Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe nå, eller vente til ny modell! (e-golf)

Startet av AAG, onsdag 13. juli 2016, klokken 12:04

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: AAG på fredag 15. juli 2016, klokken 11:38
Jeg føler nå at løsningen blir å vente, spesielt siden vi må bestemme oss raskt for å ikke få prisøkning.

En eGolf med 12kWh større batteri enn den nåverende er nok en bil man kan bli veldig glad i. Da er distanser som Oslo -> Trondheim og Oslo -> Stockholm plutslig helt overkommelige.

Sele

Er det skummelt å kjøpe elbil nå?

– Nei, egentlig er det nesten tvert imot. Går du med tanker om å gjøre det, så er det trolig smart å bare sette i gang. Da får du dra nytte av fordelene lengst mulig før de forsvinner. Det å sitte på gjerdet kan sånn sett bli kostbart, mener Brooms bilekspert.


AAG

Sitat fra: Sele på fredag 15. juli 2016, klokken 12:57
Er det skummelt å kjøpe elbil nå?

– Nei, egentlig er det nesten tvert imot. Går du med tanker om å gjøre det, så er det trolig smart å bare sette i gang. Da får du dra nytte av fordelene lengst mulig før de forsvinner. Det å sitte på gjerdet kan sånn sett bli kostbart, mener Brooms bilekspert.

Ja jeg har lest dette, og hvis det ikke hadde kommet noen ny golf hadde vi uansett handlet. Jeg er bare redd når Golf konkurrerer med Golf... :) Vi får se hva morgendagen bringer, etter det er det jo enda mer galskap å bestille. ;)

AAG

Blæh, da er valget tatt... Vi hoppet i det og bestilte...:)

zyp

Sitat fra: Panduck på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:02
Jeg forstår ikke hva folk sin fasinasjon for eGolf er, jeg ville valgt en av de andre, men har du først bestemt deg ville jeg definifit ventet til den nye kommer, og håpe at den kommer med minst 11kW AC og bedre laderfart ved hurtiglading. En elbil er ikke "bil#2", og du vil ha en bil som erstatter diselbilen så mye som mulig.

Da jeg begynte å tenke på å kjøpe ny bil så var nok fristelsen for VW en større faktor enn fristelsen for elbil.

I fjor sommer var jeg med på en langtur i en venns nye Polo, og fikk da noen hundre mil bak rattet i den. Jeg syntes den var veldig komfortabel å kjøre og særlig adaptiv cruisecontrol var en funksjon jeg gjerne ville ha i min neste bil. Når en annen venn noen måneder senere hadde en e-Golf til prøvekjøring så benyttet jeg sjansen til å ta en tur i den og konkluderte at den var «som å kjøre Poloen, bare litt større og elektrisk».

Da jeg en stund senere fant ut at jeg hadde lyst og råd til å bytte ut den gamle bilen min så orket jeg egentlig ikke tenke så mye på alternativer siden jeg allerede hadde funnet en modell jeg likte. Av elbiler så var Tesla for dyr, og resten dårligere utstyrt; kun i3 var tilgjengelig med ACC og i følge en venn som har en så funker den kamerabaserte løsningen deres mye dårligere enn radarbasert ACC.

Om man skal vente fordi det kommer noe bedre så kommer man til å vente evig. Jo tidligere du kjøper, jo tidligere kan du forsvare å bytte den ut med noe som er ennå bedre igjen. ;)

Man kan alltid ønske seg mer rekkevidde og raskere lading, men så langt har bilen min dekket behovene greit. Hadde trefaselader vært tilgjengelig som ekstrautstyr så ville jeg ha betalt for å få det, men foreløpig har jeg ikke vært i en situasjon hvor jeg ville hatt noen reell nytte av det. Jeg har aldri erfart så lang ladekø på hurtigladere at det ikke ville vært raskere å bare vente på tur uansett, og jeg har ikke sett trefaseuttak noen andre steder jeg har hatt reelt behov for å lade.

e-Golfen min har vært min eneste bil siden et par uker jeg fikk den og har fungert utmerket i rollen. Jeg har ennå ikke hatt behov for å låne/leie noe annet, og den dagen jeg gjør det er det nok fordi jeg trenger mer lastekapasitet, ikke rekkevidde.

e-curious

#35
Om fordeler: Sett opp bilregnskap der politiske signaler og den tiden du skal ha bilen er lagt inn. Også en antatt restverdien bør være med.

Om langdistanse:. Har kjørt en del lengre turer, senest ferietur i Danmark.  Selve rekkevidden har i hovedsak ikke vært noe jeg har opplevd som noe hinder.  Det er i så fall pga infrastrukturen, ikke pga selve bilen.  Forhåpentligvis vil dette bedre seg.  Noen steder er det litt langt mellom laderen og en blir veldig avhengig av at _den_ laderen fungerer.  Dette vil nok være mindre stress med en bil med lengre rekkevide enn så lenge.  Hurtigere saktelading ville nok ha opplevdes som en sikkerhet.  Hjemme har jeg ikke hatt bruk for raskere lading med mitt bruksmønster.

Om jeg hadde betalt noe mer før større rekkevidde og raskere saktelading:. Ja, det tror jeg, men lot det  ikke være avgjørende for valg av bil da jeg kjøpte e-Golfen.

(Redigert: Ordet _ikke_ falt ut i siste avsnitt.....)

ZOE

Har trådstarter prøvd zoe? Vi er familie på fem med en diger hund.

Ny zoe koster under 200 000kr og du har da altså spart 70 000kr før du har kjørt ut av butikken i forhold til golf.

Regner du bilen som avskrevet etter 5 år så koster den deg 3300kr i måneden og alt du selger den for er pluss.

Jeg vet ikke hva som er smartest, men jeg tror alle dagens elbiler blir lite verdt som bruktbiler om fem år. Forutsatt at insentivene beholdes..




tutti

#37
Zoe, ikke hurtiglader, ikke "seiling" gir, kan ikke brukes på norsk strømnett med noen få unntak, ladeklatt i form av en tung bøtte, ikke radarbasert cruise, 0-100 på nesten 14 sek, en bilklasse mindre etc etc.

Prisforskjellen kan klart forsvares i forhold til merveriden. Kanskje Renault lykkes bedre i neste modelgenerasjon?

TomR

Dette prisfallet som mange snakker om, skjønner det ikke helt jeg. Vi er i markedet for å kjøpe en e-up. Finner få eller ingen under 150 tusen. Da har man ikke hatt rare nybiltapet.
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Sele

Kan ikke brukes på norsk strømnett med noen få unntak,forklar.
Zoe er laget som elbil fra bunnen av det er så absolutt ikke e-golf.
Hjemmelading skal jo "bare" foregå fra ladestasjon og ikke stikk. Med en Zoe får du med en sikker hjemmelader,Renault forut for sin tid på det området?

Man må velge elbil ut ifra sine forutsettninger og for meg er det viktigste at de er elbil fra bunnen av enn utstyr.

tutti

Sitat fra: Sele på søndag 17. juli 2016, klokken 22:10
Kan ikke brukes på norsk strømnett med noen få unntak,forklar.
Zoe er laget som elbil fra bunnen av det er så absolutt ikke e-golf.
Hjemmelading skal jo "bare" foregå fra ladestasjon og ikke stikk. Med en Zoe får du med en sikker hjemmelader,Renault forut for sin tid på det området?

Man må velge elbil ut ifra sine forutsettninger og for meg er det viktigste at de er elbil fra bunnen av enn utstyr.
Kan Zoe lade fra det norske IT nettet slike alle andre elbiler kan?

Ferry

Sitat fra: TomR på søndag 17. juli 2016, klokken 21:50
Dette prisfallet som mange snakker om, skjønner det ikke helt jeg. Vi er i markedet for å kjøpe en e-up. Finner få eller ingen under 150 tusen. Da har man ikke hatt rare nybiltapet.

VW holder seg godt i pris. Det i seg selv kan være en god grunn til å velge VW. Hvis bruktbilprisen er høy nok, så er det lett å la seg friste til å kjøpe ny bil. Da står en fritt til å velge utstyr, farge mm. Og en får gleden av å lage alle ripene selv  ::)

jkirkebo

Sitat fra: ZOE på søndag 17. juli 2016, klokken 20:21
Har trådstarter prøvd zoe? Vi er familie på fem med en diger hund.

Ny zoe koster under 200 000kr og du har da altså spart 70 000kr før du har kjørt ut av butikken i forhold til golf.

Regner du bilen som avskrevet etter 5 år så koster den deg 3300kr i måneden og alt du selger den for er pluss.

Jeg vet ikke hva som er smartest, men jeg tror alle dagens elbiler blir lite verdt som bruktbiler om fem år. Forutsatt at insentivene beholdes..

Jeg tenker slik: Om bilen beholdes i 10 år (ca. så lenge jeg pleier å beholde bilene mine) er merprisen for VW bare 7000,- pr. år. Ikke all verdens for mye mer bil. Etter 10 år er Renaulter som regel null verdt mens en pen VW kan man få igjen 20% for. Dermed synker prisforskjellen til 2000,- pr. år ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ZOE

Min zoe kan iallefall lade på alle stikkontakter i norge.

Er bagasjerommet større i golf?
Har hatt en alfa gulietta som leiebil nettopp(er vel omtrent som en golf), da fikk vi ikke plass til alle koffertene, zoe derimot slukte alle uten problem.

Jeg vil ikke gamble på å ha elbil i ti år, med 35000km i året så blir det risikosport uansett biltype

Sele

Sitat fra: tutti på søndag 17. juli 2016, klokken 23:22
Sitat fra: Sele på søndag 17. juli 2016, klokken 22:10
Kan ikke brukes på norsk strømnett med noen få unntak,forklar.
Zoe er laget som elbil fra bunnen av det er så absolutt ikke e-golf.
Hjemmelading skal jo "bare" foregå fra ladestasjon og ikke stikk. Med en Zoe får du med en sikker hjemmelader,Renault forut for sin tid på det området?

Man må velge elbil ut ifra sine forutsettninger og for meg er det viktigste at de er elbil fra bunnen av enn utstyr.
Kan Zoe lade fra det norske IT nettet slike alle andre elbiler kan?

Utfordringen med norsk IT-nett ble løst delvis ved at Zoe ble solgt med dedikert ladeboks og tilhørende skilletrafo (som kort fortalt «gjør om» 230V 1-fas til 3-fas). Du får altså med en ladeboks som gjør ladingen mye tryggere enn fra en stikkontakt. Ser ikke dette på som noe minus for bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA