X60D!

Startet av lunitiks, ons 13. jul 2016, kl. 07:50

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Sitat fra: OlaM på tor 14. jul 2016, kl. 09:11
Hvis strupingen virkelig er i toppen burde jo testing vise at ladefart er høyere fra 80-100% på 60 enn på 75. Høres ut som en jobb for en viss videograf!

Noen som vet om de nye 60 (nedstupede 75) er begynt å bli levert? Er jo ikke så lenge siden de ble lagt til i konfigurator på Model S?

nie

Sitat fra: eha på ons 13. jul 2016, kl. 23:07
Sitat fra: nie på ons 13. jul 2016, kl. 21:26
Glem det. Funker ikke. Høydeforskjeller i bunn av bilen utelukker dette.
Med seksseteren kan det være håp men et stort spørsmålstegn ved lastsikring generelt i den versjonen.
Høydeforskjeller også når den dype luka bakerst er tildekket med lokket? Er ikke boksen som tredje rad sitter på, tatt bort på 5-seteren? Jeg skulle forestille meg at den utgaven fikk flatt gulv?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Som en annen her skriver; motor inverter og driveunits forhindrer at dette gulvet kan bli helt flatt. Fotbrønnen på "første baksete" er rett over batteriet men toppen av inverter/motor ligger vesentlig høyere og styrer hvor lavt gulvet kan bli hvis det skal være ett nivå fra fremst til bakerst.

Mippen

Sitat fra: KrW på tor 14. jul 2016, kl. 09:24
Blir vel mer sammenlignbart med en Model S 52kWh. Om X bruker 15% mer enn S er det ikke det samme som at S bruker 15% mindre enn X  :)

Det blir uansett en del mindre rekkevidde enn en tilsvarende Model S. Poenget mitt er at den ikke kan sammenlignes med en 60 kwh model S på grunn av større forbruk.
Fremtiden er elektrisk.

eha

Sitat fra: nie på tor 14. jul 2016, kl. 09:51
Som en annen her skriver; motor inverter og driveunits forhindrer at dette gulvet kan bli helt flatt. Fotbrønnen på "første baksete" er rett over batteriet men toppen av inverter/motor ligger vesentlig høyere og styrer hvor lavt gulvet kan bli hvis det skal være ett nivå fra fremst til bakerst.

Både jeg og dere vet utmerket godt hvordan bilen er bygget opp, hvor motoren må sitte etc. Jeg føler allikevel at vi spekulerer litt her.

Har noen faktisk sett 5-seteren? Har noen bilder av hvordan det ser ut? Vet noen målene?

Jeg vil tro at flere med meg vil være svært interessert i å se gode bilder av dette gulvet og lese tester av hvordan det faktisk fungerer i praksis. Blir gulvet altfor humpete virker det mye mer fristende med 6 enn 5 seter, selv om det medfører andre spørsmål om sikring av bagasje.

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øggen

Ingen, foruten Elon og et par utvalgte knekter, he sett det som kanskje blir 5 seter en gang i tia.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

AppleKnocker

Angående rekkeviddediskusjonen:
Tesla har ennå ikke klart å oppheve at elbiler er mer sensitive for vær, vind, fart og mye mer. Model X har høyere forbruk enn S, og jeg mistenker sterkt at ulempen øker i høye hastigheter pga luftmotstand.
Jeg kan derfor tenke meg mange tilfeller hvor tilpasningene ved å ha en X60D vil være smertefulle, eller i det minste kreve at man har en hardcore tilnærming til det å kjøre elbil. Noen eksempler er:
* Europatur i 35 grader hvor SC ligger 270 km fra hverandre og turen starter med en lang bratt bakke (Kroatia)
* Våte veier og bruk av varmeapparat i 110 sonen på E6 mellom svenskegrensen og Hedemark.

Med rett innstilling klarer man å kjøre en Leaf til Italia, så det handler ikke om at ting er umulig. Det som blir spennende er å se hvor stor del av målgruppen til X60D som er villig til å ofre litt for å kjøre elbil.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eha

Sitat fra: Øggen på tor 14. jul 2016, kl. 10:45
Ingen, foruten Elon og et par utvalgte knekter, he sett det som kanskje blir 5 seter en gang i tia.

Såpass! Det visste jeg ikke :) Takk for svar! Da får jeg bare smøre meg med litt tålmodighet.

2017 Tesla Model X 90D

Strøm Tycoon

Sitat fra: kjølholdt på ons 13. jul 2016, kl. 13:09
25-28 mils rekkevidde vil være nok for de fleste . Er det i tillegg SC på veien dit du skal er jo dette et godt kjøp. Nok plass pluss at alt av dagligkjøring går greit med denne rekkevidden . Tipper at Tesla selger ganske mange av disse det neste året . Ja du må kanskje h et ladestopp ekstra på ferieturen men heller det enn ICE SUV . Hiv med et chademo adapter så er man sikret .

Enig, selv om det helt sikkert er noen der ute som trenger større batteri. Jeg hadde fint klart meg med en 50kWh Model S ... hadde ikke vært et problem i det hele tatt med vårt bruksmønster.

lunitiks

Sitat fra: eha på tor 14. jul 2016, kl. 10:43
Sitat fra: nie på tor 14. jul 2016, kl. 09:51

Både jeg og dere vet utmerket godt hvordan bilen er bygget opp, hvor motoren må sitte etc. Jeg føler allikevel at vi spekulerer litt her.

Har noen faktisk sett 5-seteren? Har noen bilder av hvordan det ser ut? Vet noen målene?

Jeg vil tro at flere med meg vil være svært interessert i å se gode bilder av dette gulvet og lese tester av hvordan det faktisk fungerer i praksis. Blir gulvet altfor humpete virker det mye mer fristende med 6 enn 5 seter, selv om det medfører andre spørsmål om sikring av bagasje.

Illustrasjonen i designstudio lover ikke godt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Enig med deg. Men der ser det ut som om det vil være tilstrekkelig med lengde i 6-seteren, mellom baksetene, bare man klarer å sikre resten av bagasjen med netting, plate e.l.

Edit: Innser at det blir en høydeforskjell ned fra de foldede setene.
2017 Tesla Model X 90D

Mippen

Sitat fra: AppleKnocker på tor 14. jul 2016, kl. 11:04
Angående rekkeviddediskusjonen:
Tesla har ennå ikke klart å oppheve at elbiler er mer sensitive for vær, vind, fart og mye mer. Model X har høyere forbruk enn S, og jeg mistenker sterkt at ulempen øker i høye hastigheter pga luftmotstand.
Jeg kan derfor tenke meg mange tilfeller hvor tilpasningene ved å ha en X60D vil være smertefulle, eller i det minste kreve at man har en hardcore tilnærming til det å kjøre elbil. Noen eksempler er:
* Europatur i 35 grader hvor SC ligger 270 km fra hverandre og turen starter med en lang bratt bakke (Kroatia)
* Våte veier og bruk av varmeapparat i 110 sonen på E6 mellom svenskegrensen og Hedemark.

Med rett innstilling klarer man å kjøre en Leaf til Italia, så det handler ikke om at ting er umulig. Det som blir spennende er å se hvor stor del av målgruppen til X60D som er villig til å ofre litt for å kjøre elbil.

Helt enig. Har selv kjørt på biltur 3000 km med en Leaf. Det gikk an, men det er ikke noe man gjør hver ferie eller helg for å si det slik. Å gå fra Leaf til Tesla var som natt og dag.  Nå kan ikke TMX 60 direkte sammenlignes med en Leaf. Det er mer for å illustrere at alt går an hvis man syns det er ok å bruke mer tid på ladestopp og man ikke har rekkevidde angst. Når det er sagt vil sannynligvis TMX 60 få omtrent samme rekkevidde som en 30 kwh Leaf i forhold til vekt og forbruk.

Se kalkulator Bergen - Oslo
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

Tror du virkelig forbruket på X blir så ille? Jeg kjører mye Leaf og TMS 60. Under fine sommerforhold med mest 70-90-soner har Leaf alltid forbruk på 1.2-1.5, mens Teslan ligger på 1.4-1.7.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Epleskreller

Jeg hadde 209 på blandet kjøring Asker-bodø med Model X
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cowboystrekk

Og din 90 har nok litt høyere forbruk pga vekt. Tror ikke 200 under gode forhold er urealistisk, og dermed ser rekkeviddesammenligninga med Leaf mye bedre ut.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på tor 14. jul 2016, kl. 17:09
Jeg hadde 209 på blandet kjøring Asker-bodø med Model X

209 på pen langkjøring i Norge på sommeren(dvs lav fartsgrense slik det er nordover i Norge) høres helt greit ut.
60 er egentlig en 75 pakke, så den veier kanskje noen titalls kg mindre. Dvs en bag eller to.

Tilsvarende strekning bør en S90D bruke rundt 170Wh/km nå på sommeren. Kanskje oppimot 180Wh/km.

200 ved pen langkjøring på jevn vei er nok helt sikkert mulig. Antakelig lavere også, ettersom s90d greit kan kjøres under 150Wh/km nå på sommeren i 60-70 soner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA