Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min P85D "lugger og hopper" ved kjøring mellom 53-63 km/t

Startet av Jimpec, onsdag 27. juli 2016, klokken 18:03

« forrige - neste »

Sofus

All roterende maskineri har et kritisk turtall man må unngå - hvor egensvinginger vil føre til sterk vibrasjon. Kritisk turtall har ingen ting med det elektriske å gjøre, og det samme gjelder fossil motorer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_speed

Kan tenkes at Tesla har god kontroll på dette så lenge rotasjonsmassen er 'orginal'  ;)
Model S

Jimpec

De har jo ikke det når originale 21" lager samme vibrasjonen..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Sofus

Dette blir bare gjetning, men hvis problemet med lugging kommer av systemet prøver å unngå kritisk turtall ved å legge inn et 'ulovelig' turtallsområde kan det tenkes at bilen trenger en slags reset?

Kritisk turtall vil variere ganske mye avhengig av akslingenes stivhet, hjulenes tregetsmoment etc.. Derfor vil kritisk turtall variere fra bil til bil og når du bytter hjul. Kan det være at bilen automatisk detekterer dette området basert på vibrasjonsmålinger, og hele tiden har en formening om hvor kritisk turtall er? Kommer du opp i nedre del av området holder den litt igjen. Kommer du over midten av området gir den litt på. Og det oppleves som lugging. Skulle tro at dette området var ved et mye høyere turtall, men noe kan ha gått feil auto justeringen?

Men slike ting burde jo Tesla kunne svare på og ikke bare skylde på hjulene.

Model S

kvp

JEg har akkurat samme problem, og har det både på uorginale sommerfelger 20" og 19" orginale vinter. Tesla sier det samme som til dere andre; det må være hjulene og/eller felgene. Jeg har nå hatt hjulene inne til balansering 3 ganger, ingen endring. Jeg skal prøve dette med å sette i N.
Jeg har en S85  fra Juni 2014

Jimpec

Å sette i N setter problemet i perspektiv. Da kjenner man hvordan det skulle vært (med denne fantastiske drivlinjen).

Tesla er etter min oppfatning veldig klar over problemet, men de gjør sitt beste for å dekke over det etter beste evne. Musken har fortalt en og annen service manager noe i øret..

Jeg har selv kjørt godt over 100 Model S i min karriere (kortere eller lengre) - de aller fleste av de med stor motor bak har en variant av problemstillingen som tråden tar opp.

Dessverre er det litt for mange som enda sitter på fanboy-gjerdet og vifter med Tesla-flagg (jeg har forsåvidt vært der selv), og man får en debatt som ofte blir litt feil i fremstillingen. Den blir ekstra skjev når det har vist seg at de som roper aller høyest får mest hjelp.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Jeg har også kjørt en god del biler (15-20?), og de aller fleste av dem hadde den store driveuniten bak. Stusser veldig på at jeg ikke har merket noe av dette? Normalt er jeg nesten sykelig følsom for vibrasjoner og støy. Og vår P85 er på sin fjerde driveunit uten at jeg har merket noe av dette på noe av dem. Og de fleste her inne vil vel neppe kategorisere meg som fanboy med agenda om å feie noe under teppet heller.

Jeg tviler absolutt ikke på at dette er reelt, men stusser fryktelig på hvorfor det uteblir her. Kan det være en eller flere ukjente faktorer som spiller inn?

jazzwheel

Jeg skjønner godt at det virker merkelig. Jeg ble ikke skråsikker før jeg kjente igjen det samme i en S85 loaner. Jeg har kjørt i underkant av 10 forskjellge TMS og har merket det tydelig i to av disse. Kjipt at en av dem er min egen.

Jimpec


Balansert skepsis og god diskusjon hører jo sammen og skaper en god tråd. Det som blir feil er å kategorisk avvise dette som case - som noen gjør. Delvis her og delvis på andre sosiale media.

For ordens skyld kategoriserer ihvertfall ikke jeg Muffinman som ultra fanboy ;-)

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. august 2016, klokken 14:52
Jeg har også kjørt en god del biler (15-20?), og de aller fleste av dem hadde den store driveuniten bak. Stusser veldig på at jeg ikke har merket noe av dette? Normalt er jeg nesten sykelig følsom for vibrasjoner og støy. Og vår P85 er på sin fjerde driveunit uten at jeg har merket noe av dette på noe av dem. Og de fleste her inne vil vel neppe kategorisere meg som fanboy med agenda om å feie noe under teppet heller.

Jeg tviler absolutt ikke på at dette er reelt, men stusser fryktelig på hvorfor det uteblir her. Kan det være en eller flere ukjente faktorer som spiller inn?
har du noen slake oppoverbakker, tja, 2-300 meter fra start - hvor du ligger i 50-60 ? det er kun der jeg opplever det (på to biler).
Elbilist

TeslaSvein63

Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.

HåkonE

Har vært ekstra på vakt mot dette i lys av denne tråden.

Har prøvd med/uten rangemode. Med/uten insane. Kald/varm bil. Prøvde å kjøre i 55, for så å sette den i nøytral for å se om jeg merker noe endring.

Ingenting. Basert på enkeltes beskrivelser i denne tråden så burde det ikke være subjektivt om man merker noe eller ikke.

Åpenbart en reklamasjons-sak slik feilen beskrives her. Kjør på til Tesla finner en løsning.


fonberg

Jeg opplever ikke vibrasjon i 2016-modellen i noen hastigheter (unntatt lane departure warning, da :) )
Jeg har en motbakke på noen hundre meter ut hjemmefra hvor jeg gjerne ligger i ca. 50 km/t. Fint jevn asfaltunderlag, merker ingenting der, hverken med eller ute Range Mode.

I 2013-modellen hadde jeg ofte vibrasjon i motorveihastighet (ca. 90 km/t) på starten av turer, fikk bekreftet at hjulene var balansert, og slo meg til ro med at vibreringen antakelig skyldtes litt urunde dekk etter at bilen hadde stått parkert.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jazzwheel

Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 10. august 2016, klokken 08:53
Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.

Har du hatt samme DU hele tiden?

Jimpec

Jeg opplever at denne feilen "kommer og går" i styrke.

For å gjenta meg selv og andre. Dette forekommer hyppigst ved "kald" bil - slak oppoverbakke og veldig lite pådrag. Man må altså la bilen roe seg mellom 53-56 km/t og gasse akkurat såpass at farten holder seg. Slik man jo ofte kjører i 50-60 soner.. derav er dette også et veldig irriterende problem.

Dersom noen har en link til en tråd på US TMC forum så del den gjerne i denne tråden. Jeg husker å ha lest om det der men klarer ikke å finne tråden igjen.

Det er jo en tankevekker at jeg velger å kjøre Caddy Maxi i byen fremfor P85D. Beklageligvis..

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

fonberg

Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. august 2016, klokken 14:53
Det er jo en tankevekker at jeg velger å kjøre Caddy Maxi i byen fremfor P85D. Beklageligvis..

Kondolerer ;D

Opplever dere vibreringa også ved bruk av CC, eller kun ved bruk av pedal?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA