Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Faktisk rekkevidde på nye i3

Startet av LMOR, søndag 03. juli 2016, klokken 12:31

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 11. september 2016, klokken 20:21
Tenker at denne kan klare de 14 mil og 500 høyde meter opp til hytta selv om vinteren i 15blå.
Har lagt ruten inn i jurassictest med 1500w i Accessories power. og eco-sport nivå 3 og da beregnes det et forbruk på 15,72kw/100km. Rest 32% batteri.  Blir det knapt på dårlig føre og motvind?
Det burde gå greit. Vet ikke hvordan du regner, og hvor du kjører, men jeg skal klare å kjøre 14mil over 1200m og slutte på 500 ved -20. Oh hvis det skulle bli på kanten er bare å kle seg godt, for det vil være oppvarming av kupeen som er største forskjell mellom sommer og vinter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Egil Fonn

Ok. Takker. Hvor mye ekstra forbruk i % må det legges til for regn og våt veibane. Teslaen min har 245/19 hjul og der må jeg glatt plusse på 10-15% på våte veier. I3 har smale hjul så forskjell på tørr/våt veibane utgjør mindre forskjell?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Pallesnekkern

Da er de første 1000km med ny i3 med 20" felger unnagjort med meget gode erfaringer. Det har riktignok vært gode elbil forhold med lite behov for varme eller kjøling.

Erfaringen er at du skal kjøre mye motorvei for å ikke klare 20 mil. I dag parkerte jeg på jobben etter å ha kjørt 175km i helgen med rest på 30km. Da er halvparten av kjøringen i 90-100 sone og mange full gass akselerasjoner, og halvparten litt penere kjøring i 60-80 sone.

I perioder med mye pen kjøring har jeg hatt estimater på 230-260km rekkevidde, mens ved kjøring i 110-130km/t ser det ut som rekkevidden vil bli omtrent 16-18 mil.

For den tålmodige er jeg rimelig sikker på at det skal gå an å nå 30 mil ved å hypermile i 50-60km/t.

Ellers kan jeg legge til en ny variabel om hva som påvirker rekkevidden, da jeg merker ganske stor forskjell i forbruket på nylagt asfalt vs gammel grov asfalt. Er rimelig sikker på at dette påvirker forbruket betydelig mer enn dekktrykk og 19" vs 20" felger.

Beckern

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 11. september 2016, klokken 20:44
Ok. Takker. Hvor mye ekstra forbruk i % må det legges til for regn og våt veibane. Teslaen min har 245/19 hjul og der må jeg glatt plusse på 10-15% på våte veier. I3 har smale hjul så forskjell på tørr/våt veibane utgjør mindre forskjell?
Veel, det utgjør nok langt mindre i faktisk energi, men med liten batteripakke og optimalisert for lavt forbruk merker man alle slike faktorer ekstra godt. Så prosentmessig tror jeg ikke det er mindre med i3

moonbuggy

#49
litt på siden, men:
http://www.tu.no/artikler/renault-dobler-batteripakken/358660

Zoe får nytt 43kwt batteri. Denne leveres tidlig i 2017 omtrent samtidig som nye Ampera E. Godt at det blir skikkelig konkurranse på rekkevidde. Det betyr sannsyligvis at BMW påskynder lansering av 120A celler som skulle gi 44 kwt i i3. Kanskje vi ser den i 2018 ?

Det er verdt å merke seg at Renault dobler kapasiteten i samme batteripakke fysisk, som en eventuell dobling i i3 også vil gjøre. LG leverer pakken til renault.

hemi

ganske heftig, med 43kwh allerede tidlig 2017, og 60 i ampera :o tesla sin nye med 60 i 2019 er brått ikke så imponerende?

Amigakongen

Satser på at i3 kommer med ca45kw i 2019 også. :D
Sitat fra: hemi på onsdag 28. september 2016, klokken 21:44
ganske heftig, med 43kwh allerede tidlig 2017, og 60 i ampera :o tesla sin nye med 60 i 2019 er brått ikke så imponerende?
2015 BMW I3 - 11800km

moonbuggy

http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/29/0915/Renault/dramatisk-okning-i-rekkevidden

DN skriver også om denne her. Mest interessant var:

Ifølge Feunteun skal det også være mulig å bytte til større batteri for de som allerede har en Zoe. Prisen for dette sier han i Europa ligger på mellom 2500 og 3000 euro, eller omkring 25.000 kroner.

Det må da få konsekvenser for BMWs byttepriser også ?
Når Renault øker 22 til 41 kwt for 25.000 kroner, kan neppe BMW ta minst de tredoble for å øke med 11 kwt i et batteribytte.

Ferry

25.000,- for å bytte er latterlig billig. Shut up and take my money! Hadde gjort det umiddelbart om jeg hadde Zoe. Håper det er sant. Det slår beina under enhver diskusjon om dyre batterier. Nå er vi på nivå med et år eller to drivstofforbruk.

KAM

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 28. september 2016, klokken 23:04
Satser på at i3 kommer med ca45kw i 2019 også. :D
Sitat fra: hemi på onsdag 28. september 2016, klokken 21:44
ganske heftig, med 43kwh allerede tidlig 2017, og 60 i ampera :o tesla sin nye med 60 i 2019 er brått ikke så imponerende?
Vil tro dette skjer allerede i 2017, VW Golf skal komme med nytt batteri i Januar. Er vel ingen som vet eksakt hvor stort dette batteriet blir? Renault eier Nissan, Så ny Leaf vil mest sannsynlig få nytt batteri nå som Zoe har det.I tillegg har Opel tatt på seg ledertrøya for de mindre elbilene. Da blir i3 sittende igjen med vesentlig dårligere batteri/rekkevidde enn konkurentene. Når BMW allerede har liggende batteri fra Samsung på 120ah som leverer rundt 43,2 kWh så ser jeg ingen grunn til å ikke levere det alt i 2017.

EinarV

Sitat fra: KAM på torsdag 29. september 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 28. september 2016, klokken 23:04
Satser på at i3 kommer med ca45kw i 2019 også. :D
Sitat fra: hemi på onsdag 28. september 2016, klokken 21:44
ganske heftig, med 43kwh allerede tidlig 2017, og 60 i ampera :o tesla sin nye med 60 i 2019 er brått ikke så imponerende?
Vil tro dette skjer allerede i 2017, VW Golf skal komme med nytt batteri i Januar. Er vel ingen som vet eksakt hvor stort dette batteriet blir? Renault eier Nissan, Så ny Leaf vil mest sannsynlig få nytt batteri nå som Zoe har det.I tillegg har Opel tatt på seg ledertrøya for de mindre elbilene. Da blir i3 sittende igjen med vesentlig dårligere batteri/rekkevidde enn konkurentene. Når BMW allerede har liggende batteri fra Samsung på 120ah som leverer rundt 43,2 kWh så ser jeg ingen grunn til å ikke levere det alt i 2017.

For oss forbrukere så er det ingen grunn til å holde på 120Ah cellene, men så sitter det noen blåruss å gnir seg i hendene siden produksjonen går for fulle mugger. Tviler på at 120Ah cellene dukker opp før det blir litt slakk i produksjonen igjen og kanskje også betydelig slakk i produksjonen.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

GelpMan

Sitat fra: EinarV på fredag 30. september 2016, klokken 10:11
Sitat fra: KAM på torsdag 29. september 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 28. september 2016, klokken 23:04
Satser på at i3 kommer med ca45kw i 2019 også. :D
Sitat fra: hemi på onsdag 28. september 2016, klokken 21:44
ganske heftig, med 43kwh allerede tidlig 2017, og 60 i ampera :o tesla sin nye med 60 i 2019 er brått ikke så imponerende?
Vil tro dette skjer allerede i 2017, VW Golf skal komme med nytt batteri i Januar. Er vel ingen som vet eksakt hvor stort dette batteriet blir? Renault eier Nissan, Så ny Leaf vil mest sannsynlig få nytt batteri nå som Zoe har det.I tillegg har Opel tatt på seg ledertrøya for de mindre elbilene. Da blir i3 sittende igjen med vesentlig dårligere batteri/rekkevidde enn konkurentene. Når BMW allerede har liggende batteri fra Samsung på 120ah som leverer rundt 43,2 kWh så ser jeg ingen grunn til å ikke levere det alt i 2017.

For oss forbrukere så er det ingen grunn til å holde på 120Ah cellene, men så sitter det noen blåruss å gnir seg i hendene siden produksjonen går for fulle mugger. Tviler på at 120Ah cellene dukker opp før det blir litt slakk i produksjonen igjen og kanskje også betydelig slakk i produksjonen.

Begynner faktisk å tro at 120Ah kun vil bli et tilbud som oppgradering på nåværende platform. Tror denne løsningen kun kommer som en ren oppdatering/oppgradering av batteri på nåværende plattform. BMW i3 vil bli faset ut, slik jeg ser det...

Opel Ampera E er faktisk en game changer i mine øyne. Hvis denne bilen gjør 500km om sommer og 300km om vinteren blir det standaren alle må strekke seg etter, da hjelper det lite å komme med en ny(ere) versjon av i3 med 400km (sommer rekkevidde) i 2019.... Tesla Modell3 er vel her også da. Regner med at BMW er såpass våkne at de ikke ender opp som Kodak...

Spørsmålet er om Opel faktisk har tenkt stort nok, teknologien er stort sett laget av LG i korea (batteri og det meste av teknologien) ellers produsert i USA med ca 30 000 - 50 000 biler i året. Alt dette er basert på den informasjon jeg har lest om Ampera E. Og for de som lurer, ja jeg er eier av en BMW i3.

Trond.m

Sitat fra: KAM på torsdag 29. september 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 28. september 2016, klokken 23:04
Satser på at i3 kommer med ca45kw i 2019 også. :D
Sitat fra: hemi på onsdag 28. september 2016, klokken 21:44
ganske heftig, med 43kwh allerede tidlig 2017, og 60 i ampera :o tesla sin nye med 60 i 2019 er brått ikke så imponerende?
Vil tro dette skjer allerede i 2017, VW Golf skal komme med nytt batteri i Januar. Er vel ingen som vet eksakt hvor stort dette batteriet blir ?
Det er vel nokså sikkert at det blir 36 kWh. Det viktigste er uansett at de i Paris lanserte 300 km rekkevidde. Det betyr jo at i3 fortsatt holder en akseptabel rekkevidde i forhold til markedslederen. Ser ikke noen grunn til å tilby lenger rekkevidde uten at de lager en facelift med vesentlige forbedringer. I3 er utviklet som bybil, og er en fantistisk morsom sådan. Men som hovedbil for langtur / landeveiskjøring passer den kun for enslige og par uten barn, uten ski og sykler og for de som ønsker noe annerledes  ;)

JorgenM

Veldig enig i det TM skriver.

i3 slik den er idag er først og fremst en bybil. Skal de gi den enda større batteri nå så bør de endre på så mye mer slik at kjøreegenskapene etc passer bedre for langkjøring.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

jkirkebo

Sitat fra: GelpMan på lørdag 01. oktober 2016, klokken 02:49
Opel Ampera E er faktisk en game changer i mine øyne. Hvis denne bilen gjør 500km om sommer og 300km om vinteren blir det standaren alle må strekke seg etter, da hjelper det lite å komme med en ny(ere) versjon av i3 med 400km (sommer rekkevidde) i 2019.... Tesla Modell3 er vel her også da. Regner med at BMW er såpass våkne at de ikke ender opp som Kodak...

Det er nok plass til elbiler med forskjellig rekkevidde i markedet, alle har ikke behov for så lang rekkevidde på begge elbilene sine. Når vi etterhvert bytter ut Leafen har vi ikke behov for noe mer enn si 30-40kWh batteri på  siden det dekker all potensiell kjøring med den bilen inkl. kapasitetstap etter endel år. Så en i3 med 94Ah-batteriet ville vært høyaktuell selv om Ampera-E har 60kWh. Det rustfrie karosseriet og endel premiumelementer ville vært vesentlig mer verdt for oss enn den ekstra batterikapasiteten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA