Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye i3 (90Ah) - praktiske forskjeller

Startet av LMOR, fredag 15. juli 2016, klokken 10:28

« forrige - neste »

LMOR

Kan begynne en ny tråd for oss som får ny versjon. Hva er de praktiske forskjellene utover større batteri og ny multifase lader. Forvarmer den til 20 grader nå, er rekkevidden 50% mer, tar det 50% lengre tid å lade den opp, eller kan en hurtiglade med maks hastighet til mer enn 75%? osv.

Første interessante info, er at maks kapasiteten tydeligvis er litt over 30kWh, i følge de første rapportene fra eiere i Tyskland. Det er i så fall akkurat 50% mer enn dagens, og ikke noe mindre slik tallene de bruker i markedsføringen viser.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kanon

Med forvarming til 20 grader, mener du batteriene? Mener og ha lest at de nye batteripakkene  forvarmes til 20 celsius, vs den gamle kun 10 C

LMOR

Sitat fra: Kanon på fredag 15. juli 2016, klokken 11:52
Med forvarming til 20 grader, mener du batteriene? Mener og ha lest at de nye batteripakkene  forvarmes til 20 celsius, vs den gamle kun 10 C
Ja, det var det jeg mente. Blir interessant å se om det stemmer. En av trådene her på forumet som har vært med ampre, har vært rundt dette på første modell. Tror nå de fleste har akseptert fakta.
Ellers blir det godt for meg å få en ny bil som jeg kan teste/måle. Har ikke flere teorier å teste ut på den gamle  ;D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#3
I følge en selger som har prøvekjørt den nye modellen, så skal det visstnok nå være en "reset" funksjon for GOM. Det er jo praktiske, da det ikke alltid relevant å ta hensyn til forbruket på siste tur for å beregne rekkevidden til en ny destinasjon.

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: nime01 på fredag 22. juli 2016, klokken 22:33
Er det rattvarme på ny i3 Fully Charged?
Nei desverre. Veldig rart at man kan få rattvarme i alle BMW modeller unntatt i3 hvor det er størst behov for det  ::)

LMOR

Tja, var helt enig i det før jeg fikk den. Bruker rattvarme mye på den andre BMWen. Men har faktisk ikke savnet det på i3. Jeg forvarmer alltid, og da er jeg rattet varmt nok  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Hejduk

Hvis man må hive seg i bilen rekker man ikke å forvarme, og ingenting er bedre enn rattvarme etter å ha skrapt is og børstet snø. Skulle virkelig ønske at BMW tilbød dette som er standard på min 2012 Leaf.....
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

LMOR

OK vi er forskjellige, har ikke skrapt is på de siste 2 vintrene. Forvarmer automatisk hver morgen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

sfinxern

Uansett, hvorfor kunne ikke BMW bare gi det til i3 også..
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Sitat fra: sfinxern på lørdag 23. juli 2016, klokken 16:15
Uansett, hvorfor kunne ikke BMW bare gi det til i3 også..
Aner ikke. Antar de har hatt ekstrem fokus på strømforbruk. Eller bare et ønske om å spare inn en robot eller 2 på en bil med så få solgte biler ift de andre modellene.
Det er mye elektronikk i rattet så det burde ikke vært noe problem.
i3 mangler mye som burde være en selvfølge, s.feks. automatisk fjernlys...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på lørdag 23. juli 2016, klokken 16:38
Sitat fra: sfinxern på lørdag 23. juli 2016, klokken 16:15
Uansett, hvorfor kunne ikke BMW bare gi det til i3 også..
Aner ikke. Antar de har hatt ekstrem fokus på strømforbruk.
Kontinuerlig bruk med maks effekt vil vel kunne redusere rekkevidden med et par km, så det er nok sikkert grunnen  ;) Hvis man ved å ha varme i rattet kan ha en lavere temperatur i kupeen, så vil rekkevidden øke vesentlig mer.

LMOR

OK, så varmetrådene trekker 10W, godt å vite.
På korte turer med forvarming sparer du ikke inn noe. På langturer er i3 litt for komplekst bygd til at jeg kan være enig i at du sparer så mye.
Dette har vi målt og testet i flere gamle tråder.
Det er selvfølgelig flere scenarier der det ville vært bra, men jeg savner det altså ikke på en i3 som står ute, men på 5 serien som står i garasjen ville jeg ikke klart med uten  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#13
Sitat fra: LMOR på lørdag 23. juli 2016, klokken 22:12
OK, så varmetrådene trekker 10W, godt å vite.
Litt OT, men så lite som 10W er det vel ikke. Mitt grove estimat på maks 2 km var basert på følgende forutsetninger. Mener at rattvarmen trekker ca 100W på maks, men neppe mer enn 50W i snitt. Til drift og oppvarming av bilen kan man grovt regne en gjennomsnittlig effekt på ca 10 kW ved landeveiskjøring. (Inntil 2 timer kjøring med 60 Ah batteri og 3 timer med 94 Ah). Dette er jo selvfølgelig avhengig av hastighet. Basert på disse forutsetningene vil varme i rattet kun vil utgjøre 0,5-1 % av totalforbruket og i praksis kan man da se bort fra at det påvirker rekkevidden. Er dette feil så er det fint om noen korrigerer. Ellers kan vi vel avslutte temaet, for det er ikke varme i rattet i 2017 modellen og selv om det hadde vært fint så jeg lever godt uten  :)

hemi

Hatt rattvarmer på endel premium biler før, og teslaen, fantastisk rett og slett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA