Elbiler har skylda for alt som er galt i 110 soner

Startet av tutti, lør 23. jul 2016, kl. 05:21

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Kanutten på søn 24. jul 2016, kl. 15:19
Jeg registerer at noen skal forsvare elbilen i alle sammenhenger, men det at pensjonister og lastebiler også kjører sakte synes jeg ikke unnskylder elbilene på noen måte.

Selvsagt er det føreren av kjøretøyet som bestemmer hastighet og kjøremønster. "Alle" elbiler er i stand til å holde fartsgrensen på norske veier, og da bør de i størst mulig grad gjøre det, eller i det minste følge "flyten". Dersom dette gjør at man ikke har lang nok rekkevidde så har man vel enten valgt feil bil, eller feil kjørerute. Således henger argumentet "du får lade mer" fint på greip hos meg.

Selvsagt er det fører som bestemmer hastighet og jeg er i utgangspunktet enig i at man bør bestrebe seg på å "holde fartsgrensa" men untaket kommer der grensen er høyere enn 90. Da er det uansett et så stort antall som ikke kjører fortere enn 90 uansett enten det er vogntog eller pensjonister. Poenget er at du må nesten bevise at det medfører at farten faller vesentlig på motorveier om elbiler legger seg i høyre felt og holder 90.
I tillegg mener jeg og så 90 er et skille der man ikke lenger kan forvente at alle biler følger fartgrensen.
Dette er et særnorsk fenomen der vi ikke har hatt høyere grenser enn 90 før de siste årene. Hvis ikke hvor skal grensen gå. I de fleste andre land har du store grupper som ikke følger fartgrensene enten de er 110, 120, 140...
Hva med ingen grense? skal alle holde full gass?
Trailerfarten er faktisk en veldig avviklingsvenlig fart ettersom det betyr lite forbikjøringer og sperrer av ventrefeltet. Kjeft heller på de som ligger i 100 og 110 og nekter å gasse på til den generelle farten i ventrefeltet når de skal ut der og passere et vogntog og to elbiler. Det er de som blokkerer venstrefeltet ikke de som ligger sammen med vogntogene.

Ferry

Sitat fra: Beckern på man 25. jul 2016, kl. 09:00
Selvsagt er det fører som bestemmer hastighet og jeg er i utgangspunktet enig i at man bør bestrebe seg på å "holde fartsgrensa"

Hva innebærer det egentlig å holde fartsgrensa? Hvilken hastighet er ok i f.eks ei 80-sone? I min naivitet ville jeg tro det er fra 80 og nedover. Han i bakspeilet mener kanskje det motsatte, men han fyren der framme med lasermåleren er muligens uenig. Min erfaring er at fyren der foran er verre å krangle med enn han i bakspeilet.. ;)

elbil-1

Hvis alle kunne være smidige og ta hensyn i trafikken så er det ikke noe problem uansett hastighet.

Dette betyr at man følger med i speilet og kjører inn til siden og slipper forbi biler bak når det er 5-6 biler i "kø" bak, om det er en "råkjører"
Som ligger klin inntil støtfangeren eller om det er en lastebil som tyner seg forbi på tofelts vei i 3 km/t mer enn deg selv-
Så slakker du bittelitt på farten og slipper ham inn forran deg.
Det tar kun noen sekunder og det vintigste er at du reduserer din egen risiko for å bli innblandet i en trafikkulykke fordi noen grisekjører for å presse seg forbi.

werner

På motorvei kjører jeg i 95. Det er ikke sakte. Som regel ligger jeg 2-3 sekunder etter lastebil.
De kjører jamn og er en nytelse og kjøre etter.

Mulig at jeg også får redusert vindmotstand ved slik kjøring. Skal jeg en mil eller to på motorveien kjører jeg vanligvis litt fortere.

Kanutten

Et spørsmål til dere som kjører 90 og saktere på motorvei: Ville dere gjort det samme dersom dere ikke kjørte elbil?

Ferry

Sitat fra: Kanutten på fre 29. jul 2016, kl. 15:28
Et spørsmål til dere som kjører 90 og saktere på motorvei: Ville dere gjort det samme dersom dere ikke kjørte elbil?

Nix.

Beckern

Sitat fra: werner på fre 29. jul 2016, kl. 13:44
På motorvei kjører jeg i 95. Det er ikke sakte. Som regel ligger jeg 2-3 sekunder etter lastebil.
De kjører jamn og er en nytelse og kjøre etter.

Mulig at jeg også får redusert vindmotstand ved slik kjøring. Skal jeg en mil eller to på motorveien kjører jeg vanligvis litt fortere.
Du kjører nok i 89 som er den kalibrerte grensen der lastebiler sperrer.
Deri ligger en del av problemet også. Mange bruker et svært tvilsomt speedometer som sin ledestjerne.
Etter den fastsetter de hva som er lov eller ikke lov, passe eller ikke  passe og handler deretter.
Mange mener også at fartgrensen og deres målinger gir dem rettigheter som endres med egen fart.
Kjører man i fartgrensen skal man f.eks ikke behøve å slippe forbi andre.
Slike bedømminger er det heldigvis bare politi som skal befatte seg med. Vi andre har de enkle generelle reglene som stort sett kun gir oss plikter og svært få rettigheter.

elbil-1

Skal man se på miljø og økonomi / drivstoff forbruk - så burde fartsgrensene vært satt til 80 på alle hovedveier.

Da hadde man spart 15-20% drivstoff/utslipp - DET hadde vært et skikkelig miljøtiltak!

Og den enkelte bileier hadde spart en god del kroner pr år i drivstoff også...

Kanutten

Sitat fra: Ferry på fre 29. jul 2016, kl. 20:59

Nix.

Kan man ikke da utlede at elbilistene kan ha en negativ effekt på trafikken i 110-soner?

Carl Anton Stenling

Når man har hevet fartsgrensen har man av en eller annen grunn glemt å vurdere klimaeffekten.

Det mest rasjonelle hadde vært om man på motorveien hadde maks. 90 km/t fartsgrense for fossilbiler og forbeholdt 110 km/t-grensen for ladbare biler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AppleKnocker

Sitat fra: werner på fre 29. jul 2016, kl. 13:44
På motorvei kjører jeg i 95. Det er ikke sakte.
95 er sakte hvis fartsgrensen er 110.

Det virkelige problemet oppstår når de langsomme på død og liv skal kjøre forbi hverandre. Det kan ta flere minutter å gjennomføre en forbikjøring når hastighetensforskjellen er minimal.

Løsningen er å innføre minimumsfartsgrense i venstre felt og totalforby lastebiler og busser i venstrefeltet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på lør 30. jul 2016, kl. 09:25
Det virkelige problemet oppstår når de langsomme på død og liv skal kjøre forbi hverandre. Det kan ta flere minutter å gjennomføre en forbikjøring når hastighetensforskjellen er minimal.

Løsningen er å innføre minimumsfartsgrense i venstre felt og totalforby lastebiler og busser i venstrefeltet.

Du kan ikke forby lastebiler og busser i venstrefeltet så lenge det er lov å kjøre traktor med makshastighet på 40km/t på motorvei...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

nagela

Sitat fra: jkirkebo på lør 30. jul 2016, kl. 09:30
Sitat fra: AppleKnocker på lør 30. jul 2016, kl. 09:25

Du kan ikke forby lastebiler og busser i venstrefeltet så lenge det er lov å kjøre traktor med makshastighet på 40km/t på motorvei...
Traktorer som er konstruert for / har en maxfart på 40km/t har IKKE lov å kjøre på motorvei.
Derimot har traktorer konstruert for en hastighet over 40km/t lov.

Dersom en traktor skal kunne kjøre på motorveg eller motortrafikkveg, må altså to kriterier være oppfylt:

Traktoren må gå i minst 40 kilometer i timen.
Det kan ikke være forbudsskilt.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

AppleKnocker

Ingen av oss kan forby noe som helst på veien. Jeg skissere bare hva løsningen burde vært.

Sleng på et skilt 306.3 i tillegg, så er traktorene bannlyst fra motorveien.

Med 60 000 km/år hvorav det meste på motorvei er min rangering av problembarna/sinkene:
1) Tunge kjøretøy
2) Bitterskruller som får et kick av å leke politi
3) Elbiler
4) Traktorer

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: elbil-1 på lør 30. jul 2016, kl. 07:10
Skal man se på miljø og økonomi / drivstoff forbruk - så burde fartsgrensene vært satt til 80 på alle hovedveier.

Da hadde man spart 15-20% drivstoff/utslipp - DET hadde vært et skikkelig miljøtiltak!

Og den enkelte bileier hadde spart en god del kroner pr år i drivstoff også...

Nå snakker jeg kun ut i fra min dårlige "hullkommelse", så mulig jeg husker feil, men mener bestemt at det for en del år tilbake ble gjennomført en del fartsreduksjoner i enkelte land (spesielt mener jeg å huske Sverige og USA) nettopp som ett miljøtiltak. I Sverige ble en rekke 130 soner redusert til 110 soner og 110 soner redusert til 100 (eller var det 90?) soner. Mener det av denne grunn ble innført en generell 55mph grense i USA.  Var også noe snakk om å pålegge bilfabrikantene å ikke utstyre bilene med speedometer som gikk stort lengre enn denne maks-hastigheten (altså i USA). Dette må ha vært på 70-/tidlig 80-tallet en gang...
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA