Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Død Kewet -5

Startet av RoadRunner, tirsdag 28. september 2010, klokken 21:16

« forrige - neste »

Go-carter

Jeg har samme motor/kabel oppsett i min ombygde kewet. Tør nesten banne på at jeg har samme Curtis også, men det er mulig jeg går glipp av noe. Men jeg har iallefall HELT lik motor, kan godt ta litt biler og måle om du trenger det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

#16
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. oktober 2010, klokken 22:41
Fortell meg hvor disse fire fete kablene som er koblet til motor går.
3 av kablene går til kontaktor. Det er vanskelig å se den siste, men tror den går til shunt.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

#17
Da har vi forsket litt videre:

Test av CarController:
Tok CarControlleren og satt den i RoadRunneren - som da gikk framover men ikke bakover. Ikke noe lys på displayet. Med avslått tenning og ladekabel kom det heller ikke lys i display.

På CC J10 står det en gul ledning i RoadRunneren. I Kewet'n er det ingen slik ledning i nærheten.

I Kewet'n:
Det vi antar er rele K3 fungerer (slår til når tenning kommer på).
Nabo-releet, forhåpentligvis K4, slår ikke til. Slik vi forstår skjema, skal dette styres av CC JP5-4 / -5. Ut fra skjemaet leverer K4 spenning til K2 som gjennom fjernlysbryter slår på fjernlys. Fjernlys virker ikke. K4 leverer også spenning til Taklys. Taklys virker ikke.

Sikringer er sjekket og ok.

Siden det ikke er display og heller ikke fjernlys/taklys er det fristende å tro at CC er defekt. Men RoadRunneren går framover så CC er ikke helt ødelagt.... så da burde vel Kewet'n ha gått framover også???


Noen forslag ?


Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Sitat fra: Go-carter på torsdag 28. oktober 2010, klokken 00:16
Men jeg har iallefall HELT lik motor, kan godt ta litt biler og måle om du trenger det.

Vil bli glad om du kunne tatt ett par bilder av
- kontaktorer etc.
- bakside av instrument-panel
- og sjekke om det er står en ledning på J10 (helt ute på ene siden) på CarController
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Baltor

Takk for hyggelig besøk i Stavanger RoadRunner.
Min Kewet 5 er også lik, bare med den forskjell at min også har original DC-DC.
(100% genuin tapning)
Det ligger bilder av elektronikkboksen min og Bosonic sin i en annen tråd. Har du S-N-S knapp på dashbordet?
Vi fant ut at denne er koblet til CC, men fjernet på noen biler.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hens

#20
Ta bilder av releene litt på skrå fra bilens høyre side, og merk hvor kablene går. Det er en original serie 5 oppkobling, men det er skiftet kabelsko, og disse kablene kan ha blitt feilmontert.

Motorens koblingsplate har A1ogA2 til ankeret, og D1og D2 til seriefeltet.
Shuntfeltet er koblet sammen med seriefeltpluss inne i motoren, og kommer ut til en 2.5mm kabel. denne går til shuntdriveren, og shoppes mot minus for å regulere motoren.
Det kan være denne som er kappet midt på bildet av releene.
Uten shuntmagnetisering vil bilen mangle startmoment, og bruke så mye strøm at børstene brenner.

Den tynne ledningen på motoren er børsteslitasjevarsler.

Måleshuntkabelen skal gå videre til batteriminus.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Har ikke fått tid  til å studere de siste innleggene her, men har selv foretatt en test av min motor som er identisk med din Roadrunner.
Legger ut bilder i morgen ;)

Det kan være lurt å få sjekket om motoren går før en feilsøker videre . Dette er meget enkelt. Forklaring følger....
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#22
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. oktober 2010, klokken 22:41
Her ser jeg to bilder.

Det første ser ut til å være et tradisjonelt oppsett i en eljet 5 med en vanlig curtis chopper, oppdatert med nyere DC/DC.
Det går 4 fete kabler ut av elboksen. To av dem går til batteriet, og to av dem går til motor.

Det andre bildet viser en Thrige seperatly exited motor med to fete kabler til anker, og to fete kabler til feltet.

Jeg kunne sverget at disse bildene var fra to forskjellige biler.

Fordi dette er to forskjellige løsninger, brukt på ulik tid i Kewets historie, og passer ikke akkurat sammen.

Er dette satt sammen fra to biler, og aldri virket ?

Fortell meg hvor disse fire fete kablene som er koblet til motor går. To av dem ender opp i elboksen på bilde 1. De andre to må være surret fast under bilen ett sted, uten tilkobling, eller hva?
Arne Magnus

Jeg tror du tar feil her Arne Magnus.
Motoren på bilde her er identisk med min egen motor. Den er bygget som en seriemotor med en ekstra feltvikling og ikke som en konvensjonell sepEx motor.
(Jeg har personlig ikke sett en Thriege SepEx motor, men det er mulig at den har samme tilkoblinger som denne??)

RoadRunner:
Her kan du se hvordan du enkelt tester motoren.
Merk kablene godt før du kobler fra motoren. Viktig: Husk å jekke opp bilen bak!
Husk sikring!
Motoren trekker ikke noe særlig strøm ved 12V (tipper 5- 10A)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rav4_EV

Tar det hele på husken, så det er mulighet for feil......
Men, den ene motorkablen på bildet ser ut til å ha skade på isolasjonen. Er den full av blågrønt pulver, eller er det kobber igjen under isolasjonen?
Så er det også en kablel fra motor/styring som går til CarController. Husker at det var noe tøys her dersom kabelen ikke var tilkoblet.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

RoadRunner

#24
Sitat fra: Baltor på torsdag 28. oktober 2010, klokken 23:40
Takk for hyggelig besøk i Stavanger RoadRunner.

Har du S-N-S knapp på dashbordet?
Takk for at du hadde tid til meg! Trivelig å sitte på i en Kewet 5 som er i bevegelse uten å dytte den  :D.
Det er en "Save-Normal-Sport" knapp, ja. Har ikke fulgt ledningene. Det er tydelige tegn på modifikasjon både ved CC og ved releer bak sikringsboksen.

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:41
Men, den ene motorkablen på bildet ser ut til å ha skade på isolasjonen. Er den full av blågrønt pulver, eller er det kobber igjen under isolasjonen?
Kabelen er relativt stiv, det er akkurat der kabelskoen er satt på kabelen. Vanskelig å se kopper inni der.

Sitat fra: bosonic på fredag 29. oktober 2010, klokken 01:00
Det kan være lurt å få sjekket om motoren går før en feilsøker videre.
Da har vi jekket opp bakenden og satt den på bukker. Koblet opp slik som på bildene over.
Motoren gir et lite rykk før sikring ryker. Har prøvd med dekk på og:
10A sikring
15A sikring
15A sikring samtidig med å dreie venstre hjul i samme retning som at bilen går framover.

Åpnet "skjoldet" og fant 2 børster ved tilkoblings-polene, den ene (nærmest enden av motoren) var 20mm lang, den andre 25mm. Den lengste har slitasjevarsler.

Er 12v/15A lite for å dra igang denne motoren med gearboks og dekk på?  
Hvis man ser dette sammen med den avklipte ledningen - er det tegn på at det er motor-problemer på denne farkosten?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Jeg skal få målt strømmen som motoren trekkeri morgen RoadRunner.

Da jeg testet motoren gikk den lett som bare det, men jeg hadde riktignok en 40A sikring i kretsen.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Sitat fra: bosonic på lørdag 30. oktober 2010, klokken 19:00
Da jeg testet motoren gikk den lett som bare det, men jeg hadde riktignok en 40A sikring i kretsen.
Da er det håp! :D.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hens

Selv om motoren sviver, ta en titt på kommutatoren  og resten av børstene. Hvis det er shuntkabelen som er klippet av, kan kommutatoren ha blitt brent.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#28
Ny test i dag ga ca 40,6A på amperemeteret!
Jeg forsøkte også med en 20A sikring, og den tålte 3 korte tester før den røk.
Motoren min starter lett selv med et 12V.

Du har som Rav4 påpeker noe muffens med to av kablene som går til motoren. De er det best at du skifter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

#29
Slik motoren er koblet nå, kan shunt minus legges til batteriminus. (5mm skrue) motoren kjøres da i "lavgear".
Strømtrekket vil da bli lavere, og turtallet begrenses. Shuntviklingen er på ca 3 ohm, og trekker ca 4 A på 12 voltbatteri, men ankerstrømmen vil reduseres mer enn det.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA