Vurdering av hvilket utstyr en MÅ ha...

Startet av Bjoris, tir 05. jul 2016, kl. 15:43

« forrige - neste »

Bjoris

Tipper vi er rimelig mange som syns Xen er altfor dyr, men likevel er i tenkeboksen:) For oss er det snakk om å selge en 70D ny type og da legge minst mulig i mellom uten at en sitter igjen med en altfor kjiip X.

75 vs 90 (75)
Ihht EPA måling er det 32 km forskjell, men hvorfor 75 skal ha 196 wh pr km og 90 skal ha 217 vet ikke jeg, virker å være vel stor forskjell selv om 90 antakelig er noe tyngre. 86.000 er uansett for mye på toppen for min del så enten må det fungere med 75 ellers går det ikke. Veldig usikker på hvordan det blir med 75 om vinteren, vesentlig større volum å varme opp, tyngre bil som sluker vesentlig mer strøm oppover enn S...

Metlakk (Ja)
Must, selv om jeg har sett litt på hvit, uansett ikke veldig dyrt med met lakk heller.

Hjul (Std)
Standard hadde jeg valgt uansett om penger ikke betydde noe, hater dekkstøy

Interiør (Skinnseter)
Skinnseter er 100% must, det blir for kjiipt uten i en så dyr bil... Ellers blir det ikke noe oppgradering av listene og mørkt i taket ser ut til å ikke koste noe, men det er kanskje ikke alcantara om du ikke velger premium?

Layout (5 seter - i tvil)
Dette er veldig vanskelig siden en ikke har fått sett 5 seteren. Virker som lite smart å gå for 5 seter, men, "then again", vi er 4 stk og en får vel ett flatt gulv bak uten nedlagte 3. seterad og kanskje dette ikke er så dum løsning selv med denne flotte, men akk så upraktiske 2. seteraden? Slik det er i dag på 7 seteren så vil jo ski og andre lange gjenstander stikke opp i mellom bagasjen, men bilr det ikke helt flatt fra gulvene under 2. seterrad og helt bak på en 5 seter? Ingen som vet kanskje? Ser at midterst sete har lav takhøyde og tar utsikten bak, ganske imponerende at den som 5 seter ikke er en fullverdig 5 seter, en av våre store poeng med å velge X er i såfall bedre takhøyde bak, men det er bra på 4 av 5 plasser så ikke noe big deal...

Heller faktisk mot 5 seter, ellers ville det blitt 6 seter.

Autopilot (JA)
Ja, den kan kjøpes etterpå, men en kjøper vel ikke en slik bil og dropper AP:) Det blir vanskeligere å hoste opp 24.000 på noe slikt i ettertid, men ett spørsmål, fungere radarbasert Cruieskontroll uten AP? Jeg fikk iallefall ikke til dette på en lånebil der AP ikke var aktivert, men det var en S 15 modell.

Premiumpakken (NEI, litt tvil)
Idiot pris da det bare er LED lysene jeg syns er viktige å få med. Det er vel ingen som vet om Xenon i X er bedre enn Xenon i S? Disse front dørene vil jeg nesten unngå at er elektriske, det er mer enn nok som kan gå galt, selv om det jo er veldig tøft og det kan skrus av, I know...

Luft (JA)
Må pga hengerfeste som er ett 100% must og vesentlig poeng for å gå får X

Vinterpakke (JA)
Varme i rattet er ett must på en vinterbil

Lyd (NEI)
Det er lett å droppe, selv om jeg syns Hifi i forrig S var konge, leser også at X har bedre standard stereo enn S:)

Hengerfeste (JA)
Ja, ref over

Vinterdekk (NEI)
Forstod på Tesla at 19 fra S skulle passe, noen som vet? Fikk ett sett slipstreem for 19.5 så tenkte å beholde dem isåfall om det går da...

Alt i alt er vi da på minimum 828.000 ex vinterhjul ifht det som står i parantes ved hvert punkt, hvis jeg ikke har gjort noe feil nå så er det ikke mer enn 41.000 mer enn tilsvarende 75S, da uten hengerfeste. Joda så får en nå 35.000 i rabatt på den, men det hjelper ikke mye når en allerede har bestilt S (til lavere pris enn dagens inkl rabatt) så ikke noe å hente der, bare mindre å tjene ved salg av S...

Vel, som sagt sikkert andre som sitter å tenker?

Postman pat

Sitat fra: bjoris på tir 05. jul 2016, kl. 15:43
Tipper vi er rimelig mange som syns Xen er altfor dyr, men likevel er i tenkeboksen:) For oss er det snakk om å selge en 70D ny type og da legge minst mulig i mellom uten at en sitter igjen med en altfor kjiip X.

75 vs 90 (75)
Ihht EPA måling er det 32 km forskjell, men hvorfor 75 skal ha 196 wh pr km og 90 skal ha 217 vet ikke jeg, virker å være vel stor forskjell selv om 90 antakelig er noe tyngre. 86.000 er uansett for mye på toppen for min del så enten må det fungere med 75 ellers går det ikke. Veldig usikker på hvordan det blir med 75 om vinteren, vesentlig større volum å varme opp, tyngre bil som sluker vesentlig mer strøm oppover enn S...

Metlakk (Ja)
Must, selv om jeg har sett litt på hvit, uansett ikke veldig dyrt med met lakk heller.

Hjul (Std)
Standard hadde jeg valgt uansett om penger ikke betydde noe, hater dekkstøy

Interiør (Skinnseter)
Skinnseter er 100% must, det blir for kjiipt uten i en så dyr bil... Ellers blir det ikke noe oppgradering av listene og mørkt i taket ser ut til å ikke koste noe, men det er kanskje ikke alcantara om du ikke velger premium?

Dette er veldig vanskelig siden en ikke har fått sett 5 seteren. Virker som lite smart å gå for 5 seter, men, "then again", vi er 4 stk og en får vel ett flatt gulv bak uten nedlagte 3. seterad og kanskje dette ikke er så dum løsning selv med denne flotte, men akk så upraktiske 2. seteraden? Slik det er i dag på 7 seteren så vil jo ski og andre lange gjenstander stikke opp i mellom bagasjen, men bilr det ikke helt flatt fra gulvene under 2. seterrad og helt bak på en 5 seter? Ingen som vet kanskje? Ser at midterst sete har lav takhøyde og tar utsikten bak, ganske imponerende at den som 5 seter ikke er en fullverdig 5 seter, en av våre store poeng med å velge X er i såfall bedre takhøyde bak, men det er bra på 4 av 5 plasser så ikke noe big deal...

Heller faktisk mot 5 seter, ellers ville det blitt 6 seter.

Autopilot (JA)
Ja, den kan kjøpes etterpå, men en kjøper vel ikke en slik bil og dropper AP:) Det blir vanskeligere å hoste opp 24.000 på noe slikt i ettertid, men ett spørsmål, fungere radarbasert Cruieskontroll uten AP? Jeg fikk iallefall ikke til dette på en lånebil der AP ikke var aktivert, men det var en S 15 modell.

Idiot pris da det bare er LED lysene jeg syns er viktige å få med. Det er vel ingen som vet om Xenon i X er bedre enn Xenon i S? Disse front dørene vil jeg nesten unngå at er elektriske, det er mer enn nok som kan gå galt, selv om det jo er veldig tøft og det kan skrus av, I know...

Luft (JA)
Må pga hengerfeste som er ett 100% must og vesentlig poeng for å gå får X

Vinterpakke (JA)
Varme i rattet er ett must på en vinterbil

Lyd (NEI)
Det er lett å droppe, selv om jeg syns Hifi i forrig S var konge, leser også at X har bedre standard stereo enn S:)

Hengerfeste (JA)
Ja, ref over

Vinterdekk (NEI)
Forstod på Tesla at 19 fra S skulle passe, noen som vet? Fikk ett sett slipstreem for 19.5 så tenkte å beholde dem isåfall om det går da...

Alt i alt er vi da på minimum 828.000 ex vinterhjul ifht det som står i parantes ved hvert punkt, hvis jeg ikke har gjort noe feil nå så er det ikke mer enn 41.000 mer enn tilsvarende 75S, da uten hengerfeste. Joda så får en nå 35.000 i rabatt på den, men det hjelper ikke mye når en allerede har bestilt S (til lavere pris enn dagens inkl rabatt) så ikke noe å hente der, bare mindre å tjene ved salg av S...

Vel, som sagt sikkert andre som sitter å tenker?
Ville nok prioritert batterikapasitet over mye av dette, men ser at 5 seter holder igjen prod og lev dato + at du ikke ser en puck bakover I speil pga midtsetet er tett og höyt. Ok du kan bruke kameraet, men likevel. Har selv bytta fra fem til 6 seter av sen grunn og at ingen fremgang I levering.

Andre av dine betraktninger har cært samme som mine. Så du slipper mere kommentarer på det. Good luck. Vh PP

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Øggen

LED hovedlys er standard, kun "kurve LED" og Tåke LED som er i Premium pakken. (og interiør LED) Eller?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Øyvind.h

Hvorfor skal X sluke vesentlig mer strøm oppover enn S? Den veier jo bare 10% mer? 2-300kg kan da ikke ha veldig stort utslag på strømforbruket oppover (er vel strengt talt et ganske enkelt regnestykke).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

noGas

Dørene er elektriske i alle konfigs. Men du får ikke open on approach uten premium.

Øyvind.h

Tror man skal ha ganske smalt bruksmønster for at automatisk åpning og lukking blir en positiv greie. Bjørn deaktiverte etter en dags bruk.
Jeg ville deaktivert pga rapportere sensorbommerter og variabelt bruksmønster.

Vedr xenon -det er ikke automatisk slik at LED er bedre enn xenon. Finnes eksempler på at xenon er bedre enn LED. LED er energisparende ift xenon, men på et helt marginalt nivå. På bilder synes jeg de nye LED lyktehusene ser bedre ut enn xenon lyktehusene. I praksis (så dem på Skøyen) synes jeg motsatt. LED husene ser litt merkelige ut. Men foretrekker hel ubrutt LED-markeringslinje fremfor den prikkete som xenon husene har.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Premium pakken er adaptive lys, kurve/tåke lys og interiør belysning pluss, men perforerte seter er en absolutt dealbreaker med tre barn. Helt uaktuelt. Skinnseter er og litt både og, etter 70000km med Model S "skinn". Heller faktisk mere mot ultrawhites. 5 vs 6 seter er vanskelig. Liker ikke tanken på bagasje som flyter rundt med ett baksete nede og imellom de to midterste. Her må det testes. Har heldigvis god tid, kan vente med bil helt til neste sommer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

De adaptive duger ift erfaring og teknisk virkemåte ikke slik jeg forventet.  Dvs at hele lyset følger rattet og lyser i den retningen man svinger.
Men jeg kunne absolutt tenke meg den lav-hastighets gode effekten Tesla har laget. Dvs som kurve/grøftelys jeg hadde i tidligere VAG, men kraftigere og videre. Det er absolutt fint å ha i svinger i lav hastighet. Om jeg kunne velge ville jeg muligens valgt adaptiv løsning for lav hastighet fremfor adaptiv for middels og høy.
VW ID4 GTX 2023

lunitiks

Mulig jeg misforstår det du skriver her, altså... Men er ikke noe av poenget med 5-seter å få bedre trunkplass? Og hvorfor skulle Tesla droppe de der 2. seteradsetene som har kostet dem så dyrt? Om de så gjør, kanskje de bare erstattes med foldbare seter som på S? Blir vel uansett seende helt sykt ut om 2. seterad droppes og erstattes med en slags 3-seters lenger bak i bilen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på tir 05. jul 2016, kl. 17:53
Hvorfor skal X sluke vesentlig mer strøm oppover enn S? Den veier jo bare 10% mer? 2-300kg kan da ikke ha veldig stort utslag på strømforbruket oppover (er vel strengt talt et ganske enkelt regnestykke).

Vel, la oss håpe du har rett, ekstra vekt merkes mest i motbakker, på min 85 merket jeg forskjell bare med og uten familien opp en av de undersjøiske tunellene vi har så derfor litt skepsis på dette når en ser at det i enkelte forhold gikk voldsomt med strøm også på S.

Bjoris

Sitat fra: lunitiks på tir 05. jul 2016, kl. 21:10

Mulig jeg misforstår det du skriver her, altså... Men er ikke noe av poenget med 5-seter å få bedre trunkplass? Og hvorfor skulle Tesla droppe de der 2. seteradsetene som har kostet dem så dyrt? Om de så gjør, kanskje de bare erstattes med foldbare seter som på S? Blir vel uansett seende helt sykt ut om 2. seterad droppes og erstattes med en slags 3-seters lenger bak i bilen?

2. Seter rad er upraktisk ved at den ikke kan legges ned, da blir det ett kort bagasjerom selv om volumet er bra. Det jeg ser litt på som en mulighet med 5 seter er at lange ting som ski antakelig går under setene, men usikker siden jeg ikke har sett hvordan det blir og den er vel ikke vist enda? Det må jo da ikke bli sånn at skiene kommer frem på gulvet foran setene bak!

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på tir 05. jul 2016, kl. 20:13
Premium pakken er adaptive lys, kurve/tåke lys og interiør belysning pluss, men perforerte seter er en absolutt dealbreaker med tre barn. Helt uaktuelt. Skinnseter er og litt både og, etter 70000km med Model S "skinn". Heller faktisk mere mot ultrawhites. 5 vs 6 seter er vanskelig. Liker ikke tanken på bagasje som flyter rundt med ett baksete nede og imellom de to midterste. Her må det testes. Har heldigvis god tid, kan vente med bil helt til neste sommer.

Ok, da er den ingen særlig grunn til premium pakken til den prisen!

Bjoris

Er klar over at LED ikke nødvendigvis er bedre, Bjørn har vel testet og virker ikke som de er mye bedre, men noe hvitere... Hvis det er LED på alle versjone av X så er det dette en får.

Adaptive virker litt rare, men syns det var bra at de slo på ved blinklys...

KrW

Jeg er veldig enig med Bjoris om utstyr en MÅ ha. Valgte selv i tillegg 90kwh. Det blir nok litt individuelt hva som er must. Vi kjører 1-2 ganger til Finland i året. Er der nå i en 2003 XC90. Kjørte nordover denne gangen. Skal sørover om en uke. Foreløpig er det dårlig utbygd med superladere nordover i Sverige og Finland, men det kommer.

Metallic lakk vet jeg ikke om er must, men tror det er lurt å ha en lakkbeskyttelse, og det koster litt det også. Vi tenkte egentlig hvit, men endte på perlehvit. Kommer nok til å ta lakkbeskyttelse på denne også.

Om du ser på bildet her med lysnet interiør, så tviler jeg veldig på at du får inn ski under setene selv med 5 seteren.  Kanskje om man har veldig mjuke ski  ;) Om man kunne kjørt ett sete helt frem så kanskje. Går egentlig ikke å kjøre slik, da det kommer opp en feilmelding om at setet må kjøres tilbake når man begynner å kjøre. Håper noen får testet om det faktisk går å kjøre, men at det bare kommer opp en feilmelding i starten.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

prophan

Har alle Model X elektrisk åpning av frontdørene, uavhengig av Premium pakken? Jeg valgte Premium pakken grunnet el frontdører, lyspakken, ekstra luftfiltrene. Hvis det er så at el åpning av frontdørene kommer som standard har jeg kanskje bommet litt.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA