Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skal jeg se etter når jeg kjøper Leaf?

Startet av Myrvang, torsdag 07. juli 2016, klokken 20:34

« forrige - neste »

Myrvang

Vurderer en Leaf, og vil helst ha Tekna. Ser litt på Finn, men usikker på hva jeg skal se etter. Vi ha nyere enn 2013 da dette vel er modellen med 199 km rekkevidde? Men hvor mye forskjell er det in real life om det er 175 eller 199 km rekkevidde? Og hva er ellers forskjellene mellom gen1 og gen2?

Budsjett 120-150.000 ca, kom gjerne med forslag :)

Skal erstatte Peugeot i-On for å få plass til barneser.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

AppleKnocker

Sjekk batteriet med Leafspy.

Det er visstnok 100 forbedringer fra gen 1 til 2. De viktigste er varmepumpe fra 2013 (ikke på Visia), at batteriet holder seg litt bedre, større bagasjerom og at ladeluken kan åpnes med fjernkontroll.
Rekkeviddeøkning fra 175 til 199 (begge deler er urealistisk) skyldes trolig finpussing på motor luftmotstand.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Tekna (acenta, nordic og visia) kom i 2013, så kjøper du en Tekna er det gen2.
Utstyr på de norske gen1 er likt, bortsett fra farge og solcellepanel (? ).
På importbiler er det vel dog noen forskjeller også på gen1.
Å finne en Tekna til den prisen du skriver skal vel endel til, da er det nok import, noen som har det travelt med salg eller noe muffens...

Dog mange som annonserer gen1 som Tekna, nordic eller acenta, men disse finnes KUN som gen2.

Det enkleste tegnene å skille de 2 på er:
Gen1: lyst interiør, "kloss" i bagasjerom, elektronisk P-brems.

Gen2: Mørkt interiør (ikke nødvendigvis, men de aller aller fleste), eco-knapp på rattet, fotbrekk, lys i ladeluka.

De viktigste forskjellene på utstyrnivåene:
Visia: "ribbet" versjon, ikke varmepumpe, ikke navigasjonsskjerm, Halogen nær/fjernlys
Acenta: Halogen nærlys, navi, varmepumpe
Nordic: LED nærlys, Bose stereoanlegg, "round-view" ryggekamera
Tekna: Som Nordic, men i tillegg skinn og 17" sommerhjul.

Man ser lett om den har Bose (altså Nordic eller Tekna), lite merke på høyttalerne i dørene framme, liten kloss i bagasjerommet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Myrvang

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78248625

Denne har en stor kloss i bagasjen, er det denne som er forskjell på gen 1 og gen 2?

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Kafk4

Den du linker til er gen 1. Det ser du på følgende:
Ingen eco-knapp på rattet
Håndbrekk med girspaken
Mangler egen heat-knapp med AC

signal

Jeg trodde at "Klossen" er til og med 2012 modell. Ikke 2013.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

nr1rayner

modellskillet er i mai/juni 2013.
Dvs at det finnes biler produsert i 2013 både som gen 1 og 2.
Klossen er kun i gen 1.

Finnes sikkert også gen1 som er først registrert i 2014 og annonseres som dette, så det går ikke an å se kun på årsmodell..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Myrvang

Så da er spørsmålet om jeg skal gå litt opp i pris og se på denne f.eks. : http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78341587 eller gå ned og finne noe lignende denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78184429

Begge er norske biler, det skiller 50.000,- omtrent. Er det verdt det? Nå kommer det jo snart flere biler med virkelig lang rekkevidde, hva vil da skje med prisene på dagens biler? Bil er jo tap uansett, men må jo gjøre det man kan for å minimere tapet også...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

nr1rayner

Gløttet akkurat på den første du linket til. Det er den billigste Tekna (som faktisk er en Tekna) på finn akkurat nå, som jeg fant, men tviler på du finner noen særlig billigere.
Tar litt tid å finne den billigste gen 2 da de annonseres så forskjellig, hadde folk annonsert det de faktisk selger hadde det vært svært enkelt... Men en gen 2 ligger vel uansett på 140-150+, noen prøver jo fortsatt å få 170-180+ for en gen1...

Lavest prisfall vil du få på billigst mulig bil.. Men tviler på forskjellen blir enorm på en bil til 110 og en annen til 160..
Gen 1 er godt utstyrt, så det blir litt smakssak.
Jeg gikk for gen 2 pga større bagasjerom og varmepumpe (VP).
VP gir deg nok litt bedre rekkevidde om vinteren, men er du ikke plaget av rekkevidde med i-on blir det hipp som happ  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. juli 2016, klokken 21:32
Tekna (acenta, nordic og visia) kom i 2013, så kjøper du en Tekna er det gen2.
Utstyr på de norske gen1 er likt, bortsett fra farge og solcellepanel (? ).
På importbiler er det vel dog noen forskjeller også på gen1.
Å finne en Tekna til den prisen du skriver skal vel endel til, da er det nok import, noen som har det travelt med salg eller noe muffens...

Dog mange som annonserer gen1 som Tekna, nordic eller acenta, men disse finnes KUN som gen2.

Det enkleste tegnene å skille de 2 på er:
Gen1: lyst interiør, "kloss" i bagasjerom, elektronisk P-brems.

Gen2: Mørkt interiør (ikke nødvendigvis, men de aller aller fleste), eco-knapp på rattet, fotbrekk, lys i ladeluka.

De viktigste forskjellene på utstyrnivåene:
Visia: "ribbet" versjon, ikke varmepumpe, ikke navigasjonsskjerm, Halogen nær/fjernlys
Acenta: Halogen nærlys, navi, varmepumpe
Nordic: LED nærlys, Bose stereoanlegg, "round-view" ryggekamera
Tekna: Som Nordic, men i tillegg skinn og 17" sommerhjul.

Man ser lett om den har Bose (altså Nordic eller Tekna), lite merke på høyttalerne i dørene framme, liten kloss i bagasjerommet.
SVART EUROLEAF 2013

lifern

Ble litt feil med sitat her.
Men det er noen Visia med navigasjonssystem.
Min f.eks.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Da har du vel ikke samme skjerm som de vanlige Leafer?
Eller var det tilleggsutstyr?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Den er litt annerledes enn Acenta og Tekna.
Det er både navi og ryggekamera.
SVART EUROLEAF 2013

kaiat

Sitat fra: Myrvang på fredag 08. juli 2016, klokken 00:06
Så da er spørsmålet om jeg skal gå litt opp i pris og se på denne f.eks. : http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78341587 eller gå ned og finne noe lignende denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78184429

Begge er norske biler, det skiller 50.000,- omtrent. Er det verdt det? Nå kommer det jo snart flere biler med virkelig lang rekkevidde, hva vil da skje med prisene på dagens biler? Bil er jo tap uansett, men må jo gjøre det man kan for å minimere tapet også...

Den svarte Tekna'en er en importbil, men bortsett fra lyktespylerene er den lik en "norsk" bil.

Myrvang

Så det etter hvert, men den er importert ny av Sandviken i Bergen og har 5 års garanti, så føler den er et godt kjøp. Pratet med selger i dag, men han hadde ikke tid til å treffe meg før over helgen, men jeg drar på ferie på mandag så får se hva som skjer. Søsteren min er i Bergen og skal ta en kikk på bilen neste uke for meg. Synes den virket veldig bra, får se hva hun sier til uken. Synes det virker mye bedre å kjøpe en bil med mye utstyr man kan glede seg over enn en ribbet bil. Selv om den koster litt mer vil man få igjen deler av merkostnaden den dagen bilen selges videre. Jeg blir Leaf-eier innen få dager, spørs bare hvilen bil jeg får...:)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA