During ved lading

Startet av EEE, ons 29. jun 2016, kl. 23:41

« forrige - neste »

EEE

Nå om dagen er vi på langtur med vår 70D.
Fikk litt sjokk da bilen holdt på å lette ved lading.
Etter første gangen i Danmark så har det skjedd to ganger. Måtte jo sjekke på forum og iflg. dette forum så er det en varmepumpe som kjøler ned batteriet. Og det kan oppstå når man kommer til Supercharger med lite strøm.
Jeg hadde i hvertfall ikke fått med meg dette og det føles som om noe er forferdelig galt. Hele bilen rister og durer. Siste gang så varte det lenge.

Ellers foreløpig god opplevelse med lading osv.

Erik

Joachim@sancon.no

Vi var på langtur i Europa i fjor sommer og opplevde at viftene gikk ganske bra enkelte ganger. På turen i år har jeg opplevd av viftene går mye raskere og bråker vesentlig mer en i fjor, og gjerne går hurtig lenger under lading.

På meg virker det som om Tesla ser et økt behov for kjøling en hva de gjorde i fjor, og at dette har kommet med en firmware en gang. Som sagt så mener jeg at den bråker mer i år en i fjor, selv om temperaturene er er tilnærmet like. Jeg vil også påstå at jeg kjører penere i år en i fjor. :)

Muffinman

Litt vibrasjon i rattet og god during i kupeen er normalt. Men hvis hele bilen rister bør du få det sjekket opp, kan jo være at kompressoren ikke sitter som den skal eller noe i den gata. 

Hadde forresten kompressor ved superlading oftere "før" i tiden. Da duret deg gjerne i vei midt på vinteren. Nå skjer det sjelden selv om sommeren, og jeg har ikke hørt kompressoren gå på P85`en siden i fjor sommer. På 85D`en har jeg aldri hørt den starte (levert nov-15).

nie

På min 85D fra des -15 starter kompressoren stort sett hver gang jeg lader på Sandane på vei til hytten.
Jeg har da kjørt fra Bergen og kommer til SC med ca 15% på batteriet slik at laderen fyrer på med full effekt. Da kommer kompressoren ganske fort, også om vinteren.

Alf Ivar

Jeg må si jeg skvatt i dag tidlig. Våknet av at vifta  sto å dura i min S85P. Jeg er en helt fersk Tesla-eier, og lurte fælt på hva dette var.

Som en midlertidig løsning lader jeg på vanlig stikk (12A) inntil jeg får satt opp skikkelig ladepunkt om 3-4 dager.

Godt å høre at dette trolig er normalt
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

sjokomelk

Sitat fra: Alf Ivar på lør 27. jul 2019, kl. 09:55
Jeg må si jeg skvatt i dag tidlig. Våknet av at vifta  sto å dura i min S85P. Jeg er en helt fersk Tesla-eier, og lurte fælt på hva dette var.

Som en midlertidig løsning lader jeg på vanlig stikk (12A) inntil jeg får satt opp skikkelig ladepunkt om 3-4 dager.

Godt å høre at dette trolig er normalt
Sjekk at du ikke har skrudd på "smart preconditioning" i bilen din - Da vil den skru på varmeapparatet rundt den tiden du vanligvis ville kjørt hjemmefra. Og siden det er så varmt ute nå, starter den AC for å kjøle ned kupéen.
Normalt sett skal ikke kjøleviftene snurre hvis du bare lader med en vanlig ladekabel.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Alf Ivar

Takk for svaret. Det var smart precondition som var svaret.

Godt med kjølig kupé i varmen, men slo det likevel av.

Vanvittig god bil forresten. Etter en knapp uke er jeg frelst
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Muffinman

Begge våre biler har til tider plutselig startet viftene på full pinn et par timer etter startet lading (men ikke kompressor) på de siste softwareversjonene, samtidig som sirkulasjonspumpene i batteriet har gått på fullt. Dette selv om batteritemperaturen har vært lav. Ingen kjøling på kupeen, og naturligvis ikke noen "smart" preconditioning.

De siste softwareversjonene har gjort mye rart, for å si det mildt.

Espen Hugaas Andersen

Mitt inntrykk er at Model X har kraftigst vifter. Det hender jeg går mot der bilen står og superlader, og allerede før jeg ser bilen hører jeg den over de andre Teslaene. Det er også samme lydnivå når jeg forhåndskjøler bilen i disse dager. 30C og sol gjør at den må jobbe hardt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Ene vifta på 2013`en vår var gåen, og da gikk den andre på full spiker for nesten ingenting for å kompensere. Vet ikke om X har to vifter?

Simen1

Jeg oppdaget det samme nå i sommer. Det viste seg at klimaanlegget (som også kjøler batteriet ved superlading) hadde røket. Vifta måtte derfor jobbe voldsomt for å holde temperaturen lav nok. Jeg stakk innom verkstedet i Hamburg og de beroliget meg med at det ikke var noen fare for overoppheting av batteriet. Men de estimerte en ukes tid for fiksing så jeg droppet det.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Vifta på venstresiden er litt tricky å bytte. Her må man tappe av gassen og fjerne rør som ligger i veien. På høyresiden er det enklere.

Ofte er det dritt i nedre kant av kondenseren som har medført at vifta er blitt låst, med havari som følge. Hos oss var det enten vifte + kontroller eller bare kontrollerboks som var gåen. Vet ikke om det var boksen eller vifta i tillegg da vifta ble byttet først uten at det virket, deretter boks. Det er også en 40A sikring til hver vifte som er verdt å sjekke.

Man risikerer litt lavere ladehastighet i sterk varme med bare ei vifte operativ og høyere temperatur på batteriet under ladingen. Men dette vil uansett reduseres til normale temperaturer når man begynner å kjøre og fartsvinden begynner å strømme over kondenserne.

Det som virkelig er skummelt om man er på tur i brennvarme omgivelser med bare ei funksjonell vifte er om også den slutter å funke. Da er man stuck med 2-3 timers ladestopp og og svært lav ladeeffekt pga batteri som stanger i 55 grader. I slike tilfeller ville jeg prøvd å ta pauser fra ladingen når det går tregt og kjøre i 5-10 minutter slik at batteritempen reduseres. Den synker veldig raskt når alt fungerer, og det strømmer luft over kondenserene.

Motorwatt

Danmark i sommer: Etter 2 timers forholdsvis rask motorvei-kjøring i 30 varmegrader fremkom det en massiv viftestøy under superlading iblandet en sterk raslelyd som hørtes ut som småstein. Ikke hatt det siden. Noen som har hørt noe lignende?

Muffinman

Yess, mange ganger. Både egne biler og andres. Det er faktisk småstein som blir kastet rundt av vifta som prosjektiler og forhåpentligvis ikke skader kondenseren. Som bør rengjøres jevnlig...

https://elbilforum.no/index.php?topic=46453.0

Motorwatt

Takk for svar, Muffinman. Så avsted til Tesla..... (jeg skrur ikke på bil...  :D)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA