Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Sirdal

Startet av aronesen, onsdag 29. juni 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

Kavorka

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2016, klokken 15:24
Kanskje for dyrt? Kanskje de vurderer Zapchargere i stedet som koster en brøkdel og som kan være vel så raske en kald vinterdag.
Finnes det ladestasjoner (med betalingsystem) som benytter zap?

Kavorka

Her er konkurransegrunnlag som gikk ut:
http://www.sirdal.kommune.no/phocadownload/Konkurransegrunnlag_Hurtiglading_Sirdal.pdf
Oppstart 15 mai Tonstad, og 15 juni på Sinnes hadde vært greit!

aronesen

#17
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

geear

Stemmer, har også fått andre indikasjoner på at det ikke er grunn til å bekymre seg for anbudsavlysningen enn så lenge.

aronesen

Fant dette brevet fra Sirdal kommune til en person i BKK som i følge likedin profilen er ansvarlig for "elektrifisering av transportsektoren".

Tittelen er "Framdrift hurtiglading Sirdal" Datert 7.2.2017.

https://aspephpub.public.cloudservices.no/Sirdal/RegistryEntry/DocumentDetails/156167
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

Etter korrespondansen å dømme, kan det kan se ut som om det er BKK som har fått oppgaven med å bygge ut i Sirdal.
https://aspephpub.public.cloudservices.no/Sirdal/RegistryEntry/DocumentDetails/158030

Ellers lite informasjon om framdrift her, selv om det nok ikke skjer noe før til sommeren. Hadde vært greit hvis alt var klart før sommerferien.

Det kan bli intressant å se hvilke ladestasjoner som kommer og prismodellen / betalingsløsningen.

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

goggo

Jeg lurer på hvorfor Sirdal Kommune er så hemmelighetsfulle rundt dette.
Jeg har spurt de på vegne av Agder Elbilforening hva som er status, men får ikke svar.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

aronesen

Da er visstnok en avtale på plass i følge dette. https://aspephpub.public.cloudservices.no/Sirdal/RegistryEntry/DocumentDetails/159250

Håper hemmelighetskremmeriet snart er slutt og at det kommer ut noe nyttig info om dette.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

geear

Tidligere i vinter fortalte de meg at de skulle bygge hurtiglader ved GPen og i Tonstad, antageligvis i sommer, men jeg fikk aldri svar på om jeg kunne legge det ut her. Siden det er så mange som venter på dette og ingen info kommer ut så får man ta stillhet som samtykke. Forstod det slik at kommunen selv skulle bygge ut/drifte som følge av offentlig støtte. Håper bare at de ikke ender på en eller annen tragisk løsning/operatør. Har ikke erfaring med BKK selv, men for eksempel Lyse sin hurtigladingløsning er en tragedie. De har kun bygd ut Chademo og tar 99,- per gang man lader, uavhengig av om man står to minutter eller mye lenger. Tragisk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 22:45
...., men for eksempel Lyse sin hurtigladingløsning er en tragedie. De har kun bygd ut Chademo og tar 99,- per gang man lader, uavhengig av om man står to minutter eller mye lenger. Tragisk.

I rettferdighetens navn: Lyse var en av de første som bygde ut hurtigladere i Norge og de første årene var det gratis  - og Chademo var alt man trengte da. Samtidig med flere biler som kom med CCS satte Lyse opp en trippelstandard lader i tillegg til Chademo  - men ikke på Byrkjedal (som er interessant mhp Sirdal). I tillegg til engangsbetaling a 99kr kan man ha et månedsabonnement a 199 kr som man sparer inn fra 3. hurtiglading i måneden => blir da mye billigere enn andre abonnement.

Kårepåsporet

#25
Hjelper ikke oss nyere elbilister at laderne var gratis når de tar idiotpriser for ladingen.
Skulle en fulgt den strategien og skulle kjøre til Kristiansand og måtte betale 99 på Helleland og 99 i Lyngdal, så kunne en valgt å betale 200 kr hver plass hver måned....skulle en til Oslo ble det fort en tusing i måneden, i abonnement....
De andre tar 2,50 per minutt, og jeg har aldri ladet lenger enn 20 minutt, normalen er 10-15 minutt....
I tillegg innbyr Lyse sin prispolitikk til å lage ladekø: har en først betalt mye så vil en ha noe igjen....for ikke å snakke om abonnenter....
Jeg synes det er rævva, MRN jeg unngår også Lyse når jeg kan, feks strøm, har kun fiberen hjemm ikke TV/telefon osv


Hadde Lyse derimot fått på plass hurtigladere i Ryfylke, i første omgang Hjelmeland, så skulle jeg vurdert abonnement, men er usikker.
Hadde Fortum hatt samme abonnement og ellers vært likeverdige hadde jeg valgt Fortum. Lyse står mao lavt i kurs hos meg!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ser poenget ved høy prising av spotlading som er veldig aktuelt på langkjøring :-)

Når vi først er på kritikk for løsninger ved lading; savner at aktører som BKK ikke støtter Elbilforeningen sin ladebrikke. En annen uting er å laste ned en ny app for hver gang man skal lade.

Kårepåsporet

Jeg har bare Fortum og GrønnKontakt sine brikker og bruker de.
Har ikke hatt behov for andre til nå. Må en ha BKK hvis en skal til Bergen?
Nå har vel de fleste trådløst betalingskort i lommeboken, ihvertfall rett rundt hjørnet.
Var nettopp i London, det var nesten bare ved kontantuttak jeg måtte taste kode, resten ble ordnet trådløst....
Burde gå å ha samme system på hurtigladerne også, slik at en slapp å tulle med "medlemsskap" for å "fylle drivstoff".
Elbilen er jo egentlig innovativ, men betalingsløsningen er gammeldags så det holder....

Bondeknøl

Har egentlig lite å si hvordan en betaler så lenge det ikke kan lades allikevel.
Sirdal er jo en kraftkommune, men lite kraft i denne ladesaken.
Kommer det noen hurtiglader her i det hele tatt? Sover de, eller bryr de seg ikke?
Både Kjerag/Lysebotn og Brokke/Suleskar er jo attraktive kjøremål som blir enda mer tilgjengelige hvis de får satt opp disse laderne.

Kavorka

Fortum og grønn kontakt er å foretrekke.. at BKK og Lyse har valgt en så ugunstig betalingsløsning vil de tape på den dagen det er reell konkurranse. Står en F/GK lader ved siden av Lyse/BKK lader må det være kø for at noen vurderer sistnevnte.

Tror vi må vente noen år før det blir konkurranse. Det blir vel to år med papirflytting før den første laderen dukker opp i Sirdal :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA