Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bagasjeromsnett for 6-seter

Startet av eha, lørdag 30. juli 2016, klokken 18:34

« forrige - neste »

eha

Er det noen som kjenner til noen gode måter å sikre bagasjen på i en 6-seter X med tredje seterad nedfelt?

Tenker først og fremst på netting, plate e.l.

Hva gjør dere som har fått levert bilene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Spurte selger i går, men han visste ikke. Han trodde de jobbet med noe, men ikke noe håndfast.

For et par dager siden la en kar stolt ut bilder av sin nye 6-seter lastet med sementsekker i bagasjen. Best case ved bråbrems - posen knuser skjermen til 40k og div annet småtteri. Worst case dreper posene folk lenger fremme i bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Jeg satte en stor koffert på tvers inntil setene på midtbanen og det fungerte som en vegg. Krasjtestet det ikke :P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eha

Takk for svar. Jeg spurte også selgere i går (Skøyen), men de visste ikke noe konkret. En god sikring, enten fra Tesla eller fra tredjepart, "må" jo dukke opp snart?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Leafy

Utrolig at verdens sikreste SUV ikke har bedre opplegg for sikring av bagasje. Kommer til å se etter en tredjepartsløsning med bagasjenett til langturene...

Regner med at det med tiden kommer en eller annen løsning som kan ettermonteres, slik som det finnes på en rekke andre biler. Dessverre er det stort sett slik at disse ikke ser veldig bra ut, men bedre enn å kjøre uten.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Ellemelle

En ting er å beskytte mot at ting flyr fremover, men er baksetene sterke nok til å holde tilbake all vekten av bagasjen ved en høyhastighetskollisjon? Er det ikke slik at 500 kg bagasje tilsvarer 30 tonn eller noe sånt ved bråbrems i høy hastighet?

turfsurf

Viktig å legge ting tett inntil setene, og feste det. Det er det som ligger løst midt i som er farlig.


--
turfsurf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Leafy

Sitat fra: eltoro på lørdag 30. juli 2016, klokken 21:12
En ting er å beskytte mot at ting flyr fremover, men er baksetene sterke nok til å holde tilbake all vekten av bagasjen ved en høyhastighetskollisjon? Er det ikke slik at 500 kg bagasje tilsvarer 30 tonn eller noe sånt ved bråbrems i høy hastighet?

Hvis du laster en bil med 500 kg bagasje, så er det andre ting med bilen som er livsfarlig også, for om den er fullastet med folk i tillegg så har man kraftig overvekt. Om man skal ha med seg så mye så er det genialt med X siden den har hengerfeste.  ;)

Men baksetene på en bil skal tåle 500 kg iht til klassifiseringen, så et eller annet gitter som i tillegg sikrer ved en kraftig oppbremsing burde Tesla ha tenkt på.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Ellemelle

#8
Sitat fra: Leafy på lørdag 30. juli 2016, klokken 21:19
Hvis du laster en bil med 500 kg bagasje, så er det andre ting med bilen som er livsfarlig også
Du kan ha med deg 556 kg last - det var derfor jeg brukte akkurat dette tallet (worst case scenario).

Edit:
Skulle selvfølgelig aldri ha googlet dette. Skremmende lesning:
https://www.nrk.no/livsstil/baksetene-er-potensielle-dodsfeller-1.7564940

Leafy

Sitat fra: eltoro på lørdag 30. juli 2016, klokken 21:33
Sitat fra: Leafy på lørdag 30. juli 2016, klokken 21:19
Hvis du laster en bil med 500 kg bagasje, så er det andre ting med bilen som er livsfarlig også
Du kan ha med deg 556 kg last - det var derfor jeg brukte akkurat dette tallet (worst case scenario).

Sitat fra: Leafy på lørdag 30. juli 2016, klokken 21:19
Sitat fra: eltoro på lørdag 30. juli 2016, klokken 21:12

Hvis du laster en bil med 500 kg bagasje, så er det andre ting med bilen som er livsfarlig også, for om den er fullastet med folk i tillegg så har man kraftig overvekt.


Derfor min presisering med passasjerer også  ;)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

eha

Sitat fra: eltoro på lørdag 30. juli 2016, klokken 21:33
Edit:
Skulle selvfølgelig aldri ha googlet dette. Skremmende lesning:
https://www.nrk.no/livsstil/baksetene-er-potensielle-dodsfeller-1.7564940

En mager trøst er det vel at dette gjelder alle biler, ikke bare Tesla. Bind fast og sikre bagasjen din slik at den ikke flyr ved sammenstøtet. Legg den tyngste bagasjen nederst og innerst mot baksetene.

Model X har noen stropper på baksiden av 3. rad som kan brukes når denne legges ned. Jeg la også merke til noen nedsenkinger helt ute i sidene ved 3. rad (i skulderhøyde, på veggen), to huller på hver side tildekket av plastluker. Kan disse brukes til sikring av bagasje - eller hva er de til for?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

satheesh.net

Tesla jobber med ulike løsninger for sikring av bagasje. De anordningene på hver side bak er til fremtidig bruk av f.eks. slikt utstyr. Men ikke hold pusten...

Bjoris

Vil tro det kommer tredjepartsløsninger for slikt. Men jeg syns det er vanskelig å se for meg noen som blir veldig bra med 3. Seterad nedlagt. Feste i taket må jo til og med FWD blir dette isåfall langt bak med stenger frem feks? Eller er det bare jeg som ikke er kreativ nok til å se for meg dette?

satheesh.net

Husk at Norge er et av få land som vi på død og liv skal frakte ting inne i bilen til enhver tid. ;) Litt spesielt til en bil til nærmere millionen i de fleste andre land. Det er ikke derfor sagt at det automatisk er teit at ikke Tesla har tenkt på festeløsninger fra lanseringsdato.

Da jeg snakket med sjefsdesigneren selv, Franz von Holzhausen, bekreftet han at de hadde tatt et valg angående nedfellbar 2. seterad (i mangel av) og satt fokus og prioritering på hengerfeste. Skal man frakte noe - bruk henger.

Jeg håper også at tredjeparts alternativer dukker opp. Men det er liksom ikke nok fester inne i bilen til å få til noe pent og enkelt spør du meg. Den som venter på noe godt og alt det der...  :)

Ellemelle

Sitat fra: satheesh.net på søndag 31. juli 2016, klokken 11:13
Husk at Norge er et av få land som vi på død og liv skal frakte ting inne i bilen til enhver tid. ;)

Det blir i overkant plagsomt å ha bagasjen i tilhenger synes nå jeg :-)

Poenget med sikkerhetsnett i (samtlige?) andre stasjonsvogner på markedet, er å forhindre at du får bagasjen flyvende gjennom kupèen ved kollisjon.
Rart om det ikke er noe trekk for dette hos EURO ncap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA