classic, tross høyere pris.

I dag gikk f.eks både e-Up og Berlingo'en ut, mens i går gikk Polo'en ut.

C1 og P106 er mindre populære.

Mitt tips om noen skal leie ut er e-Up som overrasker alle som prøver den grunnet romslig innvendig plass, lettkjørt og sprek.

Hvor mye en får leiet ut er nok individuelt og stedsbetinget, og sikkert avhengig av både pris og tilbakemeldinger fra andre.

Hadde selv like over 7000 kr inn på konto bare fra Berlingoen sist måned. Da med over 50% belegg. I tillegg kommer skattefordelen på kjørte km. Om skattefordelen overstiger leieinntekten har jeg ikke regnet på enda.

Ser at kona får inn ca 2500 kr / måned på e-Up siden den ble lagt ut i april i år.

Jeg tenkte på nyere think med zebra batteri. Vet ikke om det kan være en ok bil å leie ut?

Hvordan blir det med skatt hvis man tjener over 10.000. Må jeg selv betale de pengene inn til skattevesenet, eller er det bare å vente på restskatt?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. august 2016, klokken 23:18
Hvordan blir det med skatt hvis man tjener over 10.000. Må jeg selv betale de pengene inn til skattevesenet, eller er det bare å vente på restskatt?

Det bestemmer du selv, men det er ofte lurt å betale inn penger en har til overs som forskuddskatt til staten innen 31 mai. Da er en sikker på å slippe rest skatt, og kan se fram til en hyggelig rentegodtgjørelse på 0,65% beregnet på ca. 4 måneder, selv om pengene kun står inne ca. 1,5 måneder. Bommer en her er straffen nådeløs i form av 1 års "strafferente" på 0,65% på for lite innbetalt skatt.

1000 kr for lite innbetalt koster deg altså kr 6,5 i ikke fradragsberettiget rentekost, mens 1000 kr for mye gir deg skattefri gevinst på ca 2 kr. Her trenger en ikke være professor i økonomi for vite beste plassen å ha pengene sine fra 30 mai og ca en måned til tilbakebetaling.

Rentetillegget på restskatt er 0,56 prosent per år, beregnet fra 1. juli 2015 til forfall første termin restskatt i 2016.

Ved for mye innbetalt utskrevet forskuddsskatt og forskuddstrekk innbetalt innen utgangen av inntektsåret, er rentegodtgjørelsen 0,56 prosent per år av det som er for mye innbetalt, beregnet fra 1. juli 2015 til skatteoppgjøret blir sendt skattyter i 2016. Ved tilbakebetaling av tilleggsforskudd og utskrevet forskuddsskatt som er innbetalt i året etter inntektsåret og senest 31. mai, godtgjøres renter med 0,56 prosent per år fra 31. mai 2016 til skatteoppgjøret blir sendt skattyter.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Har kun leid ut bensinbilen min og det gikk veldig bra,bor litt langt unna sentrum så tilbyr og hente/levere ved utlån. (15 min kjøre) leid ut 3 uker,vaska hele bilen Før utlån og fikk den helt perfekt tilbake. Ser bilen ut som "skrot" blir den nok fort behandla som det å. Er nok viktig i  å få gode omtaler. På bensin bilen har jeg og satt ned Mac km lengde til 15 mil per dag da kjører man mye med den gamle bilen som jeg leier ut til 350kr dagen er det dårlig del tror jeg (passat 2006 stasjonsvogn) elbilen er så mye bruk att har ikke fått leid den ut. Genial tjeneste abefaler alle å bruke den.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trekkoppbil

Utleier bør stadig notere kilometerstand  og holde regnskap på kjørelengder.  Uten kjørebok, kan det bli svært dyrt skattemessig å leie ut bilen, og derfor kan utleie bli ganske ulønnsomt.

Leietaker fyller ut km-stand på en app, etter det jeg har forstått, så det blir nok registrert hos Nabobil. Nabobil trenger oversikt over kjørelengder for å kunne fakturere leietaker.
Utleier får ikke oppgatt kjørelengder fra Nabobil, så langt jeg kan se.

Hvis man først tenker på å føre kjørebok etter at bilen er leid ut, så er det for seint.

Myrvang

Har leid ut flere biler på Nabobil, bl.a. har jeg en i-On jeg ikke trenger lebger, den er nettopp blitt utleid en mnd. Så mulig det er bedre å beholde den enn å selge den. Problemet mitt er at jeg bor 30 min fra Oslo, hadde jeg bodd mer sentralt ville jeg nok kunne leid ut mye mer.

Men har tidligere leid ut både Mondeo, Qashqai og nevnte i-On flere ganger. Det som er skummelt er at man ikke vet hvordan bilene blir behandlet, og om noen kjører oppunder og bulker kanalen eller slår litt på forstilling oppdager man det kanskje ikke før det er for sent. Men jeg har vært heldig så langt med unntak av en som kjørte i-On over Svinesundbrua, den koster penger for elbiler også, og jeg sjekket jo ikke bompasseringer da jeg fikk igjen bilen. Fikk faktura nå nettopp på 2X18,70 pluss 45,- i fakturagebyr. Ikke all verden av penger da.

(Perfekt bil for utleie om noen vil ha en i-On 2012 for 72.000,-... :)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

elektrolux

Nabobil har lovet at oversikt over kjørte km kommer.

Ellers har vi laget noen utleielapper vi bruker på utleien som vi beholder som dokumentasjon.

Se vedlegg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oled

Har noen av dere erfaring med skader på bilen? Hvordan løses det, og er eventuelt den som leier vanskelig å ha med å gjøre? Hvordan løses det i worst case?

Electrix

Jeg har alltid fått melding fra nabobil med kilometerstand som leietaker oppgir både ved henting og avlevering. Dette er også tilgjengelig via arkivet. En pdf av samtalen/tråden burde vel være godt nok som dokumentasjon for skattemyndighetene?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Sitat fra: oled på mandag 08. august 2016, klokken 08:25
Har noen av dere erfaring med skader på bilen? Hvordan løses det, og er eventuelt den som leier vanskelig å ha med å gjøre? Hvordan løses det i worst case?

Er alltid noen ekstra skraper i lakken, men har ikke opplevd skader uttover "normal" bruks-spor.

Worst case er vel å måtte fikse en skade selv. Den som intet våger, intet vinner, og det gjelder vel også her.

Vi bytter f.eks hus også, og har nå 8-10+ bytter bak oss. Skaden har beløpet seg til noen glass i størrelsesorden 200 kr. Skaden om vi hadde leid hus eller brukt hotel beregnes til minst 100 000 kr i leieutgifter
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oled

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. august 2016, klokken 12:56
Sitat fra: oled på mandag 08. august 2016, klokken 08:25
Har noen av dere erfaring med skader på bilen? Hvordan løses det, og er eventuelt den som leier vanskelig å ha med å gjøre? Hvordan løses det i worst case?

Er alltid noen ekstra skraper i lakken, men har ikke opplevd skader uttover "normal" bruks-spor.

Worst case er vel å måtte fikse en skade selv. Den som intet våger, intet vinner, og det gjelder vel også her.

Vi bytter f.eks hus også, og har nå 8-10+ bytter bak oss. Skaden har beløpet seg til noen glass i størrelsesorden 200 kr. Skaden om vi hadde leid hus eller brukt hotel beregnes til minst 100 000 kr i leieutgifter

Men er det noe vits å klage på riper og småskader til forsikring eller til brukere? Jeg bare spør fordi jeg vil vite hva som er normalt, og hvor grensen går for hva som er normal slitasje, og hva jeg kan forvente. Tenker hvis jeg skulle ha lånt ut Teslaen eller en annen nyere bil når jeg er på ferie og ikke bruker de selv.

elektrolux

Tror det enkle er å se på det motsatt vei.

Ville du leid bil av en som skal ha ny lakk om nøkkelen setter en skrape i døren idet du låser opp bilen?

Vi har EN bil vi ikke leier ut forde vi ikke ønsker andre sine bruks spor på den, og det er camperen. Hadde vi hatt en strøken Tesla ville vi nok heller ikke leid den ut.

Favoritten vår er selvfølgelig Think som ikke får bruks-spor, men det er jo alltid mulig å sette av 10% av leieinntektene til ny lakk innimellom.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oled

#26
Ok, med andre ord er det lurt å leie ut en bil som man ikke er så redd for, og man bør akseptere små-skader på den. Men hvor går grensen, en bulk? Jeg har lyst til å prøv dette konseptet. Lurer på å kjøpe meg en grisebillig bil av nyere dato og leie ut. Elektrolux - du sier at Berlingo er populær bil. Er det kanskje en slik type bil som er lettest å få leie ut? Hva med en familievennlig stasjonsvogn? Nå snakker jeg mest om fossile biler slik at jeg også kan bruke de selv for eksempel til å trekke henger. Eldre og nyere Think begynner å bli ganske billig, men det er vel ikke så lett å få leie ut noe slikt og det er kanskje en grense på alder på bilene?

Ser nabobil har en søster side som heter nabo båt. Er vel litt vanskeligere å leie ut båt enn bil? Her på Vestlandet hvor det regner mye spesielt....

elektrolux

Tror ikke en "grisebillig" stasjonsvogn blir suksess på Nabobil, men kan selvfølgelig ta feil. Grunnen er at det er overskudd av slike biler, og de som ønsker en har antakelig allerede.

Velg heller noe uvanlig; som folk trenger eller ønsker.

Elbil er populære grunnet totalkosten, og image som miljøvennlig, og er den på toppen av det hele en varebil går det unna. Dermed tiltrekkes brukere som ikke har bil av ideologiske eller økonomiske årsaker.

Skolebilen er et konsept som vi har tro på. med godt under halv pris i forhold til normalen fra kjøreskolene tror vi dette tar av så snart det blir kjent.

Tesla kan være interessant som bryllup bil, men dessverre også til rånere som bare skal teste kreftene. 

Hva med å kjøpe en rimelig bobil, og leie den ut? Eller en utrangert billaster?



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oled

Lå på gøy ut fruen sin stasjonsvogn. Det er en eldre Peugeot med takstativ og hengerfeste. Samme dag fikk jeg to henvendelser om å låne den. Dessverre skulle vi ikke låne den ut, bare sjekke interessen. Er åpen for å leie den ut senere. Til sammenligning lå vi ut en cabriolet som en kompis eier. Den har ikke fått en henvendelse ennå. Være kan kanskje ha litt av skylden, men ser ut som en stasjonsvogn sentralt plassert gjorde susen. Har lurt på å kjøpe en Peugeot Partner eller Berlingo med hengerfeste for å leie ut. Da trenger jeg ikke å være så redd for skader siden det er en ren bruksbil.

pkhamre

Sitat fra: oled på mandag 08. august 2016, klokken 22:05
Ok, med andre ord er det lurt å leie ut en bil som man ikke er så redd for, og man bør akseptere små-skader på den. Men hvor går grensen, en bulk?

Se på bilen du skal leie ut som et økonomisk objekt, penger inn vs. penger ut.

Overfladisk eksempel:
På 12 måneder har du leid ut bilen og tjent 50.000. Du setter av 10.000 til vedlikehold (service, riper osv), og du sitter igjen med 40.000. Så lenge bilen holder en standard som folk er villige til å betale for så går det nok greit.

Jeg leide en Tesla Model S i helgen for både å prøve nabobil og TMS, og jeg har aldri sett en så kantkjørt felg før. Ganske mye steinsprut på panseret også, men det ga ikke meg noe lavere opplevelse/nytte av bilen.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA