Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet Leaf 2012 - 14200 km - Leafspy Pro

Startet av signal, onsdag 29. juni 2016, klokken 14:32

« forrige - neste »

signal

I påsken i år mistet jeg et strek på batterikapasiteten. Bilen er 2012 modell registrert første gang i mai 1013. Den viser på Leaf Spy at den er ladet med hurtiglader 0 ganger og 411 ganger med vanlig lading.

Er det noen som kan kommentere tilstanden på batteriet? (bilen går enda)

Nissan USA har garanti på batteriet dersom en har mistet 4 el 5 strek innen 5 år eller 60000 miles. (tror det var slik) Pris var USD 6000 ved innbytte av batteriet.

Er det noen som har skiftet batteri og kan fortelle hvorfor det er byttet?
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

leafnor

Sitat fra: signal på onsdag 29. juni 2016, klokken 14:32
I påsken i år mistet jeg et strek på batterikapasiteten. Bilen er 2012 modell registrert første gang i mai 1013. Den viser på Leaf Spy at den er ladet med hurtiglader 0 ganger og 411 ganger med vanlig lading.

Er det noen som kan kommentere tilstanden på batteriet? (bilen går enda)

Nissan USA har garanti på batteriet dersom en har mistet 4 el 5 strek innen 5 år eller 60000 miles. (tror det var slik) Pris var USD 6000 ved innbytte av batteriet.

Er det noen som har skiftet batteri og kan fortelle hvorfor det er byttet?
Tilstanden er som å forvente mer eller mindre på en 2012. At det er en USA modell gjør at det er en sannsynlighet for at den ligger noen måneder før andre 2012 i det å miste en strek.
Det finnes "norske" 2012 som har mistet strek, men gått langt lengre.
Trolig er det nok mer alder enn bruk som sliter batteri, enn kjørelengde.
Min 2012 lader presis like mange GIDS, ikke mistet strek. ennå men er nok bare noen måneder unna det.
Alt i alt, som forventet, og tut og kjør. Å bytte batteri er i alle fall ikke lønnsomt.
Når du blar til neste "meny" i LeafSpy, hvilke verdier får du da på SOH, Ahr etc?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

roman.castro

Inga garantier gäller på bilar exporterade från USA enligt Nissan själva.. Har själv en leaf från staterna serru

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk


signal

Sitat fra: leafnor på onsdag 29. juni 2016, klokken 17:50
Sitat fra: signal på onsdag 29. juni 2016, klokken 14:32
I påsken i år mistet jeg et strek på batterikapasiteten. Bilen er 2012 modell registrert første gang i mai 1013. Den viser på Leaf Spy at den er ladet med hurtiglader 0 ganger og 411 ganger med vanlig lading.

Er det noen som kan kommentere tilstanden på batteriet? (bilen går enda)

Nissan USA har garanti på batteriet dersom en har mistet 4 el 5 strek innen 5 år eller 60000 miles. (tror det var slik) Pris var USD 6000 ved innbytte av batteriet.

Er det noen som har skiftet batteri og kan fortelle hvorfor det er byttet?
Tilstanden er som å forvente mer eller mindre på en 2012. At det er en USA modell gjør at det er en sannsynlighet for at den ligger noen måneder før andre 2012 i det å miste en strek.
Det finnes "norske" 2012 som har mistet strek, men gått langt lengre.
Trolig er det nok mer alder enn bruk som sliter batteri, enn kjørelengde.
Min 2012 lader presis like mange GIDS, ikke mistet strek. ennå men er nok bare noen måneder unna det.
Alt i alt, som forventet, og tut og kjør. Å bytte batteri er i alle fall ikke lønnsomt.
Når du blar til neste "meny" i LeafSpy, hvilke verdier får du da på SOH, Ahr etc?
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

signal

Sitat fra: roman.castro på onsdag 29. juni 2016, klokken 18:11
Inga garantier gäller på bilar exporterade från USA enligt Nissan själva.. Har själv en leaf från staterna serru

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Mulig det er slik det virker fordi de vil ha inn bilen der borte. Det går jo ikke.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

signal

Sitat fra: leafnor på onsdag 29. juni 2016, klokken 17:50
Sitat fra: signal på onsdag 29. juni 2016, klokken 14:32
I påsken i år mistet jeg et strek på batterikapasiteten. Bilen er 2012 modell registrert første gang i mai 1013. Den viser på Leaf Spy at den er ladet med hurtiglader 0 ganger og 411 ganger med vanlig lading.

Er det noen som kan kommentere tilstanden på batteriet? (bilen går enda)

Nissan USA har garanti på batteriet dersom en har mistet 4 el 5 strek innen 5 år eller 60000 miles. (tror det var slik) Pris var USD 6000 ved innbytte av batteriet.

Er det noen som har skiftet batteri og kan fortelle hvorfor det er byttet?
Tilstanden er som å forvente mer eller mindre på en 2012. At det er en USA modell gjør at det er en sannsynlighet for at den ligger noen måneder før andre 2012 i det å miste en strek.
Det finnes "norske" 2012 som har mistet strek, men gått langt lengre.
Trolig er det nok mer alder enn bruk som sliter batteri, enn kjørelengde.
Min 2012 lader presis like mange GIDS, ikke mistet strek. ennå men er nok bare noen måneder unna det.
Alt i alt, som forventet, og tut og kjør. Å bytte batteri er i alle fall ikke lønnsomt.
Når du blar til neste "meny" i LeafSpy, hvilke verdier får du da på SOH, Ahr etc?

Lagt inn et bilde til.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

leafnor

Stort sett samme info i det bilet. Finnes to menyer til, en med fordelingi spenning på celler, og da med data for batteri på den siden, slik som SOH, AHr og Shx.
Uansett, ditt batteri er mange år fra (Under norske forhold fremover) å miste de streker som er grensen for garantibytte i USA.
Som sagt, du har presis like mye strøm som min 2012. Den er dog gått 96.000 km nå, men det er nok mer alder og temperatur på batteriet de årene den har bak seg som reduserer kapasitet fremfor kjørelengde.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

18kwt er omtrent det samme som jeg har erfart med 2012-modeller, og jeg trur det ikke er så galt.

Kommer du under 70% SOH så kan du muligens få nytt batteri på kapasitetsgarantien. Man får det gjerne når man kommer ned på 8 barer. Fabrikkgarantien gjelder 60 000 miles/5år,  og den brytes når bilen taes ut av Nordamerika,  men antekelig kan du bruke den om du bringer bilen tilbake til USA og bilen registreres der.
Er bilen kjøpt av forhandler her i landet, kan det være butikkgaranti som gjelder.

På 2011- og 2012-modellene er det etterhvert blitt bra kapasitetsgaranti. Jeg er usikker på hva som gjelder for 2013-modeller, og en 2012-modell som er registert i 2013.

Ja, jeg har bytta batteri. Da er det gjort på kapasitetsgarantien, og det er gjort før bilen sendes ut av USA. Nytt batteri ligger gjerne på 21-22kwt.

signal

Sitat fra: leafnor på onsdag 29. juni 2016, klokken 21:16
Stort sett samme info i det bilet. Finnes to menyer til, en med fordelingi spenning på celler, og da med data for batteri på den siden, slik som SOH, AHr og Shx.
Uansett, ditt batteri er mange år fra (Under norske forhold fremover) å miste de streker som er grensen for garantibytte i USA.
Som sagt, du har presis like mye strøm som min 2012. Den er dog gått 96.000 km nå, men det er nok mer alder og temperatur på batteriet de årene den har bak seg som reduserer kapasitet fremfor kjørelengde.

Har lagt til et bilde.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

leafnor

Der ja, SOH 84%.
Ut av teoretiske kalkulasjoner som du finner her
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
vil det se at en Leaf typisk i Rygge i Norge vil etter 5 år ha batteri på 83%.
Din er på 84%.

En annen sak, jeg tror du har noe bedre batteri enn hva tallene sier. Det ut fra at biler som kjøres mer enn dine forsiktige 14000km på 4 år eller gjør hurtigladinger har høyere verdier. Den "forsiktige" bruken tror jeg påvirker verdiene "negativt" uten at batteriet nødvendigvis er så mye dårligere.

Som nevnt, din lader like mye som min og flere andre 2012 modeller, og legger en til at så få kilometer med så få ladinger gjør kalkuleringen av parameterne "slappe", dvs motsatt av hva en ser når det hurtiglades litt og eller kjøres tøft, så er batteri som forventet.

En liten forholdsregel: Med relativt sett så få km og ladinger du har i forhold til de som rapporterer på forumet om sine 2012, kan bilen kanskje bli stående mye på 100% i lange tider. Det er ikke beste for batteriet. Prøv å sørge for å lade opp rett før du kjører en tur.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

signal

Takk for mange gode svar. Testet kjøring til jobb en dag siste uke. Kjørte 47,2 km en vei = 94,4 km uten å lade på jobben. Tørr veg. Hadde kun 9 km igjen på dashboardet. Det betyr maks circa 100 km på en ladning.

Jeg har lest mye om dekk og felg størrelser den siste tiden her og skjønner at mitt valg av 17 toms Tekna felger kombinert med et C dekk på rullemotstand ikke var så lurt for rekkevidden. Jeg tror vinterdekkene ville ha gitt mange flere kilometer for meg.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

stradivaria

Hi,
I wanted to share my experience about battery capacity.

From the factory all Nissan cars comes with SOH 100-90%. That it is dropping down it is normal...
You have to use the vehicle and check time to time SOH, does it change. It might rise up or go down.

Some of batteries are not hard to fix and get back capacity. Some of them has to many cells with lower capacity.
If you can drive this car in summer 100km in winter it will be apron 70km.
SOH in winter time drops down 2-3%, because of could weather.

It is possible to do diagnose and see what is possible to do about this capacity lost.

You can contact  ELBILVERKSTED in Aske, called ELBILMEK AS tlf 40099599
Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

signal

Thank you for your words.
I am charging the veichle right now as I am going to service tomorrow. They will also recrd the status of the battery.
As for the charging info, I read right now 86,1 SOC at SOC 86,1%. Charging is not finished.

Have a nice evening with looking at football France vs Iceland.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

signal

#13
Result:
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

leafnor

Som nevnt før, din lader likt med min 2012.
Forskjell er at min sier SOH 86%, men den lader SOC mellom 92-93%. Du er over 95%.
Om du hadde SOH 86, ville din å bare ha ladet til SOC 92-93%.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA