Ferieparkering/langtidsparkering av Leaf

Startet av sylwester, fre 01. jul 2016, kl. 23:27

« forrige - neste »

sylwester

Hei

Jeg tenkte opprinnelig at jeg kunne la bilen stå parkert med strømmen tilkoblet og at jeg kunne holde kontakt via appen mens jeg var på ferie og på vei hjem instruert bilen å lade seg full. Derimot så ser det ut til at jeg da vil miste kontakten med bilen fra appen ca. halveis igjennom, 12-voltsbatteriet vil utlade seg og bilen vil uansett ikke lade seg automatisk selv om den er koblet til strøm uten f.eks. å sette timer. I det hele tatt syns jeg at jeg ser at det er bedre å langtidsparkere bilen uten tilkobling til strøm. Må jeg da uansett bekymre meg for 12-voltsbatteriet eller lades det ut kun når den er koblet til?

Er det noe forskjell på de forskjellige modellene med tanke på langtidsparkering?

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kodalse

Dette høres merkelig ut.
Har selv 2012 modell, aldri opplevd utladning på 12V batteriet.
Langtidsparkering med f.eks satt til 80% lading burde jo være ideelt.
Da kan du i tillegg overstyre og lade til 100% før du skal hjem igjen.
Tror ikke det er 2012 utgaver uten solcellepanel bak på "spoileren" heller.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

sylwester

Jeg har jo ikke prøvd det ennå, men lest litt rundt her. Når du sier 80% så har du hatt den parkert med strøm på og daglig timer til 80%? Hvor lenge? Jeg skal være borte i 4 uker.
Oslo

Trekkoppbil

Man kan vurdere å vippe av den ene batteripolen, før man månedsparkerer, og da trenger man verktøy i bilen.

Om vinteren har jeg erfart i 3 av 3 tilfeller, at 12V-batteriet blir tomt etter 1 mnd parkering med 2011- og 2012-modeller. 12V-spenningen blir bare så låg at bilen blir helt spøkefull, og man trenger startkabler eller helst batterilader for å få systemet i gang igjen.

Derimot så ser man av og til når bilen står parkert lenge, at det kommer blåblink i perioder, som tyder på at 12V mates, men det skjer muligens kun når bilen er tilkopla AC eller det kan være avhengig av sw-versjon.

I tordensesongen vil jeg ikke parkere med tilkopling.

Solcellespoileren skal kunne mate 12V, men jeg anbefaler ikke å parkere i sommersola.

sylwester

Så du mener uten tilkoblet strøm og med 12-voltsbatteriet koblet ut. Vil bilen miste alt av oppsett slik at jeg må registrer carwings, adressebok og radiostasjoner når jeg kommer hjem igjen?
Oslo

leafnor

Sitat fra: Trekkoppbil på lør 02. jul 2016, kl. 00:28
Man kan vurdere å vippe av den ene batteripolen, før man månedsparkerer, og da trenger man verktøy i bilen.

Om vinteren har jeg erfart i 3 av 3 tilfeller, at 12V-batteriet blir tomt etter 1 mnd parkering med 2011- og 2012-modeller. 12V-spenningen blir bare så låg at bilen blir helt spøkefull, og man trenger startkabler eller helst batterilader for å få systemet i gang igjen.

Derimot så ser man av og til når bilen står parkert lenge, at det kommer blåblink i perioder, som tyder på at 12V mates, men det skjer muligens kun når bilen er tilkopla AC eller det kan være avhengig av sw-versjon.

Solcellespoileren skal kunne mate 12V, men jeg anbefaler ikke å parkere i sommersola.
Under jobbmed å montere ekstralys, hadde jeg bilen avslått, men lys koblet direkte mot batteri. Bilen avslått, mens ekstralysene lyste og jeg drev å justerte inn lystrålene.
Ekstralysene trakk 110W, og jeg holdt på en stund. Så da at midterste lampe blinket (LAdeindikatorene), og lyset ble sterkere fra ekstralys. Bilen ladet altså 12V batteriet.
Bilen avslått og ingen ladekabel tilkoblet. Det tyder på at min bil i alle fall kjenner av tilstand på 12V og lader.
Men, hva med å sette på en vedlikeholdlader til 12V batteriet når det likevell er tilgang på strøm?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Den skal lade 12v innimellom selv, men tviler på at den kjenner på spenning..
Tror det er 1 gang pr dag eller deromkring.
Høres jo litt tilfeldig ut med leafnors tilfelle, så jeg kan ta feil her.

Står du parkert hjemme, sett på vedlikeholdslader, eller bare la den stå og se hva som skjer hvis du har booster.

Står du parkert på f.eks flyplass, ta med booster som sikkerhet og la bilen stå.

Stod selv med tomt 12v, hadde vel 3v på batteriet..
Hektet på en billig booster og Leafen våknet til liv tvert  :)
Den samme boosteren er prøvd på fossiler til svært lite nytte.
Leafen trenger altså ikke mye strøm for å komme igang igjen.

Men, har den blitt helt tom, og du har fått start, så la den "gå" en god stund, ellers er det på med booster igjen...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: leafnor på lør 02. jul 2016, kl. 06:44

Under jobbmed å montere ekstralys, hadde jeg bilen avslått, men lys koblet direkte mot batteri. Bilen avslått, mens ekstralysene lyste og jeg drev å justerte inn lystrålene.
Ekstralysene trakk 110W, og jeg holdt på en stund. Så da at midterste lampe blinket (LAdeindikatorene), og lyset ble sterkere fra ekstralys. Bilen ladet altså 12V batteriet.
Bilen avslått og ingen ladekabel tilkoblet. Det tyder på at min bil i alle fall kjenner av tilstand på 12V og lader.
Men, hva med å sette på en vedlikeholdlader til 12V batteriet når det likevell er tilgang på strøm?

Da dette hendte, var bilen koblet til strøm eller ikke?
Oslo

nr1rayner

"bilen avslått og ingen ladekabel tilkoblet"

Da må visst svaret bli nei
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: sylwester på lør 02. jul 2016, kl. 15:46
Sitat fra: leafnor på lør 02. jul 2016, kl. 06:44

Da dette hendte, var bilen koblet til strøm eller ikke?
Nei, ingen ladekabel/strøm innkoblet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Da kom vi tilbake fra 8 dager borte fra Leafen, neida ikke enormt lenge..
Tok ikke notat av SOC, men mener å huske den ble parkert med 52%, muligens 54..
53% når vi kom tilbake, så som jeg har skrevet tidligere, minimalt eller ingen tap på driftsbatteri når bilen står i ro.

Hadde 12,4v på 12v batteri, altså, til å være Leaf, meget bra og ingen problem med å "få start".
Passet dog på å ha på viskerne ei stund før bilen ble parkert for å trigge høy spenning, slik at det forhåpentligvis ble godt ladet før parkering  ;)
Trondheim

kavorland

Ferie og ferielagring av Leafén gjennomført.
Satte den frå meg med 46 pst.
Fekk broderen til å ta den ein kjapp tur etter 7 dager, var då på 44 pst.
Han kjørte 1,4 mil og lada ein time til 44 pst, var igjen 42 pst når eg kom heim dag 9 etter dette.
Ingen problemer ved oppstart etter dette, alt vel.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

sylwester

Sitat fra: kavorland på tor 07. jul 2016, kl. 16:41
Ferie og ferielagring av Leafén gjennomført.
Satte den frå meg med 46 pst.
Fekk broderen til å ta den ein kjapp tur etter 7 dager, var då på 44 pst.
Han kjørte 1,4 mil og lada ein time til 44 pst, var igjen 42 pst når eg kom heim dag 9 etter dette.
Ingen problemer ved oppstart etter dette, alt vel.

2% tap per uke, som muligens brukes til å lade 12V-batteriet og GSM-delen høres ikke urimelig ut. Hvis jeg setter fra meg bilen med mer enn 60% på et lunt sted uten strøm tilkoblet vil den ha mer enn 50% etter 4 uker.

På Leaf spy står det at jeg har 12,96V. Regner med at det da er 12V-batteriet og at den er fulladet? På Focusen er fulladet batteri 12,6.

Oslo

nr1rayner

Sitat fra: sylwester på tor 07. jul 2016, kl. 18:01
På Leaf spy står det at jeg har 12,96V. Regner med at det da er 12V-batteriet og at den er fulladet? På Focusen er fulladet batteri 12,6.
12,6v er normal HVILE-spenning på et fulladet 12v blybatteri. Har du nevneverdig mer enn det er det noe rart..
12,96v, som du leser av er den normale LADE-spenningen på Leafen etter at den har vært på ei lita stund.

Det er viktig å skille mellom hvile, og ladespenning, det er hvile-spenningen som sier noe om ladetilstand, ikke ladespenningen..

For å lade et blybatteri må man ha ca 14v..
På Focusen har du nok ladespenning på 14,0-14,4v hele tiden.
Leafen lader med ca 14,4v de første 40sek (om sommeren, tror det er lengre om vinteren), men så dropper den til 12,96v. Bruk av viskerne trigger 14,4v i nye ca 40sek.

Normal hvilespenning på Leafen min, de få gangene jeg har sjekket, har stort sett vært 12,2-12,4v som betyr ca 50% ladet batteri.
Trondheim

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA