Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner

Startet av Mippen, torsdag 28. juli 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

Dampmaskin

Jeg er kanskje ikke representativ for alle hybrid-eiere, men jeg er opptatt av å lade så mye som mulig. Dessverre har jeg ikke noen fast parkeringsplass som jeg kan sette opp ladepunkt på hjemme, så hvis jeg ikke får lov til å lade offentlig, så har jeg faktisk ikke noe annet valg enn å kjøre 100% på fossilt drivstoff hele tiden.

Det er jo noe jeg kan leve med - hvis jeg må - men det er jo i så fall synd at jeg ikke har noe alternativ til å kjøre rundt og forurense, og det på tross av at jeg faktisk har skaffet meg et ladbart kjøretøy. Vil nesten påstå at litt av hele poenget med å kjøre ladbar hybrid forsvinner litt da.

Ingeniøren

Sitat fra: Beckern på mandag 01. august 2016, klokken 22:04
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. august 2016, klokken 15:51
Jeg ville ihvertfall ikke ventet til 15-20% rest på batteriet før jeg ladet. Sikker måte å ødelegge batteriet på

Seriøst?

Tror begge ytterpunkter er like ille - det beste er å holde seg rundt midten. Man kan jo se hva som skjer med et PC batteri som konstant lades til maks....

Men, nå er vi hverke oppe på maks eller min for batteriet. Produsenten har lagt inn en 20% sikkerhetsmargin i begge ender, som kun i unntaksfall kan overskrides.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Jeg vil tro det er ganske mange med elbil som parkerer og lader på ladeplass uten at de har behov for strøm også. Hvis jeg ikke har behov for strøm for å komme meg dit jeg skal, så parkerer jeg på vanlige parkeringsplasser slik at ladeplass er tilgjengelig for de som har behov for strømmen. PHEVs har nok oftere behov for offentlige ladeplasser enn elbiler pga. veldig begrenset el-rekkevidde. Hvis eiere av PHEV er interessert i å lade/kjøre elektrisk, så synes jeg det er veldig positivt. Det blir i alle fall helt feil å nekte de som har kjøpt PHEV å kjøre elektrisk så mye de har mulighet til. Uansett om ønsket om å kjøre på strøm er basert på økonomi eller miljø, så bidrar de til lavere lokale utslipp som uansett er positivt.

Så lenge offentlige ladeplasser er en begrenset ressurs, så synes jeg at man bør vurdere eget behov for lading før man benytter en ladeplass. Og om det ikke har kommet klart frem så synes jeg det er en dårlig ide å forby PHEV på offentlige ladeplasser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Philip Marlowe

Jeg er helt enig med siste innlegg.

Målet må være at hybridbilene kjører mest mulig elektrisk og da må de få lov til å lade på de offentlige ladeplassene. Dette er best for klimaet. De elbilistene som ønsker å frata hybridbilistene denne muligheten, fremstår som noen store egoister.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Jeg skal forsøke å nyansere forbud mot ladbare hybrider uten å ta parti. Utfordringen er som nevnt at det er begrenset med lademuligheter. Det selges pr. dags dato flere ladbare hybrider enn det selges elbiler. Det er vel fortsatt flest elbiler, men det er spørs hvor lenge det varer. Rekkevidden er som nevnt begrenset på de ladbare hybridene, så de må lades oftere enn elbiler hvis de skal kjøres på strøm.

På typiske knutepunkt er det mye elbiler. De kommer gjerne langt vei. De parkerer og lader mens de  er på jobb, handler osv. Hvis det kommer ladbare hybrider og stiller seg på en slik plass som stort sett alltid er full vil det bety at den fratar plassen for en elbil som ikke har noen andre muligheter til å komme seg hjem. Hadde jeg kjørt ladbar hybrid ville ikke jeg ha oppsøkt steder hvor det er størst kamp om lade punktene. Jeg ville ha ladet andre steder hvor det er mindre press, og jeg ville eventuelt ha ladet utenfor «rushtiden».

Jeg skjønner hvorfor et forbud kan være aktuelt, men hvis alle tar hensyn til hverandre trenger man ikke et forbud. Ansvar bør også ligges hos politikere som har tatt til orde for at det skal satses både på elbiler og hybrider. Det bør i det minste være nok lademuligheter til alle. Det bør også jobbes politisk for at de ladbare hybridene faktisk har en god nok rekkevidde. Bedre rekkevidde gir mindre ladestopp og det blir lettere for alle å lade.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. august 2016, klokken 09:50
Hvis det kommer ladbare hybrider og stiller seg på en slik plass som stort sett alltid er full vil det bety at den fratar plassen for en elbil som ikke har noen andre muligheter til å komme seg hjem.

Om plassene stort sett alltid er fulle, så betyr det at man har for få plasser, og at det er på tide å sette opp flere. En annen sak er at man burde bli flinkere til å kreve at man faktisk lader om man står på ladeplass.
Model S 85D

Bondeknøl

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:36
Jeg er helt enig med siste innlegg.

Målet må være at hybridbilene kjører mest mulig elektrisk og da må de få lov til å lade på de offentlige ladeplassene. Dette er best for klimaet. De elbilistene som ønsker å frata hybridbilistene denne muligheten, fremstår som noen store egoister.
Men de som kjører hybridbiler kommer seg hjem uansett om de får ladet eller ei. Det gjør ikke vi som er
hel-eletriske. Vi må ha strøm for å komme oss videre.
Den andre siden av saken er at hvis el-bilister ikke får ladet pga at hybridbilene oppholder el-billadeplassene så blir det kanskje færre el-biler på veiene? Det er vel hel-eletrisk som er målet?

Dampmaskin

Ja det er et trilemma. Det ser ut som at alternativene er som følger:

1) Reservere plassene for rene el-biler. Dette stimulerer til videre bruk av rene el-biler, men fører til at miljøgevinsten med PHEV, og dermed også grunnene til å oppfordre folk til å kjøpe PHEV, i større eller mindre grad forsvinner.

2) La alle få lik tilgang til ladepunktene. Dette gir en miljøgevinst fra PHEV, men fører til at å kjøre el-bil blir mindre attraktivt, eller til og med uaktuelt for mange.

3) Sette opp flere ladepunkter. Dette gir miljøgevinst fra både el-biler og PHEV, men koster selvfølgelig penger.

Er politikerne oppriktige i sitt ønske for at folk skal kjøre elektrisk, er det vel bare alternativ 3 som har noe for seg. Får håpe at den politiske viljen er til stede for å spandere de pengene det koster.

Sverreb

Et fjerde alternativ er å slutte med å tilby gratis parkering. Etterspørselen vil alltid være nær ubegrenset når noe tilbys gratis. Ved å ta betalt for parkering oppnår man at det er de som faktisk trenger plassen som benytter den.

Bondeknøl

Sitat fra: Sverreb på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:48
Et fjerde alternativ er å slutte med å tilby gratis parkering. Etterspørselen vil alltid være nær ubegrenset når noe tilbys gratis. Ved å ta betalt for parkering oppnår man at det er de som faktisk trenger plassen som benytter den.
Godt poeng! Vet ikke hvordan dette vil fungere i praksis, men dyr hurtiglading gjør jo at disse ikke brukes unødvendig av de som ikke trenger den.

Mippen

Sitat fra: Sverreb på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:48
Et fjerde alternativ er å slutte med å tilby gratis parkering. Etterspørselen vil alltid være nær ubegrenset når noe tilbys gratis. Ved å ta betalt for parkering oppnår man at det er de som faktisk trenger plassen som benytter den.

Mange steder er det nå betaling for å lade og/eller parkere for elbiler. I Bergen er for eksempel et av de mest populære knutepunktene "bygarasjen". Der var det gratis før. Nå koster det 50 % av normal takst å parkere, også kan man lade gratis i 6 timer på dagtid. Ubegrenset utenom arbeidstid. Flere av ladestasjonene som var på gateplan er nå også betalings plasser. Fortsatt er det nesten umulig å finne en ledig lade plass på for eksempel "bygarasjen".
Fremtiden er elektrisk.

Hansi

Helt enig med Sverreb, det tror jeg er den beste løsningen
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

tomrh

Sist fredag svingte en Outlander Phev opp ved siden av meg på Fortums hurtigladestasjon på Orkanger. Den ene av de to laderne er defekt, og han gadd naturlig nok ikke vente på at jeg skulle bli ferdig.

Denne diskusjonen har vel handlet mest om parkering på offentlige normalladestasjoner, men hva synes vi om at ladehybridene okkuperer hurtigladerne da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

epsilone6


automat

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:19

Mange steder er det nå betaling for å lade og/eller parkere for elbiler. I Bergen er for eksempel et av de mest populære knutepunktene "bygarasjen". Der var det gratis før. Nå koster det 50 % av normal takst å parkere, også kan man lade gratis i 6 timer på dagtid. Ubegrenset utenom arbeidstid. Flere av ladestasjonene som var på gateplan er nå også betalings plasser. Fortsatt er det nesten umulig å finne en ledig lade plass på for eksempel "bygarasjen".

Da har man ikke oppnådd annet enn å innføre p-avgift for elbiler. Poenget er at det må være dyrere å stå på en ladeplass, enn på p-plassen ved siden av. I bygarasjen kunne man f.eks hatt full p-avgift hvis man ønsker å lade, og 50% uten.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA