Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?

Startet av Bjoris, søndag 26. juni 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

Rico

Veldig bra initativ av Mr.TMX. Mitt "problem" er at jeg ikke orker 2 forskjellige stativ for sykkel og ski.

Og for å svare trådstarter, så kommer jeg til å bestille følgende:

https://www.autoload.no/produkt/sykkelholdere/holder-til-tilhengerfeste/thule-hangon-9708

+
http://www.ebay.com/itm/Thule-9033-TRAM-Hitch-Ski-Carrier-w-Locks-Hitch-Receiver-Mount-THSC9033-/191406145737

Da får jeg sikkert ikke en like god løsning som den til MR.TMX, men jeg har bare behov for å frakte slalomski og brett 5 min biltur til bakken på hytta, og sykler i nærmiljøet hjemme.


Kilroy

Takk for det tipset Rico, jeg har tilnærmet samme behov som deg og kommer til å bestille samme opplegg.


Sitat fra: Rico på mandag 09. januar 2017, klokken 08:15
Veldig bra initativ av Mr.TMX. Mitt "problem" er at jeg ikke orker 2 forskjellige stativ for sykkel og ski.

Og for å svare trådstarter, så kommer jeg til å bestille følgende:

https://www.autoload.no/produkt/sykkelholdere/holder-til-tilhengerfeste/thule-hangon-9708

+
http://www.ebay.com/itm/Thule-9033-TRAM-Hitch-Ski-Carrier-w-Locks-Hitch-Receiver-Mount-THSC9033-/191406145737

Da får jeg sikkert ikke en like god løsning som den til MR.TMX, men jeg har bare behov for å frakte slalomski og brett 5 min biltur til bakken på hytta, og sykler i nærmiljøet hjemme.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Mr.TMX

Blir sikkert en bra løsning det og. Jeg vil ha et brukervennlig stativ som lar meg enkelt bruke bakluke og frakte 6-8 par ski. Bra sammenleggbart er det også.
Tenkte å bestille i morgen før jeg drar 2 uker til Japan på skiferie


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rico

#93
Sitat fra: Kilroy på mandag 09. januar 2017, klokken 21:53
Takk for det tipset Rico, jeg har tilnærmet samme behov som deg og kommer til å bestille samme opplegg.

Bare vær klar over at skidelen egentlig er laget for et hang-on stativ som har bare en stolpe opp fra kula til hengerfeste. Skidelen skal festes rundt denne (i tillegg til å være festet oppe i sykkelfestene), så denne løsningen krever en liten "hack" for å feste skidelen til sykkelstativet nede (jeg ser for meg en løsning lignende den man bruker når man fester skiboksen til skistativet).

Edit: Nå må jeg virkelig i tenkeboksen. Det Thule mener er vippbart stativ er i dette tilfelle bare surr. Man kan ikke vippe dette stativet samtidig som det er sykler på. Da faller egentlig denne løsningen bort :(

mvh
Rico

Kilroy

På bildet så ser det da vippbart ut, men ser at det ikke går så langt ned som ønskelig kanskje?
Teksten bekrefter jo også det: Sykkelstativet vipper bakover slik at du har tilgang til bagasjerommet uten å måtte ta av syklene.



Sitat fra: Rico på tirsdag 10. januar 2017, klokken 07:56
Sitat fra: Kilroy på mandag 09. januar 2017, klokken 21:53
Takk for det tipset Rico, jeg har tilnærmet samme behov som deg og kommer til å bestille samme opplegg.

Bare vær klar over at skidelen egentlig er laget for et hang-on stativ som har bare en stolpe opp fra kula til hengerfeste. Skidelen skal festes rundt denne (i tillegg til å være festet oppe i sykkelfestene), så denne løsningen krever en liten "hack" for å feste skidelen til sykkelstativet nede (jeg ser for meg en løsning lignende den man bruker når man fester skiboksen til skistativet).

Edit: Nå må jeg virkelig i tenkeboksen. Det Thule mener er vippbart stativ er i dette tilfelle bare surr. Man kan ikke vippe dette stativet samtidig som det er sykler på. Da faller egentlig denne løsningen bort :(

mvh
Rico
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Rico

Sitat fra: Kilroy på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:43
På bildet så ser det da vippbart ut, men ser at det ikke går så langt ned som ønskelig kanskje?
Teksten bekrefter jo også det: Sykkelstativet vipper bakover slik at du har tilgang til bagasjerommet uten å måtte ta av syklene.

I videoen her så viser han hvordan den vipper. Den vipper jo, men ikke bare bare med masse sykler på den operasjonen der:

https://www.youtube.com/watch?v=_GqSqLtMX20


Mr.TMX

#96
Vippbart og vippbart. Jeg har et slik og vippe det med sykler på fungerer dårlig. Stativet med vekt er ikke like lett og løse ut for vipping. Syklene henger på rammene og så tar man en stropp gjennom hjulene eller lavere på rammene som hindrer for mye bevegelse.
Ved vipping så stopper det når det treffer bakken med syklene eller selve stativet. Siden syklene henger så betyr det da at de ligger delvis sidelengs oppå hverandre på bakken
Er ikke det beste stativet å frakte flere sykler på (hvis du er glad i sykkelen din) men kjapt og enkelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

o.b.lix

Sitat fra: Mr.TMX på søndag 08. januar 2017, klokken 22:47
Har fått pris på 4800,- inkl mva og frakt. Stativ inklusiv ekstra skiadapter og nummerskilt.
Billigere enn antatt.
Jeg skal legge inn bestilling før onsdag.
Flere?

De som er interessert må sende en mail til eirik.sanderlien@me.com
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mr.TMX

Festet er på plass- godt førsteinntrykk.
Trenger ikke å vippe stativet når ekstraetasjen ikke er montert.
Og siden stativet sitter så lavt så er også nummerskilt og lys synlig så trenger strengt tatt ikke å montere nummerskilt/lyslisten.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanutten

Med tanke på hvor møkkete bilen ser ut, så tenker jeg at dette definitivt ikke er bra for skiene, og kanskje spesielt bindingene. En binding full av møkk og sand vil kunne slutte å fungere som den skal.

Kvark

S85D

Mr.TMX

#101
Stemmer det- og derfor beskytter man både ski og bindinger med et skitrekk.
Enkelt og greit :)
Selvom slaps- og saltproblemet ikke er like stort så frakter jeg heller aldri skiene på takstativ uten skitrekk fra byen til fjellet!

o.b.lix

Her har jeg festet MrTMX sitt med ekstra påbygg på min model S (siden model X ikke er levert enda)


«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mr.TMX


Ser litt større ut enn på X'en!
Litt ekstra også pga lys/skilt. Det kan du droppe på X.
Kjører til Hemsedal i morgen- spent å se hvordan det funker i saltslapset oppover.


Sent from my iPhone using Tapatalk

madeqx

Sitat fra: Mr.TMX på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:32

Ser litt større ut enn på X'en!
Litt ekstra også pga lys/skilt. Det kan du droppe på X.
Kjører til Hemsedal i morgen- spent å se hvordan det funker i saltslapset oppover.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan fungerte denne løsningen? Er du fornøyd?
Blir det for bredt med langrennski? Synes dette ser ut som den beste løsningen.

Tnx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA