Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med nabobil

Startet av Navl1, lørdag 30. juli 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. mai 2017, klokken 20:28

Viser hvor lite verdt de forbanna forsikringene er. Har kun dårlige erfaringer med forsikringsoppgjør.

elektrolux

Enig, og jeg benyttet denne anledningen til å teste ut hvordan Nabobil sin forsikring fungerte i praksis.

Her gjelder ikke overveiende sannsynlig. Kun Harde facts og nesten ikke da engang.

Forsikringselskapet burde her etter min mening tatt ansvar selv om ikke leietaker gjorde det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elektrolytt

Hei

Leier ut en bil via Nabobil og har passert skattefri grense på 10.000kr.
Ser at det for 2016 kunne føres fradrag på kr 3,10 pr kjørte km under utleie. Er det noen som vet om denne satsen er lik også i 2017 eller om reglene på noe vis er endret?

Ut fra nettsidene til Skatteetaten er det også mulighet for at bilen oppfattes som "yrkesbil" og skal regnskapslignes dersom utleie utgjør over 6000km pr år. Har noen av dere som leier ut mye havnet i denne situasjonen?

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/skatteplikt-ved-utleie-av-bil-som-formidles-via-nettbasert-markedsplass/
SitatDersom bilen utelukkende brukes til inntektsgivende bilutleie (og/eller yrkeskjøring) anses bilen som yrkesbil. Bilen anses også som yrkesbil dersom kjøring i forbindelse med inntektsgivende bilutleie (og/eller yrkeskjøring – både i lønnet arbeid og virksomhet) utgjør minst 6000 km per år. Forholdene over en treårsperiode bør imidlertid legges til grunn, se Lignings-ABC "Bil – fradrag for bilkostnader" pkt. 2.2.2 s. 184.

elektrolux

Tipper "firmabilen" er faretruende nær å havne der.

Går enten på utleie til eget firma. ( Fører km godtgjørelse ) eller som Nabobil.

Det blir i så fall et ufattelig arbeid å føre bilag på alle utgifter og alle inntekter i forhold til dagens enkle føring av inntekter, og skatte av alt over 10 000 kr, og uten å føre utgiftene bortsett fra km fradraget.

Tipper summa sumarum blir omtrent likt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Leaf_2014

Fikk notis fra Nabobil i går at de nå bytter til Gjensidige. Eneste synlige endring er at de nå fjerner motor/drivverk-delen. Egenandel fremdeles 12000 kr.

Lurer på om dette er av hensyn til oss brukere (dvs at det har vært klager på If) eller om det er for å skvise ut mer profitt.
Leaf 2014

elektrolux

Spørs om det ikke har vært missbruk der.

Vi hadde kunde som kjørte i stykker et batteri, men det var grunnet bilens begrensninger og førers idioti.

Kjørestopp, men ikke stopp av varmeapparat. Fører klaget på mye alarmer og da bilen tilslutt stoppet satte han varmen på mens han ventet på veihjelp. Om dette var i ren ondskap eller uvitenhet vites ikke. >:(

Tok dette på egen kappe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ebe

Litt OT, men hvordan kan man kjøre i stykker et batteri? Er ikke dagens elbiler smartere enn så?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Olee

Nå er det vel ikke bare "dagens elbiler" som leies ut på Nabobil heller...

AmocoCadiz

#143
Sitat fra: Ebe på fredag 18. august 2017, klokken 17:09
Litt OT, men hvordan kan man kjøre i stykker et batteri? Er ikke dagens elbiler smartere enn så?
Dagens elbiler skal (bør) være beskyttet mot slik negativ påvirkning av batteri fra bilens egne systemer, som varmeapparatbruk og lignende,
men tidligere gen elbiler manglet nok dette,
(mulig eldre batteritype og kjemi ikke var mulig å styre og holde kontroll på så nøyaktig? så nøyaktig som næværende batteriteknologi)
noe jeg tipper det gjelder for denne skaden nevnt ovenfor?

kristian86

Sitat fra: Elektrolytt på tirsdag 08. august 2017, klokken 09:55
Hei

Leier ut en bil via Nabobil og har passert skattefri grense på 10.000kr.
Ser at det for 2016 kunne føres fradrag på kr 3,10 pr kjørte km under utleie. Er det noen som vet om denne satsen er lik også i 2017 eller om reglene på noe vis er endret?

Ut fra nettsidene til Skatteetaten er det også mulighet for at bilen oppfattes som "yrkesbil" og skal regnskapslignes dersom utleie utgjør over 6000km pr år. Har noen av dere som leier ut mye havnet i denne situasjonen?

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/skatteplikt-ved-utleie-av-bil-som-formidles-via-nettbasert-markedsplass/
SitatDersom bilen utelukkende brukes til inntektsgivende bilutleie (og/eller yrkeskjøring) anses bilen som yrkesbil. Bilen anses også som yrkesbil dersom kjøring i forbindelse med inntektsgivende bilutleie (og/eller yrkeskjøring – både i lønnet arbeid og virksomhet) utgjør minst 6000 km per år. Forholdene over en treårsperiode bør imidlertid legges til grunn, se Lignings-ABC "Bil – fradrag for bilkostnader" pkt. 2.2.2 s. 184.

Jeg har leid ut bil over 6000km nå i 2017 så jeg er veldig spent på hvordan jeg skal føre opp dette på selvangivelsen neste år. Klarer ikke finne svar på det noe sted, annet enn at man må fylle ut noen ekstra skjemaer etc..
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

elektrolux

Veldig enkelt. Er 2 poster der fradrag føres, og en post for inntekt. Nabobil.no gir deg sum og nr på post.

Litt verre bokføringsmessig om det skal føres som innteksgivende utleie, men da skal jo avskrivning og vedlikeholdsutgifter føres. Siden vi alle vet at utgiftene på bil er ekstreme vil slik føring mest sannsynlig føre til mye større fradrag enn inntekter, så spørs om skattemyndighetene syntes dette er bedre enn rent km fradrag.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Olee

Her ser man vel viktigheten med å dokumentere eventuelle skader ved levering før og etter!

elektrolux

Her høres det ut som det er plausibelt at bilen faktisk ble skadet etter retur.

I mitt tilfelle var det derimot overveiende sannsynlig at skrapene etter en flytte eske på venstre framskjerm var leietaker som hadde satt ned en tung eske mens hun låste opp bilen.

Likevel nytteløst når dette oppdages dagen etter og etter at regnværet hadde gitt seg.

Lurt å ikke akseptere tilbakeleveringer etter mørkets frambrudd. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Forsikringen dekker ikke småskader, og det er leietaker som skal betale:

" Egenandeler for leietaker

Vanlig egenandel er på inntil 12 000,–. Unntakene er skader på glass som har en egenandel på 2000 kr. for skifte av rute og veihjelp 500kr."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA