Nye i3 (90Ah) - praktiske forskjeller

Startet av LMOR, fredag 15. juli 2016, klokken 10:28

« forrige - neste »

EinarV

Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: EinarV på tirsdag 16. august 2016, klokken 17:22
Hvordan er type 2 kabelen på den nye?
Samme som den gamle... Men det var pga av at den nye 3-fase kabelen ikke er klar enda, så vi kommer til å få bytte den inn i den nye når den kommer.
Er litt spent på hvor mye mer plass den tar.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Er det noen som har målt hvor raskt 94ah lader på hurtiglader?
Nyskjerrig på hvor mange kWt den kan lade, feks på 10 minutter?

Legger ved lading av min 60ah. Lader 7,5kwt på 10 min.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Beckern

Tror ikke du kommer til å se så mye høyere tall på 94Ah versjonen.
Men den kan fortsette i både 20 og 30 minutter med nesten samme effekt.
Det klarer ikke 60Ah versjonen.

LMOR

0,75 kWh per minutt er det høyeste jeg har fått både med den gamle og den nye. Hvis vi ellers skal sammenligne må vi måle batteritemperaturen før vi starter å lade.
Er den optimal, så får du 7,5kWh på 10min. Må batteriet varmes opp først, tar det lengre tid.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Hejduk

2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ingeniøren

#141
Sitat fra: Hejduk på lørdag 27. august 2016, klokken 07:53
http://insideevs.com/33-kwh-bmw-i3-and-30-kwh-nissan-leaf-fast-charging-comparison/

Var temperaturforskjell på sammenligningen av Leaf og BMW, så helt sammelignbare er de ikke.

Forskjell ja - foretrekker flere små pauser...

"The official BMW spec says 0-80% fast charging at 50 kW happens in 39 minutes (25 minutes in the case of the older 22 kWh version)."
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

rmrsr

#142
Brukte 50kw for første gang i dag, men ladet fra 80%...
Kanskje ikke så interessant hva det ble på totalen, siden det var topplading (fra 80%), men ila. de første 3 min kjørte den inn 2,28 kwh - som stemmer overaskende godt med det som LMOR antydet :) Tok 42 min å toppe opp med 8.7 kwh , naturligvis tregest de siste par prosentene.

Skal kjøre henne ut en dag til uken, og forsøke å se hvordan det står seg fra 0%...

Ingeniøren

Sitat fra: rmrsr på lørdag 27. august 2016, klokken 23:53
Brukte 50kw for første gang i dag, men ladet fra 80%...
Kanskje ikke så interessant hva det ble på totalen, siden det var topplading (fra 80%), men ila. de første 3 min kjørte den inn 2,28 kwh - som stemmer overaskende godt med det som LMOR antydet :) Tok 42 min å toppe opp med 8.7 kwh , naturligvis tregest de siste par prosentene.

Skal kjøre henne ut en dag til uken, og forsøke å se hvordan det står seg fra 0%...

Det blir dyr strøm...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Diesel

Om en lader på en 120kW lader ( det er vel ikke så mange av de enda). Vil en kunne lade med mer enn 50 kW effekt? Kia Soul er vel klargjort for 100kW(?), men har ikke funnet noe info om den nye I3 har samme mulighet.
BMW i3


Beckern

Sitat fra: Diesel på søndag 28. august 2016, klokken 09:26
Om en lader på en 120kW lader ( det er vel ikke så mange av de enda). Vil en kunne lade med mer enn 50 kW effekt? Kia Soul er vel klargjort for 100kW(?), men har ikke funnet noe info om den nye I3 har samme mulighet.

Svjv har begge i3 modeller maks 50kWh.



meshintas

Har hurtigladet 2 ganger med min nye 94Ah i3, første gangen ladet jeg fra 49% til 80%, tok 18min
ladet nå fra 53% til 98%, tok litt over 40 min, gikk veldig tregt på slutten der, gadd ikke prøve å lade til 100% (det var det som var planen)

LMOR

Sitat fra: meshintas på søndag 28. august 2016, klokken 17:23
Har hurtigladet 2 ganger med min nye 94Ah i3, første gangen ladet jeg fra 49% til 80%, tok 18min
ladet nå fra 53% til 98%, tok litt over 40 min, gikk veldig tregt på slutten der, gadd ikke prøve å lade til 100% (det var det som var planen)
Jeg ladet fra 2% til 95% på 43minutt. Ingen vits å lade lengre enn til 95%, Du bør helst stoppe ved 90%, som tilsvarer 75% knekken på den gamle.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

En praktisk forskjell er at det er en helt annen bil for meg. Sjekker ikke lengre rekkevidden den står på. Tenker ikke lengre på hva som er lurt å gjøre for å spare litt strøm. Har egentlig blitt litt kjedelig.
Selv om bilen skulle vært kald, så er det marginalt tap fordi en ikke kan kjøre bilen tom uten at bilen blir god og varm lenge før du har brukt 25%. Og for mange stopp som suger ut kraften klarer ikke jeg å få til på en dag.
Det er mulig å kjøre til 45 mil med bare 1 lading underveis, og 2 stopp er ikke noe problem for meg. Trenger egentlig det.
Er heller ikke så opptatt med utbygging av hurtigladere lengre. Det blir bra med flere og minst 2 ladere på hvert sted, men jeg skal ikke noe sted som det ikke allerede er mange valg.
Hva skal jeg egentlig gjøre nå...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA